Gwiazdy nie spadną z wybiegu

Kryzys gospodarczy drastycznie ograniczył zarobki modelek. Prawie z dnia na dzień spadły o połowę

Aktualizacja: 05.02.2009 02:39 Publikacja: 05.02.2009 02:26

Top modelce Agyness Deyn raczej nie zagraża kryzys

Top modelce Agyness Deyn raczej nie zagraża kryzys

Foto: MEDIUM

Po ulicach Paryża, Nowego Jorku i Mediolanu nadal chodzą tyczkowate piękności w spodniach opiętych do granic wytrzymałości materiału. Najczęściej bez makijażu. Wszystkie kolory skóry, ale najwięcej eterycznych długowłosych blondynek. Z Rosji, Ukrainy i krajów bałkańskich.

Pędzą na pokazy mody i sesje reklamowe. I prezentują ciuchy za kilka tysięcy dolarów. Te ceny się nie zmieniły. Ale zarobki modelek spadły o połowę dosłownie z dnia na dzień. Za sesję zdjęciową modelka z nazwiskiem pracująca dla londyńskiego Premier Modele Management (zatrudnia m.in. Claudię Schiffer) zamiast dziennej stawki 3 tys. funtów płaci 1,5 tys. – mówi jej dyrektor Aidan Jean-Marie.

Każda z agencji zatrudnia dwie grupy modeli i modelek. Tzw. komercyjne, które wysyła się na sesje reklamowe produktów, i „wizerunkowe”, biorące udział w pokazach i sesjach modowych. Jean-Marie nie ukrywa, że w tej chwili większe szanse na znalezienie pracy mają dziewczyny z grupy „komercyjnych”. Ale przyznaje, że nie może sobie pozwolić na to, aby rezygnować z drugiej, droższej grupy.

– To dziewczyny, których wymiary nie zmieniły się od czasów, kiedy miały po 16 lat. Trudno byłoby potem znaleźć ich odpowiedniczki. Zresztą w tej grupie liczy się nie tylko figura, ale i charyzma.

Karen Diamond, dyrektorka z Models1, w której „stajni” znalazła się Agyness Deyn, uważa, że dzisiaj jeszcze nie można narzekać. Najtrudniejszy czas przyjdzie w drugiej połowie roku. Wtedy agencje i domy mody zaczną planować budżety na kolejne sezony. Może się okazać, że pieniędzy będzie jeszcze mniej – uważa Diamond. Podczas trwających jeszcze pokazów mody w Paryżu i Mediolanie projektanci wynajęli o połowę mniej modelek niż jesienią. Chodziły po wybiegach za pół jesiennej stawki. Diamond uważa, że najtrudniej będą miały dziewczyny, które teraz chcą wejść do branży. – Klienci w kryzysie wybiorą sprawdzone nazwiska – uważa.

Prestiżowe magazyny ilustrowane także odczuwają kryzys. Wydawnictwo Conde Nast, które publikuje m.in. „Vogue”, odnotowało spadek wpływów z reklam niemal o połowę. Kurczą się przychody z tego źródła także w Time Inc i „New York Timesie”.

Mediolańskie piękności Ukrainka Anna Czyż i Serbka Georgina Stojlikovic, które z zarobków sięgających 500 tys. euro rocznie utrzymują rodziny w kraju, przyznają, że z odłożonych pieniędzy są w stanie przetrwać kilkanaście miesięcy. – Aż będzie lepiej – mówi Anna. Georgina, która skorzystała z urlopu dziekańskiego na wydziale nauk politycznych belgradzkiego uniwersytetu, ma inny pomysł. – Wrócę na studia, to najrozsądniejsze. A potem wrócę do Mediolanu. Nawet kryzys nie zmieni numerów telefonów, które zebrałam przez trzy lata. Przyjaciele zawsze coś dla mnie znajdą – mówi.

Po ulicach Paryża, Nowego Jorku i Mediolanu nadal chodzą tyczkowate piękności w spodniach opiętych do granic wytrzymałości materiału. Najczęściej bez makijażu. Wszystkie kolory skóry, ale najwięcej eterycznych długowłosych blondynek. Z Rosji, Ukrainy i krajów bałkańskich.

Pędzą na pokazy mody i sesje reklamowe. I prezentują ciuchy za kilka tysięcy dolarów. Te ceny się nie zmieniły. Ale zarobki modelek spadły o połowę dosłownie z dnia na dzień. Za sesję zdjęciową modelka z nazwiskiem pracująca dla londyńskiego Premier Modele Management (zatrudnia m.in. Claudię Schiffer) zamiast dziennej stawki 3 tys. funtów płaci 1,5 tys. – mówi jej dyrektor Aidan Jean-Marie.

Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Muzeum otwarte - muzeum zamknięte, czyli trudne życie MSN
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Program kulturalny polskiej prezydencji w Radzie UE 2025
Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Kultura
Laury dla laureatek Nobla