Polacy oszczędzają na rozrywce

Zamiast restauracji, barów i kina w czasie kryzysu Europejczycy, w tym Polacy, wybierali domową rozrywkę - Internet i telewizję - wynika z szóstej edycji europejskiego badania preferencji konsumentów Research International, przeprowadzonego na zlecenie grupy kablowej UPC

Publikacja: 03.02.2010 12:49

Polacy oszczędzają na rozrywce

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Badanie odbyło się w okresie październik - grudzień 2009. Wzięło w nim udział w sumie 10.804 respondentów, z czego w Polsce 1320. Ankieta objęła także Austrię, Belgię, Czechy, Węgry, Irlandię, Holandię, Rumunię, Słowację i Szwajcarię.

Niemal połowa ankietowanych Polaków ograniczyła w czasie kryzysu wyjścia do restauracji, barów (tak zadeklarowało 47 proc.) i kin (45 proc.), na rzecz rozrywki w domu: internetu i telewizji. Pod tym względem plasujemy się w czołówce najbardziej oszczędnych, choć wg. danych ekonomicznych Polska gospodarka w czasie kryzysu ucierpiała relatywnie najmniej w Europie.

Jak pokazują wyniki tegorocznego panelu, w każdym z badanych krajów to właśnie wydatki na rozrywkę poza domem, taką jak restauracje, puby i kina były najsilniej ograniczane. Rezygnowano z nich na rzecz rozrywek w domu, takich jak Internet i telewizja.

[srodtytul] 8 proc. Polaków oszczędzało na telewizji płatnej[/srodtytul]

Mimo trudniejszej sytuacji gospodarczej, tylko 8 proc. badanych Polaków zrezygnowało z droższych pakietów płatnej telewizji na rzecz tańszych. 10 proc. podwyższyło pakiety, a 59 proc. utrzymało dotychczasowe. Podobnie sytuacja kształtuje się w innych ośmiu krajach objętych badaniem. Wyjątkiem okazała się Irlandia, gdzie 22 proc. respondentów przyznało, że zmniejszyło pakiet na abonament telewizyjny.

Najwięcej wolnego czasu badani poświęcali na surfowanie po Internecie. Według badania internauci spędzają w Internecie niemal 18 godzin tygodniowo, telewizję oglądają przez 14,5 godziny, a na czytelnictwo prasy poświęcają zaledwie 4 godziny. Dla porównania, ci sami respondenci deklarują, że z rodziną i przyjaciółmi spędzają niespełna 10 godzin tygodniowo.

[srodtytul]Zmęczeni kryzysem[/srodtytul]

Choć rzadziej wychodzono do barów i restauracji, to plany wakacyjne i związane z nimi wydatki pozostały bez zmian. Mieszkańcy wszystkich krajów objętych badaniem realizowanym na zlecenie UPC, byli zgodni co do tego, że częste relacje w mediach dotyczące kryzysu miały wpływ na jego postrzeganie. W Polsce ponad połowa respondentów przyznała, że zjawisko kryzysu zostało wyolbrzymione na antenach telewizyjnych, co wpłynęło negatywnie na jego postrzeganie i zwiększyło obawy społeczeństwa.

W każdym z 10 krajów objętych badaniem, respondenci przyznali, że są zmęczeni permanentną obecnością programów poświęconych kryzysowi na antenach telewizji. W Polsce odpowiedziało tak niemal 60 proc. badanych i był to wynik najwyższy wśród badanych krajów. Ponad 50 proc. respondentów zmęczonych tematyką kryzysu przekroczone było w Czechach, Belgii, Irlandii oraz Holandii.

W większości tych krajów, ponad 40 proc. (Polska 43 proc.) ankietowanych przyznało, że poświęcanie uwagi kryzysowi w programach telewizyjnych tylko pogorszyło istniejącą sytuację i temat kryzysu został wyolbrzymiony. W Austrii, Szwajcarii i na Węgrzech tylko 1/3 populacji zgodziła się z tymi stwierdzeniami.

[srodtytul]Nie rezygnujemy z wakacji[/srodtytul]

Przesyt tematyką kryzysową nie spowodował jednak masowej ucieczki w stronę mydlanych oper, programów podróżniczych, czy sportowych. Choć ograniczano wydatki na rozrywkę poza domem, wakacje najwyraźniej utrzymały wysoką pozycję w hierarchii ważności Polaków, bo niemal 60 proc. badanych deklarowało, że kryzys nie wpłynął na plany wakacyjne w 2009 roku, a 5 proc. wyjeżdżało więcej.

Ponadto 72 proc. Polaków pomimo kryzysu było skłonnych wydać na wakacje tyle samo lub więcej pieniędzy. Jeśli wziąć pod uwagę 12 proc., tych którzy urlopy zawsze spędzają w domu, to odsetek osób oszczędzających na wyjazdach wakacyjnych jest niższy, niż można by przypuszczać, sugerując się ograniczaniem wydatków na rozrywkę poza domem.

Pomimo tego, że wskaźniki ekonomiczne wyróżniały Polskę na tle Europy, to pod względem swobody w planowaniu wakacji i wydatków na nie przeznaczanych, nasz kraj nie znalazł się z czołówce. Odsetek populacji, która nie zmieniła planów wakacyjnych w związku z kryzysem wyniósł 68 proc. w Holandii, 67 proc. w Austrii, 65 proc. w Czechach. Na drugim końcu skali znalazły się Węgry z wynikiem 33 proc. i Irlandia - 35 proc.

Natomiast Irlandczycy i Węgrzy najczęściej decydowali się spędzić wakacje w kraju, aby oszczędzić pieniądze (wynik 25 proc. w obydwu krajach). Wśród Polaków tylko 12 proc. zdecydowało się spędzić wakacje w Polsce ze względu na niższe koszty. Cenimy sobie jednak walory polskich miejscowości turystycznych, bo aż 35 proc. wybrało Polskę, jak czyni każdego roku. Za granicę wyjechało 27 proc. badanych.

Badanie odbyło się w okresie październik - grudzień 2009. Wzięło w nim udział w sumie 10.804 respondentów, z czego w Polsce 1320. Ankieta objęła także Austrię, Belgię, Czechy, Węgry, Irlandię, Holandię, Rumunię, Słowację i Szwajcarię.

Niemal połowa ankietowanych Polaków ograniczyła w czasie kryzysu wyjścia do restauracji, barów (tak zadeklarowało 47 proc.) i kin (45 proc.), na rzecz rozrywki w domu: internetu i telewizji. Pod tym względem plasujemy się w czołówce najbardziej oszczędnych, choć wg. danych ekonomicznych Polska gospodarka w czasie kryzysu ucierpiała relatywnie najmniej w Europie.

Pozostało 87% artykułu
Media
Donald Tusk ucisza burzę wokół TVN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Media
Awaria Facebooka. Użytkownicy na całym świecie mieli kłopoty z dostępem
Media
Nieznany fakt uderzył w Cyfrowy Polsat. Akcje mocno traciły
Media
Saga rodziny Solorzów. Nieznany fakt uderzył w notowania Cyfrowego Polsatu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Media
Gigantyczne przejęcie na Madison Avenue. Powstaje nowy lider rynku reklamy na świecie