Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży

W tradycyjnych placówkach handlowych od woli sprzedawcy zależy, czy przyjmuje on zwrot towaru i oddaje pieniądze. Jednak ta dowolność nie dotyczy towarów uszkodzonych. W ich przypadku konsumentowi przysługuje prawo reklamacji. Dotyczy to także towarów z wyprzedaży.

Aktualizacja: 10.01.2016 11:19 Publikacja: 10.01.2016 07:30

Kiedy można reklamować towar z przeceny lub wyprzedaży

Foto: 123RF

Kupując towar w tradycyjnym sklepie trzeba się upewnić, czy przedsiębiorca daje czas do namysłu i pozwala zwrócić towar w określonym czasie od dnia dokonania zakupu. Bardzo często jest tak, że prawo do takiego zwrotu jest ograniczone do rzeczy z nowej kolekcji, natomiast nie dotyczy towarów przecenionych.

W związku z takim stanem rzeczy pojawią się czasem wątpliwości, a nawet zdarza się, że sprzedawca wprowadza konsumenta w błąd, umieszczając informację, że rzeczy z przeceny nie podlegają w żadnym wypadku wymianie, ani przyjęciu ich za zwrotem pieniędzy. Między innymi dotyczy to produktów, które zostały przecenione z powody występującej w nich wady.

Należy jednak pamiętać, że nawet w takich sytuacjach prawo jest po stronie klienta. Nawet przeceniony towar można bowiem reklamować, o ile nasze zastrzeżenia, co do jego jakości lub użyteczności nie dotyczą wady, o istnieniu której sprzedawca nas poinformował i która to była przyczyną obniżki.

Jeżeli więc kupiony sweter miał uszkodzony zamek błyskawiczny i z tego powodu został przeceniony, ale po dwóch tygodniach użytkowania zaczął się pruć, to klient ma prawo go reklamować. A sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji (co nie oznacza jeszcze jej uznania) tylko dlatego, że sweter był przeceniony. Miałby takie prawo tylko wówczas, gdyby kupujący zaczął się skarżyć na popsuty zamek. Ten bowiem był już uszkodzony i klient powinien był o tym wiedzieć.

Podobnie, gdyby przecena np. sprzętu grającego była spowodowana źle działającym głośnikiem, ale po dwóch miesiącach okazałoby się, że urządzenie nie czyta także płyt CD. Także wówczas konsument miałby prawo domagać się naprawy odtwarzacza, wymiany na nowy lub nawet zwrotu pieniędzy. Nie mógłby natomiast reklamować zepsutego głośnika.

Reklama
Reklama

Dlatego nie wolno dawać się nabrać na hasła głoszące, że towar przeceniony nie podlega reklamacji. Takie działanie przedsiębiorcy wprowadza w błąd i jest sprzeczne z prawem.

Prawo w Polsce
Zmowa przetargowa Budimexu. Wyrok może utrudnić walkę o kolejne kontrakty
Sądy i trybunały
Co dalej z Trybunałem po wyroku TSUE? Setki orzeczeń do podważenia
Praca, Emerytury i renty
Planujesz przejść na emeryturę w 2026 roku? Ekspert ZUS wskazuje dwa najlepsze terminy
Internet i prawo autorskie
Masłowska zarzuca Englert wykorzystanie „kanapek z hajsem”. Prawnicy nie mają wątpliwości
Edukacja
Pisownia na nowo. Co zmieni się w polskiej ortografii od przyszłego roku?
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama