Drobni przedsiębiorcy coraz bardziej masowo korzystają z usług księgowych przez Internet. Spośród ponad 1,7 mln zarejestrowanych i prowadzących biznes mikrofirm już co piąta – jak wynika z raportu „Analiza rynku usług księgowych online" przygotowanego przez Fundację Rozwoju Biznesu STARTER – prowadzi księgowość za pośrednictwem sieci. Wartość rynku szacowana była w 2011 r. na ok. 400 mln zł. Do 2015 r. ma się powiększyć do 2 mld zł, czyli aż pięciokrotnie.
Małe firmy korzystają z serwisów księgowości internetowej. Działa ich w sieci kilkadziesiąt. Prawdziwy wysyp tego typu platform nastąpił w ostatnich dwóch latach. Ich rozwój wspierany był hojnie dotacjami unijnymi.
Miesięczny koszt korzystania z usług e-księgowości to kilkadziesiąt złotych. W zamian klient oprócz dostępu do specjalistycznego oprogramowania może liczyć na wsparcie konsultantów.
400 mln zł wynosiła w 2011 roku wartość rynku internetowych usług księgowych
Dodatkowe usługi to domena największych i najdłużej działających w sieci platform, w tym ifirmy.pl należącej do giełdowej spółki Power Media. Na koniec roku ifirma.pl miała 7,8 tys. płacących klientów (i kilkakrotnie więcej testujących bezpłatnie usługę), czyli ok. 30 proc. więcej niż rok wcześniej. – Moglibyśmy szybciej zwiększać liczbę użytkowników, ale zachodziło ryzyko, że mogłoby się to odbić na jakości świadczonych usług. 30-proc. dynamika rozwoju jest odpowiednia i chcemy ją utrzymać również w bieżącym roku – mówi Wojciech Narczyński, prezes Power Media. Przyznaje, że celem ifirmy.pl na 2012 r. jest zwiększenie liczby użytkowników do 10 tys.