Globalnie papierową gazetę wciąż czyta codziennie aż 2,7 miliarda dorosłych ludzi. To oznacza, że – pomimo zachodzących na rynku prasowym poważnych zmian – czytelnictwo papierowych gazet wcale nie spada – wynika z najnowszego raportu World Press Trends opublikowanego właśnie przez Światowe Stowarzyszenie Producentów Gazet i Treści Newsowych WAN-IFRA. Oznacza to także, że czytelników tradycyjnych dzienników jest wciąż więcej niż tych, którzy przeglądają newsowe witryny internetowe (stanowią 40 proc. wszystkich internautów i jest ich 1,3 mld).
Za zwyżki sprzedaży papierowych gazet odpowiadają rynki azjatyckie – dojrzałe rynki europejskie i amerykański od lat notują spadki wpływów z wydań papierowych i coraz bardziej stawiają na ich cyfrowe edycje oraz projekty stricte internetowe.
Łączne przychody wydawców gazet z reklam i sprzedaży wyniosły 168 mld dol. i były o 2 proc. niższe niż rok wcześniej, utrzymała się jednak pozytywna dla wydawców tendencja polegająca na tym, że gros ich przychodów pochodzi ze sprzedaży egzemplarzowej (89 mld dol.), a nie z reklam (79 mld dol.).
– Globalne wpływy ze sprzedaży wzrosły rok do roku o 0,3 proc. i o 2,7 proc. w porównaniu z sytuacją pięć lat wcześniej. Taka sytuacja jest głównie efektem nieprzerwanych zwyżek sprzedaży w Indiach, Chinach i na innych rynkach azjatyckich – podają autorzy raportu, dodając, że same Indie i Chiny odpowiadały w 2015 r. za aż 62 proc. całej globalnej sprzedaży gazet. W Indiach ukazuje się aż 7,87 tys. tytułów, a w Chinach – ok. tysiąca. W USA jest to niecałe 1,4 tys. tytułów, w Europie rekordzistami są Niemcy z 343 tytułami.
Światowe wpływy ze sprzedaży cyfrowych gazet podskoczyły jednak rok do roku aż o 30 proc. (do 3 mld dol.).