Koniec jaj z klatek. Biedronka wycofuje je ze sklepów

Biedronka rezygnuje z jaj z chowu klatkowego cztery lata wcześniej niż zapowiadała. Na rynku oznacza to przyspieszenie trendu który i tak wywoła rewolucję.

Aktualizacja: 03.12.2020 17:59 Publikacja: 03.12.2020 17:42

Koniec jaj z klatek. Biedronka wycofuje je ze sklepów

Foto: Bloomberg

Do 31 grudnia 2021 roku sieć Biedronka wycofa świeże jaja klatkowe z oferty. Stanie się to 4 lata wcześniej niż pierwotnie zadeklarowany termin. Pierwszym regionem sieci, który wprowadzi tę zmianę, będzie Warszawa, już od 1 stycznia 2021 roku. Firma podaje, że w 2019 r. w Polsce blisko 50 mln kur zniosło ponad 10 mld jaj przeznaczonych do spożycia. Zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatkach. Chów alternatywny - czyli ściółkowy, wolnowybiegowy oraz ekologiczny - stanowi mniej niż 20 proc. udziału w hodowli niosek. Z danych Głównego Inspektoratu Weterynarii wynika, że na fermach ponad 40 mln kur żyło w klatkach, 6,2 mln w kurnikach w systemie wybiegowym, a w systemie wolno wybiegowym 1,9 mln. Jedynie 0,4 mln żyło w systemie chowu ekologicznego.

Czytaj także: Biedronka wycofa jajka „trójki”. Jest porozumienie z Otwartymi Klatkami

W Biedronce w 2019 r. 25 proc. sprzedaży świeżych jaj stanowiły te od kur z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu lub ekologicznego, natomiast w 2018 r. było to 20 proc. świeżych jaj. Dzisiejsza deklaracja oznacza, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2,1 lub 0, a wycofa te z symbolem 3.

Proces wycofywania jaj klatkowych rozpoczyna się już teraz, pierwszy region wycofa jaja klatkowe od 1 stycznia 2021 roku. Ponad 150 sklepów sieci Biedronka na terenie Warszawy, obsługiwanych przez centrum dystrybucyjne w Parzniewie, będzie oferowało klientom jaja świeże tylko z chowu alternatywnego.

- Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów i dostawców. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku – mówi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka.

Czechy niedawno wezwały Komisję Europejską do pracowania prawa zakazującego chowu klatkowego w całej Europie.

Do 31 grudnia 2021 roku sieć Biedronka wycofa świeże jaja klatkowe z oferty. Stanie się to 4 lata wcześniej niż pierwotnie zadeklarowany termin. Pierwszym regionem sieci, który wprowadzi tę zmianę, będzie Warszawa, już od 1 stycznia 2021 roku. Firma podaje, że w 2019 r. w Polsce blisko 50 mln kur zniosło ponad 10 mld jaj przeznaczonych do spożycia. Zdecydowana większość tych zwierząt spędza całe życie w klatkach. Chów alternatywny - czyli ściółkowy, wolnowybiegowy oraz ekologiczny - stanowi mniej niż 20 proc. udziału w hodowli niosek. Z danych Głównego Inspektoratu Weterynarii wynika, że na fermach ponad 40 mln kur żyło w klatkach, 6,2 mln w kurnikach w systemie wybiegowym, a w systemie wolno wybiegowym 1,9 mln. Jedynie 0,4 mln żyło w systemie chowu ekologicznego.

Handel
Kultura bezkarności. Polacy przymykają oczy na sklepowe kradzieże
Handel
Amerykański koncern zmienia dostawców stali, mimo że ceł Trumpa jeszcze nie ma
Handel
Rosjanie zaszokowani cenami majonezu. To będą drogie święta
Handel
Polacy szturmem ruszyli na zakupy. Czarny piatek zapowiada dobry sezon świąteczny
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Handel
Jeszcze nie ma co grzebać polskiego konsumenta
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką