Odszkodowanie za lot odwołany z powodu usterki samolotu

Za odwołanie lotu z powodu usterki samolotu można dostać odszkodowanie

Publikacja: 16.04.2012 09:08

Odszkodowanie za lot odwołany z powodu usterki samolotu

Foto: Fotorzepa, Robert Gardziński Robert Gardziński

Prawie 18 proc. skarg i zapytań, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2011 r., dotyczyło spraw związanych z podróżami lotniczymi. Konsumenci skarżą się m.in. na nierespektowanie ich praw w razie odwołania lub opóźnienia lotu, kłopoty z uzyskaniem odszkodowania za zniszczony, zagubiony lub opóźniony bagaż oraz związane z zakupem biletów lotniczych.

Spośród spraw zgłoszonych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich  polubownie udało się rozwiązać ok. 42 proc.

Konsumentka z Polski kupiła dwa bilety lotnicze u norweskiego przewoźnika za 622 euro, w przeliczeniu prawie 2,1 tys. zł według kursu z dnia zakupu biletów. Jej karta kredytowa została obciążona kwotą ok. 2,6 tys. zł, gdyż korzystano z kursu obowiązującego w niewiadomym dniu. Konsumentka domagała się zwrotu różnicy, czyli 520 zł.

Tę i podobne sprawy udało się załatwić pozytywnie dla konsumentów właśnie dzięki interwencji Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.

Sporami z przewoźnikami lotniczymi wielokrotnie zajmował się Trybunał Sprawiedliwości UE. W jednym z orzeczeń stwierdził, że pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów lotów odwołanych, jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej trzy godziny, i w związku z tym mają oni takie samo prawo do odszkodowania (sygn. C-402/07 i C-432/07).

Przewoźnicy często powołują się na przepis prawa UE, zgodnie z którym możliwe jest zwolnienie z obowiązku wypłaty odszkodowania za lot odwołany z powodu nadzwyczajnych okoliczności, jeżeli nie można było ich uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków. Trybunał stwierdził, że okoliczność, iż przewoźnik lotniczy przestrzegał minimalnych wymogów w zakresie przeglądów samolotów, nie uzasadnia zwolnienia z wypłaty pasażerom odszkodowania za lot odwołany wskutek usterki samolotu (sygn. C-549/07).

W tym roku Komisja Europejska ma przedstawić propozycję zmiany przepisów europejskich, aby prawa pasażerów były skuteczniej chronione.

Prawie 18 proc. skarg i zapytań, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2011 r., dotyczyło spraw związanych z podróżami lotniczymi. Konsumenci skarżą się m.in. na nierespektowanie ich praw w razie odwołania lub opóźnienia lotu, kłopoty z uzyskaniem odszkodowania za zniszczony, zagubiony lub opóźniony bagaż oraz związane z zakupem biletów lotniczych.

Spośród spraw zgłoszonych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich  polubownie udało się rozwiązać ok. 42 proc.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów