Reklama
Rozwiń

Multikino idzie w Polskę

30 kin powstanie do 2014 roku w kilkunastu województwach Polski

Publikacja: 23.09.2010 02:25

Multikina w galeriach handlowych. Mimo panującej w Polsce mody na kina w dużych sklepach tylko w poł

Multikina w galeriach handlowych. Mimo panującej w Polsce mody na kina w dużych sklepach tylko w połowie planowanych galerii handlowych powstaną multipleksy.

Foto: Rzeczpospolita

Tak wynika z danych zebranych przez firmę Cushman & Wakefield analizującej rynek nieruchomości w lipcu. Badania nie są przypadkowe. Kina pojawić się mają bowiem w galeriach handlowych, których budowę planują firmy deweloperskie.

Dane wskazują jednak, że tylko w połowie nowych centrów handlowych będzie można pójść do kina.

Wolno stojące kina wielosalowe już praktycznie nie powstają. Szykujące się do debiutu na warszawskiej giełdzie Multikino (należy do grupy ITI i jest drugim w kraju operatorem multipleksów) zdecydowało się oprzeć strategię na budowie nowych kin tylko w galeriach. Według Piotra Zygo, prezesa Multikina, takie podejście zmniejsza ryzyko i zapewnia większe zyski, choć kierowana przez niego spółka ma także kilka kin w obiektach wolno stojących.

Ocenia, że do 2014 roku liczba ekranów kinowych w kraju może powiększyć się o 245 sztuk. – Nie widzę powodu, dla którego miałby to być rozwój wolniejszy niż w latach 2007 – 2009, gdy trzej główni operatorzy multipleksów uruchomili właśnie 245 ekranów. Pamiętajmy, że lata 2008 – 2009 to kłopoty z finansowaniem nowych projektów deweloperskich. Dziś – jak mówią deweloperzy – możliwości finansowania budowy galerii handlowych poprawiły się – wskazuje.

Multikino ma podpisane umowy na 12 lokalizacji, w sumie 92 nowe ekrany, wszystkie w galeriach handlowych. – Według deweloperów zostaną one oddane do użytku do końca roku 2013 – zapowiada Zygo.

Multikino zakłada silniejszą obecność operatora w mniejszych miastach: liczących 50 – 100 tys. mieszkańców.

– Nasze plany zakładają też otwieranie kin w największych miastach, jak np. Katowice, Poznań, Łódź czy Warszawa. To, że mówimy o miastach średniej wielkości, wynika z faktu, że na zdobywanie tych rynków nastawiają się deweloperzy, z którymi współpracujemy. Jest wiele takich miast, w tym głównie dawne miasta wojewódzkie, które utraciły charakter lokalnych ośrodków rozrywki, jakimi były dawniej – tłumaczy Zygo.

W ilu dawnych miastach wojewódzkich nie ma multipleksu? Nadal bez kina wieloekranowego pozostają Ciechanów, Kalisz, Jelenia Góra, Wałbrzych, Łomża, Nowy Sącz, Słupsk i wiele innych. – W niektórych mają się pojawić projekty konkurencji, w Słupsku to myśmy podpisali umowę. Moim zdaniem każde z 49 dawnych miast wojewódzkich ma widzów na przynajmniej jedno kino wieloekranowe – dodaje. Jako przykład miasta, gdzie jest miejsce na kilka multipleksów, podaje Kielce, gdzie dziś zainaugurowana zostanie budowa nowej galerii. Postawi ją firma deweloperska Dariusza Miłka, właściciela obuwniczej sieci sklepów CCC.

Będzie w niej dziewięcioekranowe Multikino. Zakończenie budowy planowane jest na 2012 rok. – Dariusz Miłek, a my wraz z nim mamy w planach otwarcie galerii handlowych z kinem w Olsztynie (dziewięć ekranów) i Lesznie (pięć ekranów). Umowy zostały podpisane – informuje Zygo.

Inwestycje w nowe placówki Multikino chce finansować m.in. za pieniądze ze sprzedaży akcji w planowanej na przełom trzeciego i czwartego kwartału ofercie publicznej na GPW. Zygo nie ujawnia, ile spółka chciałaby uzyskać z emisji nowych akcji. Według niego koszt budowy jednego ekranu kinowego waha się od 1,5 do 2 mln zł. Na zwrot z inwestycji trzeba zaś czekać pięć – osiem lat.

Obecnie Multikino prowadzi 21 kin w Polsce i jedno za granicą. W weekend spółka otworzy drugie – w Wilnie.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=u.zielinska@rp.pl]u.zielinska@rp.pl[/mail][/i]

Tak wynika z danych zebranych przez firmę Cushman & Wakefield analizującej rynek nieruchomości w lipcu. Badania nie są przypadkowe. Kina pojawić się mają bowiem w galeriach handlowych, których budowę planują firmy deweloperskie.

Dane wskazują jednak, że tylko w połowie nowych centrów handlowych będzie można pójść do kina.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Media
Donald Trump: Mamy nabywcę dla TikToka. Na sprzedaż musi zgodzić się Pekin
Media
Szefowa wyszukiwarek Google’a: AI stworzy wiele możliwości, ale trzeba być ostrożnym
Media
Donald Trump odsuwa termin sprzedaży TikToka. „Nie chce, by aplikacja zniknęła”
Media
Disney broni Dartha Vadera przed AI. „Midjourney to bezdenna studnia plagiatu”
Media
Wolność słowa dla ludzi, nie dla sztucznej inteligencji
Media
Właściciel TVN dzieli się na dwie części. Co z polską telewizją?