Reklama

Gwiazdy nie spadną z wybiegu

Kryzys gospodarczy drastycznie ograniczył zarobki modelek. Prawie z dnia na dzień spadły o połowę

Aktualizacja: 05.02.2009 02:39 Publikacja: 05.02.2009 02:26

Top modelce Agyness Deyn raczej nie zagraża kryzys

Top modelce Agyness Deyn raczej nie zagraża kryzys

Foto: MEDIUM

Po ulicach Paryża, Nowego Jorku i Mediolanu nadal chodzą tyczkowate piękności w spodniach opiętych do granic wytrzymałości materiału. Najczęściej bez makijażu. Wszystkie kolory skóry, ale najwięcej eterycznych długowłosych blondynek. Z Rosji, Ukrainy i krajów bałkańskich.

Pędzą na pokazy mody i sesje reklamowe. I prezentują ciuchy za kilka tysięcy dolarów. Te ceny się nie zmieniły. Ale zarobki modelek spadły o połowę dosłownie z dnia na dzień. Za sesję zdjęciową modelka z nazwiskiem pracująca dla londyńskiego Premier Modele Management (zatrudnia m.in. Claudię Schiffer) zamiast dziennej stawki 3 tys. funtów płaci 1,5 tys. – mówi jej dyrektor Aidan Jean-Marie.

Każda z agencji zatrudnia dwie grupy modeli i modelek. Tzw. komercyjne, które wysyła się na sesje reklamowe produktów, i „wizerunkowe”, biorące udział w pokazach i sesjach modowych. Jean-Marie nie ukrywa, że w tej chwili większe szanse na znalezienie pracy mają dziewczyny z grupy „komercyjnych”. Ale przyznaje, że nie może sobie pozwolić na to, aby rezygnować z drugiej, droższej grupy.

– To dziewczyny, których wymiary nie zmieniły się od czasów, kiedy miały po 16 lat. Trudno byłoby potem znaleźć ich odpowiedniczki. Zresztą w tej grupie liczy się nie tylko figura, ale i charyzma.

Karen Diamond, dyrektorka z Models1, w której „stajni” znalazła się Agyness Deyn, uważa, że dzisiaj jeszcze nie można narzekać. Najtrudniejszy czas przyjdzie w drugiej połowie roku. Wtedy agencje i domy mody zaczną planować budżety na kolejne sezony. Może się okazać, że pieniędzy będzie jeszcze mniej – uważa Diamond. Podczas trwających jeszcze pokazów mody w Paryżu i Mediolanie projektanci wynajęli o połowę mniej modelek niż jesienią. Chodziły po wybiegach za pół jesiennej stawki. Diamond uważa, że najtrudniej będą miały dziewczyny, które teraz chcą wejść do branży. – Klienci w kryzysie wybiorą sprawdzone nazwiska – uważa.

Reklama
Reklama

Prestiżowe magazyny ilustrowane także odczuwają kryzys. Wydawnictwo Conde Nast, które publikuje m.in. „Vogue”, odnotowało spadek wpływów z reklam niemal o połowę. Kurczą się przychody z tego źródła także w Time Inc i „New York Timesie”.

Mediolańskie piękności Ukrainka Anna Czyż i Serbka Georgina Stojlikovic, które z zarobków sięgających 500 tys. euro rocznie utrzymują rodziny w kraju, przyznają, że z odłożonych pieniędzy są w stanie przetrwać kilkanaście miesięcy. – Aż będzie lepiej – mówi Anna. Georgina, która skorzystała z urlopu dziekańskiego na wydziale nauk politycznych belgradzkiego uniwersytetu, ma inny pomysł. – Wrócę na studia, to najrozsądniejsze. A potem wrócę do Mediolanu. Nawet kryzys nie zmieni numerów telefonów, które zebrałam przez trzy lata. Przyjaciele zawsze coś dla mnie znajdą – mówi.

Po ulicach Paryża, Nowego Jorku i Mediolanu nadal chodzą tyczkowate piękności w spodniach opiętych do granic wytrzymałości materiału. Najczęściej bez makijażu. Wszystkie kolory skóry, ale najwięcej eterycznych długowłosych blondynek. Z Rosji, Ukrainy i krajów bałkańskich.

Pędzą na pokazy mody i sesje reklamowe. I prezentują ciuchy za kilka tysięcy dolarów. Te ceny się nie zmieniły. Ale zarobki modelek spadły o połowę dosłownie z dnia na dzień. Za sesję zdjęciową modelka z nazwiskiem pracująca dla londyńskiego Premier Modele Management (zatrudnia m.in. Claudię Schiffer) zamiast dziennej stawki 3 tys. funtów płaci 1,5 tys. – mówi jej dyrektor Aidan Jean-Marie.

Reklama
Kultura
1 procent od smartfona dla twórców, wykonawców i producentów
Patronat Rzeczpospolitej
„Biały Kruk” – trwa nabór do konkursu dla dziennikarzy mediów lokalnych
Kultura
Unikatowa kolekcja oraz sposoby jej widzenia
Patronat Rzeczpospolitej
Trwa nabór do konkursu Dobry Wzór 2025
Kultura
Żywioły Billa Violi na niezwykłej wystawie w Toruniu
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama