Cukier wygrywa ze zdrowym odżywianiem

Cukier jest szybkim źródłem energii i przyjemności - mówi Krzysztof Puchalski, socjolog zdrowia i medycynyw rozmowie z Matyldą Młocką

Publikacja: 08.02.2011 01:00

Wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej

Wykładowca w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej

Foto: SWPS

[b]Rz: Krajowa Spółka Cukrowa będzie inwestowała między innym w Mołdawii i zakłada spółkę w Ameryce Południowej. Nikogo to nie dziwi, bo cukier spożywa się dziś powszechnie. Ale chyba nie zawsze tak było?[/b]

Krzysztof Puchalski: Kiedyś był to produkt trudno dostępny i drogi. Dopiero presja przemysłu spożywczego i to, że zaczęto pokazywać cukier jako dobro luksusowe, ale przy tym łatwo dostępne, sprawiły, że stał się pożądany. Poza tym cukier jest szybkim źródłem energii i przyjemności.

[b]Kiedyś wymyślano nawet reklamy, żeby ludzi zachęcić do jego spożywania, choćby takie jak „Cukier krzepi”.[/b]

Reklama cukru wynikała z potrzeb rynku. Trzeba było ten produkt sprzedać i wykreowano nawyk używania cukru. A w przemyśle spożywczym zaczęto słodzić wiele produktów. Dziś słodzimy już prawie wszystko.

[b]Ostatnio modne jest jednak hasło: „Cukier to biała śmierć”. Nawyk słodzenia wszystkiego mija?[/b]

Zaczęła się rodzić moda na zdrowy styl życia. Lekarze krzyczą, że cukier powoduje nadwagę i wywołuje choroby z nią związane. To hasło jest elementem mody na zdrowy styl życia.

[b]I naprawdę używamy mniej cukru?[/b]

Mamy raczej do czynienia z zabawą w niejedzenie cukru. Polega ona na tym, że zaczynamy go unikać, słodząc herbatę jedną łyżeczką cukru mniej, jemy o jedno ciastko w tygodniu mniej, dodajemy do herbaty miód albo kupujemy żywność light. Większość cukru spożywamy jednak mimowolnie, bo nie czytamy etykiet na opakowaniach.

[b]Czyli nie unikniemy białej śmierci?[/b]

Hasło „Cukier krzepi” odzwierciedla myślenie koncernów spożywczych. Najpierw trzeba byłoby więc zmienić ich nastawienie. Były już próby ograniczenia ilości cukru w napojach, ale większość z nich kończy się przegraną zwolenników zdrowego stylu życia. Nadzieja w tym, że konsumenci stają się coraz bardziej świadomi.

[i]—rozmawiała Matylda Młocka[/i]

Kultura
Arcydzieła z muzeum w Kijowie po raz pierwszy w Polsce
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Kultura
Podcast „Komisja Kultury”: Seriale roku, rok seriali
Kultura
Laury dla laureatek Nobla
Kultura
Nie żyje Stanisław Tym, świat bez niego będzie smutniejszy
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Kultura
Żegnają Stanisława Tyma. "Najlepszy prezes naszego klubu"