Jak określić standard hotelu za granicą - gwiazdka gwiazdce nierówna

To, że zagraniczny hotel ma pięć gwiazdek, nie oznacza, że będzie luksusowy. Każdy kraj ma inne regulacje dotyczące standardu takich obiektów.

Publikacja: 01.07.2021 19:42

Jak określić standard hotelu za granicą - gwiazdka gwiazdce nierówna

Foto: AdobeStock

Jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są zaś schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. Im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard.

Tylko cztero- i pięciogwiazdkowe hotele oraz wszystkie motele muszą zapewnić klientowi parking strzeżony, garaż strzeżony bądź strzeżone miejsce parkingowe. Powierzchnia pokoju dwuosobowego w hotelu pięciogwiazdkowym wynosi minimum 18 mkw. (w jednogwiazdkowym – 10 mkw.), łóżko dwuosobowe powinno mieć wymiary przynajmniej 140 x 200 cm. W pokoju muszą się znajdować szafa, co najmniej dwa fotele lub kanapa, lampka nocna, a nawet szklanki.

Natomiast każdy kemping powinien mieć całodobowy dozór, a urządzenia sanitarne muszą być zlokalizowane nie dalej niż 100 m od miejsca noclegu.

Nazwy takie jak hotel, motel, pensjonat podlegają ochronie prawnej. Każda inna powinna budzić podejrzenia. Zdarza się, że przedsiębiorcy używają zdrobnień, przyrostków czy niepełnych nazw (np. hotelik, motelux) wtedy, gdy ich obiekty nie spełniają określonych w przepisach wymagań (np. sanitarnych lub przeciwpożarowych) i nie posiadają odpowiedniego zezwolenia marszałka województwa.

Również obiekty agroturystyczne muszą spełniać minimalne wymagania co do wyposażenia oraz sanitarne i przeciwpożarowe. Nie ma jednak międzynarodowych czy nawet europejskich standardów dotyczących obiektów noclegowych. W każdym kraju wymagania, którym muszą sprostać hotele czy pensjonaty, są więc inne, a hotel trzygwiazdkowy w państwie poza UE może odpowiadać jednogwiazdkowemu w Europie.

Rezerwując nocleg w Polsce, również należy zachować ostrożność. Zwłaszcza korzystając z internetowych ofert najmu wakacyjnych kwater czy apartamentów, łatwo paść ofiarą oszustwa.

– Oszuści zamieszczają na portalach ogłoszeniowych oferty najmu mieszkań, które istnieją, ale do nich nie należą. Podają ich lokalizację i zamieszczają atrakcyjne zdjęcia. Po wpłacie zaliczki i przyjeździe na miejsce okazuje się, że lokal wcale nie jest do wynajęcia. Wystawiane są też oferty wynajęcia mieszkań, które w ogóle nie istnieją, pod fikcyjnym adresem – mówi st. asp. Lucyna Rekowska z biura prasowego sopockiej policji.

– Jeżeli nocleg kosztuje wyjątkowo mało, mieszkanie jest blisko morza i w pełni wyposażone, to trzeba takie ogłoszenie dokładnie zweryfikować – radzi nadkom. Magdalena Ciska, oficer prasowy komendanta miejskiego policji w Gdańsku.

Większe kwatery i pensjonaty są z reguły wpisywane do rejestru w urzędzie miasta lub gminy. Można tam zadzwonić i zapytać, czy taki pensjonat lub kwatera istnieje.

– Sprawdzajmy dany adres i czytajmy komentarze pod danym zgłoszeniem. Im więcej czasu poświęcimy, tym większa szansa, że nie będziemy ofiarą oszustwa – radzi st. asp. Lucyna Rekowska.

Po wpłaceniu zaliczki bądź zadatku należy zachować dowód wpłaty oraz historię e-maili i wiadomości tekstowych. To wszystko może pomóc w ustaleniu sprawcy. Za przestępstwo oszustwa grozi do ośmiu lat pozbawienia wolności.

Istotne jest też, czy wpłacamy zadatek czy zaliczkę. W przypadku niewykonania umowy z winy przedsiębiorcy (np. rezerwacja nie została dokonana) wpłacona zaliczka zostanie nam zwrócona. Jeśli natomiast wpłaciliśmy zadatek, to wykonawca zwraca go w podwójnej wysokości.

Obecnie, ze względu na pandemię, obowiązują szczególne zasady dotyczące miejsc noclegowych. Zgodnie z ostatnią nowelizacją rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów od 26 czerwca do 31 sierpnia hotele i pensjonaty mogą przyjmować więcej gości. Pula dostępnych pokoi została podwyższona z 50 proc. do 75 proc. obłożenia. Limit ten nie dotyczy osób w pełni zaszczepionych przeciwko Covid-19 oraz zorganizowanych grup dzieci i młodzieży poniżej 12. roku życia.

Jakość hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, pól namiotowych czy agroturystyki musi odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach. Gwiazdkami mogą być oznakowane tylko hotele, motele i pensjonaty (od jednej do pięciu) oraz kempingi i pola biwakowe (od jednej do czterech). Cyframi rzymskimi od I do III oznaczone są zaś schroniska (w tym młodzieżowe) oraz domy wycieczkowe. Im więcej gwiazdek czy wyższą cyfrę posiada dany obiekt hotelowy, tym wyższy będzie standard.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Prawnicy
Bodnar: polecenie w sprawie 144 prokuratorów nie zostało wykonane
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Konsumenci
Jest pierwszy wyrok ws. frankowiczów po głośnej uchwale Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił