Prawie 18 proc. skarg i zapytań, które trafiły do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich w 2011 r., dotyczyło spraw związanych z podróżami lotniczymi. Konsumenci skarżą się m.in. na nierespektowanie ich praw w razie odwołania lub opóźnienia lotu, kłopoty z uzyskaniem odszkodowania za zniszczony, zagubiony lub opóźniony bagaż oraz związane z zakupem biletów lotniczych.
Spośród spraw zgłoszonych do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich polubownie udało się rozwiązać ok. 42 proc.
Konsumentka z Polski kupiła dwa bilety lotnicze u norweskiego przewoźnika za 622 euro, w przeliczeniu prawie 2,1 tys. zł według kursu z dnia zakupu biletów. Jej karta kredytowa została obciążona kwotą ok. 2,6 tys. zł, gdyż korzystano z kursu obowiązującego w niewiadomym dniu. Konsumentka domagała się zwrotu różnicy, czyli 520 zł.
Tę i podobne sprawy udało się załatwić pozytywnie dla konsumentów właśnie dzięki interwencji Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich.
Sporami z przewoźnikami lotniczymi wielokrotnie zajmował się Trybunał Sprawiedliwości UE. W jednym z orzeczeń stwierdził, że pasażerów opóźnionych lotów można traktować jak pasażerów lotów odwołanych, jeżeli opóźnienie wynosi co najmniej trzy godziny, i w związku z tym mają oni takie samo prawo do odszkodowania (sygn. C-402/07 i C-432/07).