Ucieczka do przodu

Wszyscy chcą żyć w czystym środowisku. Firmy, które zmieniają się w tym kierunku, odbiorą premię za swoje starania – uważa prezydent Centrum im. Adama Smitha.

Publikacja: 10.09.2020 19:00

Ucieczka do przodu

Foto: Fotorzepa/Jakub Ostałowski

Ogłoszony przez PKN Orlen plan neutralność klimatyczna do 2050 roku wypełnia zadekretowane przez Komisję Europejską jej cele polityczne. To bardzo trudny, pierwszy na polskim rynku plan, który, mam nadzieję, może zdopinguje inne firmy w naszym kraju.

Należy postrzegać go w kilku wymiarach. Nie zapomnijmy, że jesteśmy w Unii Europejskiej, a UE przyjęła najbardziej ambitny na świecie plan, jeśli chodzi o ograniczenie emisji CO2. Ci, którzy nie przejdą na zieloną stronę mocy, nie uruchomią odpowiednich procesów, będą płacić coraz wyższe kary, które eufemistycznie są nazywane opłatami emisyjnymi. Polska już dziś płaci z tytułu tych opłat miliardy złotych, co przekłada się na ceny polskiej energii elektrycznej, którą kupuje nie tylko konsument, ale przede wszystkim przemysł. Tymczasem to ceny energii dla przemysłu zaczynają ogrywać coraz większą rolę i decydują o konkurencyjności naszej gospodarki, bo bez przemysłu możemy sobie co najwyżej promować ręcznie rzeźbione wyroby ludowe.

Neutralność emisyjna dla całej branży jest ucieczką do przodu przed nieprzewidywalnymi do końca konsekwencjami dyrektyw unijnych i kosztami, które z nich wynikają. Dla Orlenu to także ucieczka od wizerunku tradycyjnego koncernu paliwowego czy sprzedawcy benzyny na stacjach CPN. Dziś wszystkie ośrodki analityczne na świecie prognozują spadek udziału tradycyjnych paliw w sprzedaży ogółem. Jeśli dziś nie zostałyby dokonane zmiany, Orlen mógłby podzielić los amerykańskiego ExxonMobil.

W 2013 roku firma ta była najbardziej cenioną marką na świecie. Ale już w 2020 r. została wyrzucona z indeksu Down Jones i zastąpiona firmą z sektora nowych technologii.

To pokazuje, jak w ciągu niecałej dekady najpotężniejszy koncern paliwowy świata utracił swoją pozycję, bo nie zauważył i „przespał" zmiany w otaczającej go rzeczywistości.

Warto zwrócić uwagę, że przedstawiona przez Orlen strategia realizuje też w dużej mierze politykę państwa. Bo państwo samo z siebie, przez urzędników, nie zrealizuje celu zeroemisyjności. Jeśli tego zobowiązania nie wezmą na siebie firmy, nie wszczepią tego w swoje procesy inwestycyjne, to nawet najlepsze ustawy pozostaną tylko na papierze. Tak jak zresztą wiele innych szczytnych założeń w strategiach, które można prześledzić w ostatniej dekadzie.

Plan Orlenu może mieć również inną stronę. Dziś polskie społeczeństwo jest w sytuacji zerowych stóp procentowych, co wypycha nas w stronę ryzykownego lokowania oszczędności, łącznie z powierzaniem ich piramidom finansowym.

Może to dobry moment, by takie inwestycje przychodowe, jakie proponuje Orlen, finansować nie poprzez emisję obligacji, ale innymi papierami wartościowymi, które my promujemy od 20 lat. Chodzi o publiczne listy zastawne, dzięki którym obywatele mogliby zamienić swoje oszczędności na bezpieczne, niespekulacyjne papiery wartościowe i czerpać z tego regularne korzyści.

Ogłoszony przez PKN Orlen plan neutralność klimatyczna do 2050 roku wypełnia zadekretowane przez Komisję Europejską jej cele polityczne. To bardzo trudny, pierwszy na polskim rynku plan, który, mam nadzieję, może zdopinguje inne firmy w naszym kraju.

Należy postrzegać go w kilku wymiarach. Nie zapomnijmy, że jesteśmy w Unii Europejskiej, a UE przyjęła najbardziej ambitny na świecie plan, jeśli chodzi o ograniczenie emisji CO2. Ci, którzy nie przejdą na zieloną stronę mocy, nie uruchomią odpowiednich procesów, będą płacić coraz wyższe kary, które eufemistycznie są nazywane opłatami emisyjnymi. Polska już dziś płaci z tytułu tych opłat miliardy złotych, co przekłada się na ceny polskiej energii elektrycznej, którą kupuje nie tylko konsument, ale przede wszystkim przemysł. Tymczasem to ceny energii dla przemysłu zaczynają ogrywać coraz większą rolę i decydują o konkurencyjności naszej gospodarki, bo bez przemysłu możemy sobie co najwyżej promować ręcznie rzeźbione wyroby ludowe.

Materiał partnera
Smart city to również elektromobilność
ROZMOWA
Ponichtera: Innowacje w centrach danych dla zrównoważonego rozwoju
Interview
Ponichtera: Innovation in data centres for sustainable development
Studio „Rzeczpospolitej”
Białkowski: Zdrowa Firma to wsparcie dla pracodawców w pozyskaniu i utrzymaniu najlepszych pracowników
ROZMOWA
Jamiołkowski: Szczególny moment transformacji branży tytoniowej
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił