Oto liderzy komunikacji z rynkiem

W ocenie instytucji prymusem jest Cyfrowy Polsat. Drobni inwestorzy najwyżej cenią PKN Orlen – wynika z badania relacji inwestorskich w WIG30, organizowanego przez Izbę Domów Maklerskich i „Parkiet".

Publikacja: 07.03.2019 21:00

Oto liderzy komunikacji z rynkiem

Foto: Flickr

– Utrzymywanie dobrych relacji z inwestorami nie różni się od utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich. Prawdziwy przyjaciel będzie szczery, obdarzy nas zaufaniem, wysłucha i jak będzie trzeba, konstruktywnie skrytykuje – mówi Iwona Waksmundzka, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. strategii i relacji inwestorskich.

Dodaje, że IR to przede wszystkim zapewnienie inwestorom równego dostępu do transparentnych informacji, bez faworyzowania i zbędnej zwłoki. To także dostępność oraz wsłuchiwanie się w ich potrzeby, krytykę i wyciąganie wniosków.

– Dodajmy do tego szczyptę innowacyjności oraz odwagi do podejmowania nowych niestandardowych działań i mamy receptę na dobry IR – podsumowuje Iwona Waksmundzka.

Na ważną kwestię uwagę zwraca Grzegorz Para, dyrektor ds. IR Cyfrowego Polsatu: – Bez dobrej komunikacji wewnątrz spółki żaden dział IR nie będzie w stanie spełnić oczekiwań inwestorów – mówi.

Na podium, według ocen instytucji finansowych, znalazły się też CD Projekt i LPP. Z kolei inwestorzy indywidualni i czytelnicy w ankiecie umieszczonej na stronie internetowej „Parkietu" docenili też Asseco Poland i PKO BP (ex aequo drugie miejsce) oraz firmę Tauron.

Badanie pokazuje, że nadal jest spora przestrzeń do poprawy, zwłaszcza w kontaktach z drobnymi inwestorami, bo średnia ocena wyniosła tam tylko 3 pkt na 6 możliwych. Natomiast instytucje oceniły IR firm lepiej – na 4,3 pkt.

To już piąta edycja badania. Rekordowo duży odzew ze strony instytucji, jak również zainteresowanie ankietą umieszczoną na stronie „Parkietu" potwierdzają, że komunikacja z rynkiem zyskuje na znaczeniu. Buduje zaufanie do spółek, a ono – jak podkreśla Waldemar Markiewicz, szef IDM – jest fundamentem rynku kapitałowego.

Osoby pracujące w działach relacji inwestorskich mają niełatwe zadanie, szczególnie po wejściu w życie nowych przepisów, takich jak rozporządzenie MAR. Muszą wykazać się dużą wszechstronnością i elastycznością.

W ostatnich latach wzrosła mocno aktywność inwestorów zagranicznych. – Kilka razy w tygodniu mamy telekonferencje z inwestorami spoza kraju. Dużo jeździmy po świecie, w zeszłym roku praktycznie co miesiąc byliśmy na spotkaniach poza Polską – mówi Karolina Gnaś, dyrektor ds. relacji inwestorskich CD Projektu.

– Utrzymywanie dobrych relacji z inwestorami nie różni się od utrzymywania dobrych relacji międzyludzkich. Prawdziwy przyjaciel będzie szczery, obdarzy nas zaufaniem, wysłucha i jak będzie trzeba, konstruktywnie skrytykuje – mówi Iwona Waksmundzka, dyrektor wykonawczy PKN Orlen ds. strategii i relacji inwestorskich.

Dodaje, że IR to przede wszystkim zapewnienie inwestorom równego dostępu do transparentnych informacji, bez faworyzowania i zbędnej zwłoki. To także dostępność oraz wsłuchiwanie się w ich potrzeby, krytykę i wyciąganie wniosków.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Giełda
Indeksy spółek węglowych eksplodowały. Efekt zapowiedzi Ministerstwa Przemysłu
Giełda
Kontrariańska fala podmywa Wall Street. Ameryka wcale nie jest taka wyjątkowa
Giełda
Hossa gra kolejny akord na GPW
Giełda
Polskie akcje na celowniku kupujących. Indeksy na nowych szczytach hossy
Giełda
Spółki hojnie dzielą się zyskami. Atrakcyjne dywidendy do wzięcia