Zaczynają spływać pierwsze dane pokazujące, że pieniądze z programu 500+ najwidoczniej skłoniły Polaków do zwiększenia zakupów i znacznie częstszych wypraw do centrów handlowych.
Z danych Związku Pracodawców AGD CECED Polska, do których dotarła „Rzeczpospolita", wynika bowiem, że w maju sprzedaż sprzętu AGD wzrosła wartościowo aż o 11 procent, a ilościowo o 9 proc. Związek podaje, że do tego miesiąca rynek był w zasadzie płaski.
Polacy ruszyli po sprzęt
– Wzrost sprzedaży o 9 proc. ilościowo i 11 proc. wartościowo pozwolił utrzymać dodatnią dynamikę wzrostu rynku w 2016 r. Może to być efekt rządowego programu 500+, ponieważ takie sumy wpompowane w gospodarkę wpłyną na pewno na konsumpcję także w branży AGD – mówi Adam Cich, szef Electrolux na region Europy Środkowo-Wschodniej.
– Zakładaliśmy, że z powodu programu 500+ rynek wzrośnie dodatkowo ok. 2 proc. Majowy skok sprzedaży znacznie poprawił sytuację branży, mamy nadzieję, że popyt na sprzęt utrzyma się na przynajmniej zbliżonym poziomie – mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalny CECED Polska. – Trudno jednoznacznie przesądzać, czy to wyłącznie efekt rządowego programu – dodaje.
Rynek AGD w Polsce to 5 mln sztuk sprzedawanego sprzętu, obok segmentu IT to największa część rynku sprzedaży sprzętu elektronicznego, wartego ponad 20 mld zł.