We wtorek podpisano umowy dotyczące pierwszych siedmiu projektów wartych 459 mln złotych. Zostaną dofinansowane kwotą prawie 372 mln zł. Dotacje otrzymają przedsięwzięcia mające usprawnić ruch w miastach oraz poprawić połączenia z obwodnicami. Blisko 59 mln zł otrzyma Lublin na przebudowę skrzyżowania dróg krajowych nr 19 i 809, pozwalającego na wyprowadzenie aut ciężarowych z centrum w kierunku węzła Czechów. Zakończenie inwestycji planowane jest na styczeń 2018 roku. Przeszło 28 mln zł dotacji dostanie także gmina Lublin, która planuje przebudowę drogi wojewódzkiej nr 747 na odcinku Radawiec – węzeł Konopnica. To ostatni etap przebudowy tej trasy na Lubelszczyźnie, pozostałą część zmodernizowano wcześniej, podobnie jak most przez Wisłę w Kamieniu. Zakończenie prac zaplanowano na listopad 2017 r.
Przeszło 35 mln zł trafi do województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie przebudowana będzie droga 598. Z kolei województwo świętokrzyskie otrzyma 8 mln zł pomocy na rozbudowę drogi 761, która łączy się z drogą ekspresową S7. Wśród podpisanych we wtorek umów jest również dofinansowanie dla budowy drogi krajowej nr 51 na terenie Olsztyna, które wyniesie 177 mln zł, a także dla rozbudowy drogi wojewódzkiej 878 w Rzeszowie, na którą trafi 28,7 mln zł.
Dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych przez samorządy to kolejny krok mający poprawić jakość dróg we wschodniej części Polski, zdecydowanie słabiej skomunikowanej niż reszta kraju. Strategicznym celem pozostaje tymczasem budowa dróg ekspresowych. Jedną z nich będzie S61, kluczowa dla Podlasia. W końcu maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podpisała umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie budowy odcinka Szczuczyn–Budzisko. Powstanie on przy wsparciu funduszy instrumentu Łącząc Europę (CEF). Przedsięwzięcie obejmuje budowę odcinka S61 o długości ponad 110 km, który stanie się częścią międzynarodowej drogi E67 oraz trasy Via Baltica, mających połączyć Europę Zachodnią z Litwą, Łotwą, Estonią oraz Finlandią. Na razie w ramach budowy trasy powstały już obwodnice trzech miast: Stawisk, Bargłowa Kościelnego i Szczuczyna, także dofinansowane z funduszy unijnych.
Perspektywicznym zadaniem, choć niemającym jeszcze zagwarantowanego finansowania, ma być natomiast budowa drogi Via Carpatia. To międzynarodowa trasa mająca biec z krajów regionu bałtyckiego na południe w region karpacki. Będzie nowym połączeniem północy z południem Europy, w zamierzeniach mającym integrować systemy transportowe Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. Według Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury i budownictwa, dla Polski ten korytarz ma szczególne znaczenie: ożywi gospodarczo wschodnie województwa.