Butelki z alkoholem na witrynach sklepowych

Z okien wystawowych sklepów monopolowych na warszawskiej Pradze-Północ zniknąć mają butelki z napojami wyskokowymi.

Aktualizacja: 04.10.2017 17:40 Publikacja: 04.10.2017 17:23

Butelki z alkoholem na witrynach sklepowych

Foto: AdobeStock

Zdaniem urzędników dzielnicy eksponowanie etykiet trunków stanowi niedozwoloną reklamę.

W piśmie, jakie trafiło już do niektórych praskich sklepów, dzielnica powołuje się na niedawny wyrok.

„Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku II GSK 982/17 z 13 lipca 2017 r. (sygn.II GSK 982/17) stwierdził, iż eksponowanie w oszklonej witrynie sklepowej – jako oknie wystawowym – znaków towarowych napojów alkoholowych, stanowi reklamę tych napojów w rozumieniu art. 2[1] ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (...) ponadto uzasadnia cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych" – podnosi się w piśmie.

Przedsiębiorcy proszeni są o przearanżowanie swoich wystaw najpóźniej do 31 grudnia 2017 roku „w taki sposób, aby nie dochodziło do naruszenia zakazu reklamy poprzez popularyzację znaków towarowych napojów alkoholowych".

Akcja dzielnicy wywołała już niemałe poruszenie. Nie ma jednak wątpliwości, że jest prawdziwa.

– Potwierdzam, że takie pisma wychodzą do sklepów z urzędu – przyznaje Wojciech Zabłocki, burmistrz Pragi- -Północ.

Prawnicy twierdzą jednak, że podejście dzielnicy może okazać się zbyt restrykcyjne.

– Zgodnie z art. 2[1] ust. 1 pkt 3 ustawy o wychowaniu w trzeźwości reklamą napojów alkoholowych jest publiczne rozpowszechnianie znaków towarowych lub symboli z nimi związanych w celu ich popularyzacji. To właśnie popularyzacja znaków towarowych związanych z napojami alkoholowymi jest kluczowa – mówi adwokat Zbigniew Krüger z kancelarii Krüger & Partnerzy. BdTXT - W - 8.15 J:

W jego ocenie o ile umieszczenie w witrynie sklepu plakatów czy innych materiałów reklamowych POS (point of sale), które formalnie znajdowałyby się na terenie punktu sprzedaży – to z oczywistych względów skierowane byłyby na zewnątrz – naruszałoby zakaz reklamy, o tyle w przypadku ekspozycji butelek w witrynie trudno już mówić o naruszeniu.

– Głównym celem umieszczenia butelek na witrynie może być także ich składowanie czy magazynowanie, a nie popularyzowanie znaku towarowego – uważa mecenas Krüger.

Prawnik zauważa też, że wyrok NSA, na który powołuje się dzielnica, został wydany w sprawie skargi dotyczącej wyroku WSA oddalającego skargę na decyzję w przedmiocie odmowy cofnięcia zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

– Dziwi więc wykorzystywanie tego wyroku na poparcie argumentów burmistrza Pragi – akcentuje.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów