Od 2006 roku w Radzionkowie mieszkańcy podpisywali umowy na dostawę wody i odbiór ścieków zawierające niedozwolone postanowienia. Gmina m.in. przewidywała rozwiązanie umowy przez każdą ze stron z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia bez podania przyczyny. Zgodnie z prawem, ponieważ woda jest specyficznym dobrem – jej dostawca nie może zaprzestać świadczenia usług. Wyjątek stanowią sytuacje wymienione w ustawie (m.in. nielegalny pobór wody czy nieprawidłowo wykonane przyłącze).

Ponadto gmina samowolnie uznała, że odbiorcy wody korzystający z niej w czasie budowy nie podlegają ochronie przewidzianej przez przepisy szczególne, np. nie mają gwarancji ciągłości w dostawie wody. Prezes UOKiK, stwierdziła, że parametry wody dostarczanej na cele budowy nie różnią się od określonych dla gospodarstw domowych. Rozróżnienie stosowane przez gminę było przede wszystkim niekorzystne dla konkretnych grup odbiorców, ponadto niezgodne z przepisami antymonopolowymi.

Urząd uznał, że gmina złamała prawo, stosując zarówno praktyki ograniczające konkurencję, jak i naruszające zbiorowe interesy konsumentów.

Gmina uniknęła kary finansowej, ponieważ dobrowolnie zobowiązała się do zaprzestania praktyk ograniczających konkurencję oraz naruszających zbiorowe interesy konsumentów.