Reklama rozpędzona coraz bardziej

Najwięcej na świecie wydadzą na marketing firmy w USA, Norwegii i Australii – po ponad 500 dol. na każdego obywatela.

Publikacja: 10.07.2014 11:35

Reklama rozpędzona coraz bardziej

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Psujek gkmp Grzegorz Psujek

Amerykański eMarketer pokusił się o wyliczenie, ile firmy na poszczególnych rynkach wydają na reklamę w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju. „Najdrożsi" okazali się pod tym względem Amerykanie (jeden będzie „kosztował" reklamodawców prawie 565 dol.), ale nie powinno to dziwić, skoro wydatki na reklamę w USA wyniosą w tym roku 180 mld dol., czyli prawie jedną trzecią wszystkich na świecie. Kolejni na liście są Norwegowie, a następni Australijczycy (patrz wykres).

Naszego kraju ranking nie uwzględnia, ale nawet gdyby się Polska w nim mieściła, z uwagi na wielkość reklamowego rynku będącą pochodną niskich cen rodzimych reklam (jego prognozowana na ten rok wartość to ok. 7 mld zł rocznie), plasowałaby się w zestawieniu na dalekim miejscu. Najbliżej byłoby jej do Rosji (77 reklamowych dol. per capita).

– W tym roku na reklamę firmy wydadzą na świecie 545,4 mld dol., czyli o 5,7 proc. więcej niż przed rokiem. Rynek wzrośnie dwukrotnie szybciej niż w 2013 r. – podają analitycy eMarketera.

W 2018 r. wydatki dobiją do 662,7 mld dol. Wcześniej firma szacowała tegoroczny wzrost na 5,2 proc. Jej większy optymizm wpisuje się w podobne korekty innych reklamowych ekspertów.

– Szybszy wzrost to efekt stabilnych przewidywań dla światowej gospodarki i tego, że reklamodawcy czują się coraz pewniej i są bardziej skłonni rozważać dodatkowe wydatki – komentuje Suzy Young, dyrektor w Światowym Centrum Badań nad Reklamą WARC. Niedawno podnosiło ono swoje prognozy wzrostu z 5,3 proc. do 5,6 proc. To samo zrobił dom mediowy ZenithOptimedia, który pozytywny wpływ mundialu na reklamowy rynek oszacował w tym roku na 1,5 mld dol.

Planowane wzmocnienie będzie miało związek z rozrastającym się rynkiem reklamy w sieci. W tym roku będzie stanowił jedną czwartą całego reklamowego tortu (140 mld dol.), ale za cztery lata jego udział skoczy do jednej trzeciej (a wartość do 214 mld dol.). W USA za dwa lata w czasie kampanii prezydenckiej na reklamę w sieci sztaby kandydatów wydadzą 1 mld dol. – przewiduje firma Borell Associates.

W siłę rośnie zwłaszcza reklama mobilna, która w 2018 r. przyniesie już połowę wszystkich wydatków na reklamę w sieci (a w USA: aż 67 proc.).

Media
Polski film coraz droższy. Znany producent ma na to sposób
Media
„Rzeczpospolita Nauka” – nowy kwartalnik o odkryciach, badaniach i teoriach naukowych
Media
Nowy pomysł Trumpa: obrona Hollywood. Pomóc mają 100-proc. cła na obce filmy
Media
Irlandia nakłada ogromną karę na TikToka. Platforma zaprzecza, by przekazywała rządowi dane
Media
TikTok będzie miał nowe centrum danych w Europie. Wiadomo, w jakim kraju
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem