Rosja: bez Turków ani rusz

Rosja nie radzi sobie bez tureckich pracowników i towarów. I coraz bardziej luzuje sankcje, które okazały się strzałem w stopę.

Publikacja: 11.12.2015 10:29

Rosja: bez Turków ani rusz

Foto: 123rf.com

Władze St. Petersburga wystąpiły do Federalnej Służby Celnej o odblokowanie wwozu z Turcji części do montażu samochodów dla fabryk motoryzacyjnych działających w mieście, podała agencja Interfaks.

- Przemysł motoryzacyjny jest jednym z wiodących w St. Petersburgu. W mieście swoje zakłady mają Toyota, Nissan, Hyundai, Scania, MAN a także producenci części zamiennych - argumentuje w liście do szefa celników wiecegubernator miasta nad Newą Siergiej Mowczan.

Dodaje, że moce produkcyjne zakładów to łącznie 400 tys. aut rocznie co stanowi 24 proc. wszystkich produkowanych w Rosji. W fabrykach pracuje 8000 ludzi, a ich byt jest zagrożony, wobec niewpuszczania do Rosji tureckich części.

Gubernator zwraca uwagę na przedłużające się sprawdzanie dokumentów w punktach odpraw, do tego zauważa, że dotyczy to także towarów, których nie ma na czarnej liście objętych sankcjami. Np. od 26 listopada stoją wszystkie transporty dla Toyota Motors z St. Petersburga.

Podobne problemy mają i inni rosyjscy producenci przemysłowi, np. Siłowyje maszyny (koncern oligarchy Olega Deripaski) czy BSH Bytowyje pribory (produkcja AGD).

Także bez tureckich pracowników rosyjskie firmy mają trudności w płynnej pracy. Ministerstwo pracy ogłosiło spis firm, które od nowego roku będą mogły zatrudniać Turków. Ograniczeniami nie zostaną też objęci obywatele Turcji już pracujący w Rosji.

Władze St. Petersburga wystąpiły do Federalnej Służby Celnej o odblokowanie wwozu z Turcji części do montażu samochodów dla fabryk motoryzacyjnych działających w mieście, podała agencja Interfaks.

- Przemysł motoryzacyjny jest jednym z wiodących w St. Petersburgu. W mieście swoje zakłady mają Toyota, Nissan, Hyundai, Scania, MAN a także producenci części zamiennych - argumentuje w liście do szefa celników wiecegubernator miasta nad Newą Siergiej Mowczan.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Gospodarka
Wyniki audytów w ARP: „szkody wielkich rozmiarów”
Gospodarka
Trudne życie emerytów w Rosji. Wojna Putina zwiększa ubóstwo seniorów
Gospodarka
Netanjahu triumfuje, ale konflikt blokuje ożywienie gospodarcze
Gospodarka
Adam Glapiński: Stopy procentowe w dół ewentualnie w drugim kwartale 2025 roku