Fundusz DNI, założony dwa lata temu przez Google i europejskich wydawców, rozstrzygnął właśnie nabór wniosków o dofinansowanie projektów medialnych. DNI, który ma na celu promowanie wysokiej jakości dziennikarstwa i innowacyjności w mediach docenił sześć nowatorskich projektów z naszego kraju. Wśród beneficjentów jest m.in. projekt Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej" i „Parkietu". W sumie do rodzimych wydawców z DNI trafi ponad 1,18 mln euro. To 5 proc. sumy, jaką fundusz Google'a przeznaczył na projekty medialne w całej Europie. W sumie w ramach trzeciej rundy programu dofinansowanych zostanie 107 przedsięwzięć z 27 krajów (o grant aplikowało 988 projektów). Przeznaczonych na nie zostanie 21,97 mln euro.

Jak wskazuje Ludovic Blecher,, szef funduszu DNI, 49 inicjatyw znajduje się jeszcze na etapie prototypu. Takie mogą otrzymać wsparcie na poziomie 50 tys. euro. Tych bardziej zaawansowanych projektów wyłoniono 31 (dotacja może sięgnąć w tym wypadku do 300 tys. euro). Wybrano też 27 dużych przedsięwzieć, które mogły zdobyć dofinansowanie rzędu 1 mln euro. Największymi beneficjentami DNI okazały się niemieckie media. Fundusz zdecydował się dofinansować 15 projektów z tego kraju sumą niemal 3,7 mln euro. Kolejne są Włochy (2,8 mln euro na siedem projektów) oraz Wlk. Brytania (2,5 mln euro na 12 projektów).

Jak podaje Google, w porównaniu do poprzedniej rundy finansowej tym razem zgłoszono o 23 proc. więcej projektów wykorzystujących sztuczną inteligencję oraz o 20 proc. więcej tych sięgających po rozwiązania z zakresu wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości. Pojawiło się również o 1/5 więcej wniosków związanych z dziennikarstwem śledczym. Wśród inicjatyw, które będą dofinansowane aż 47 proc. dotyczy współpracy międzynarodowej. Na początku września ruszy nabór wniosków do czwartej rundy DNI.