W ocenie ekspertów dynamiczny rozwój branży sprawił, że outsourcing stał się jednym z najmocniejszych segmentów polskiej gospodarki i jest największym po motoryzacji pracodawcą w kraju. Napędza też inne dziedziny, jak np. rynek powierzchni biurowych.
Z najnowszego rankingu - 2015 Tholons Top 100 Outsourcing Destinations wynika, że najwyższą lokatę pod względem atrakcyjności lokowania centrów outsourcingu otrzymał Kraków – został sklasyfikowany na dziewiątej pozycji wśród najatrakcyjniejszych miast na świecie dla inwestycji z tego sektora, będąc jednocześnie jedynym miastem europejskim, które znalazło się w czołowej dziesiątce zestawienia. W pierwszej setce najlepszych światowych lokalizacji dla outsourcingu ulokowała się też Warszawa (30) i Wrocław (62), które poprawiły swoje pozycje odpowiednio o dwa i trzy miejsca.
Sektor nowoczesnych usług biznesowych początkowo skupiał międzynarodowe firmy. Od pewnego czasu zauważana jest tendencja wzrostowa wśród rodzimych przedsiębiorców, którzy coraz chętniej powierzają procesy biznesowe swoich firm zewnętrznemu dostawcy. Korzystają z tego rozwiązania niemal wszystkie sektory polskiej gospodarki. Przeprowadzone analizy wykazują, że ponad połowa polskich firm zdecydowała się na przekazanie przynajmniej części swoich procesów zewnętrznej firmie, a jeśli weźmiemy pod uwagę tylko duże i średnie przedsiębiorstwa, zewnętrznie obsługiwanych jest ponad 90 proc. firm.
Rodzimi przedsiębiorcy bardzo powoli przekonywali się do korzystania z usług outsourcingowych i stopniowo przekazywali kolejne działy do obsługi zewnętrznej. Najwcześniej polskie firmy rezygnowały z własnych działów IT, kadrowo-placowych i księgowych oraz prawnych. Popularne stało się również zlecanie szkoleń oraz transportu i logistyki. Obecnie polski biznes dostarcza coraz więcej zleceń wymagających od firm outsourcingowych wiedzy eksperckiej i doświadczenia, które obejmują usługi badawczo-rozwojowe, konsulting, audyt, oraz obsługę procesów strategicznych dla firmy.
Mikołaj Pluciński, prezes zarządu firmy TMF Poland w opracowaniu na temat outsourcingu zwraca uwagę, że jest on także pomocny przy starcie firmy. W jego ocenie Polski biznes bardzo świadomie korzysta z możliwości, jakie oferuje outsourcing, choć jeszcze nie wszystkie firmy potrafią efektywnie je wykorzystać i koncentrują się na obsłudze podstawowych procesów, wspierających działalność biznesową. Zwykle wydzielają na zewnątrz usługi kadrowo- płacowe, księgowe, czy finansowe. Tymczasem firmy obsługujące procesy biznesowe oferują obecnie znacznie szerszy serwis, obejmujący na przykład doradztwo strategiczne, czy tworzenie struktur firmowych.