Reklama
Rozwiń

Odszkodowanie za lot odwołany z powodu usterki samolotu

Za odwołanie lotu z powodu usterki samolotu można dostać odszkodowanie

Publikacja: 16.04.2012 09:08

Odszkodowanie za lot odwołany z powodu usterki samolotu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Prawie 18 proc. skarg i zapytań, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2011 r., dotyczyło spraw związanych z podróżami lotniczymi. Konsumenci skarżą się m.in. na nierespektowanie ich praw w razie odwołania lub opóźnienia lotu, kłopoty z uzyskaniem odszkodowania za zniszczony, zagubiony lub opóźniony bagaż oraz związane z zakupem biletów lotniczych.

Spośród spraw zgłoszonych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich  polubownie udało się rozwiązać ok. 42 proc.

Konsumentka z Polski kupiła dwa bilety lotnicze u norweskiego przewoźnika za 622 euro, w przeliczeniu prawie 2,1 tys. zł według kursu z dnia zakupu biletów. Jej karta kredytowa została obciążona kwotą ok. 2,6 tys. zł, gdyż korzystano z kursu obowiązującego w niewiadomym dniu. Konsumentka domagała się zwrotu różnicy, czyli 520 zł.

Tę i podobne sprawy udało się załatwić pozytywnie dla konsumentów właśnie dzięki interwencji Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Sporami z przewoźnikami lotniczymi wielokrotnie zajmował się Trybunał Sprawiedliwości UE. W jednym z orzeczeń stwierdził, że pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów lotów odwołanych, jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej trzy godziny, i w związku z tym mają oni takie samo prawo do odszkodowania (sygn. C-402/07 i C-432/07).

Przewoźnicy często powołują się na przepis prawa UE, zgodnie z którym możliwe jest zwolnienie z obowiązku wypłaty odszkodowania za lot odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, jeżeli nie można było ich uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Trybunał stwierdził, że okoliczność, iż przewoźnik lotniczy przestrzegał minimalnych wymogów w zakresie przeglądów samolotów, nie uzasadnia zwolnienia z wypłaty pasażerom odszkodowania za lot odwołany wskutek usterki samolotu (sygn. C-549/07).

W tym roku Komisja Europejska ma przedstawić propozycję zmiany przepisów europejskich, aby prawa pasażerów były skuteczniej chronione.

Prawie 18 proc. skarg i zapytań, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2011 r., dotyczyło spraw związanych z podróżami lotniczymi. Konsumenci skarżą się m.in. na nierespektowanie ich praw w razie odwołania lub opóźnienia lotu, kłopoty z uzyskaniem odszkodowania za zniszczony, zagubiony lub opóźniony bagaż oraz związane z zakupem biletów lotniczych.

Spośród spraw zgłoszonych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich  polubownie udało się rozwiązać ok. 42 proc.

W sądzie i w urzędzie
Nowa funkcja w mObywatelu. Przyda się na starość
Prawo drogowe
Trudniej będzie zdać egzamin na prawo jazdy. Wchodzi w życie "prawo Klimczaka"
Prawo w Polsce
Ponad pół tysiąca głosów na Nawrockiego przypisanych niesłusznie Trzaskowskiemu
Edukacja i wychowanie
Jakie są najlepsze uczelnie w Polsce? Opublikowano ranking Perspektywy 2025
Zawody prawnicze
Ranking kancelarii prawniczych 2025. Znamy zwycięzców