Reklama

LOT ma się dynamicznie rozwijać

W 2020 r. narodowa linia lotnicza ma być trwale rentownym przewoźnikiem.

Aktualizacja: 08.09.2016 21:49 Publikacja: 08.09.2016 21:38

Prezes Rafał Milczarski ogłosił w Krynicy nową strategię LOT

Prezes Rafał Milczarski ogłosił w Krynicy nową strategię LOT

Foto: Rzeczpospolita, Piotr Guzik

To główne założenie nowej strategii PLL LOT. W Krynicy plany spółki w perspektywie do 2020 r. przedstawił prezes Rafał Milczarski. Są one ambitne, ale jak zapewniał szef LOT, jak najbardziej realne.

O przyszłości LOT i oczekiwaniach wobec linii mówił też Dawid Jackiewicz, minister skarbu państwa. – LOT to dla rządu spółka o szczególnym znaczeniu. Przeszła niedawno proces kompensacji i duże trudności finansowe. Teraz nadszedł czas na odzyskanie sytuacji rynkowej i zwiększenie liczby pasażerów i maszyn, a także poprawę punktualności – mówił Jackiewicz. Zdecydowanie odciął się od sprzedaży przewoźnika. – Jako właściciel nie zamierzamy pozbyć się kontroli w spółce. Takie próby przeszły już do historii. Chcemy utrzymać LOT w naszym rękach – zapewnił minister skarbu.

– Nasz najważniejszy cel to przekształcenie firmy w trwale rentownego przewoźnika, który nie będzie się już zwracał o pomoc publiczną – mówił Rafał Milczarski. Zapewnił, że w 2020 r. LOT będzie nie tylko linią rentowną, ale i liderem rynku przewozów lotniczych w Polsce oraz Europie Środkowej i Wschodniej.

W 2020 r. linia ma obsługiwać 90 kierunków, a z hubu w Warszawie ma korzystać 10 mln pasażerów (dziś 5,5 mln). LOT ma też samodzielnie finansować rozwój floty. W 2020 r. ma mieć 70 maszyn, a w 2025 r. już 88.

Nowa strategia LOT składa się z pięciu filarów. Pierwszy to wykorzystanie potencjału rosnącego rynku. Zdaniem Milczarskiego do 2030 r. polski rynek urośnie dwukrotnie. LOT w 2020 r. chce mieć skalę Aer Lingusa, Finnair lub TAP Portugal. – To linie w o wiele mniejszych krajach. Potencjał ludnościowy i gospodarczy Polski i Warszawy w pełni uzasadnia takie założenie – mówił Milczarski.

Reklama
Reklama

Drugi filar to rozwój siatki połączeń. W 2020 r. ma być ich już 90 (w 2015 r. było 41). – Interesuje nas Ameryka Północna, Daleki Wschód, ale też Azja Środkowa. Chcemy łączyć porty regionalne z Warszawą i dalej transferować pasażerów – tłumaczył szef LOT.

Jako trzeci filar wskazał walkę o każdego klienta, która zakłada poprawę produktu na ziemi (wielojęzyczna obsługa, pierwszy kontakt ma się kończyć rozwiązaniem problemu podróżnego) i w powietrzu (w 2020 r. mają być trzy klasy podróży). – Musimy skończyć z wizerunkiem drogiej linii. Tym bardziej że już teraz mamy przystępną ofertę – mówił prezes LOT.

Czwarty filar to wzrost efektywności. Co prawda LOT już ma jedne z najniższych kosztów jednostkowych wśród europejskich linii sieciowych, ale i tak mają one spaść.

Piąty filar to zaangażowany zespół, który ma się znacząco zwiększyć – z 419 pilotów w 2015 r. do 820 pilotów w 2020 r. Plan zakłada też wzrost liczby personelu pokładowego z 673 w 2015 r. do 1700 osób w 2020 r. Milczarski za wyzwania uznał m.in. obsługę większej liczby rejsów i zapewnienie wysokiej punktualności.

Szef LOT zdaje też sobie sprawę z ograniczeń związanych z Lotniskiem Chopina. Przyznał, że przepustowość portu jest bliska wyczerpania. W jego ocenie konieczne będzie powstanie lotniska centralnego (doszłoby wtedy do wygaszenia portu im. Chopina). – Lotnisko centralne musi być bardzo dobrze skomunikowane przez autostradę i linię kolejową. Chodzi o lokalizację pomiędzy Łodzią a Warszawą – mówił Milczarski.

Jak poinformował, nowa strategia linii już zaczyna przynosić efekty. W 2016 r. LOT otworzył 23 nowe połączenia, a liczba pasażerów wzrosła o ponad pół miliona.

Forum Ekonomiczne
Polityka i biznes – nowe otwarcie
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Forum Ekonomiczne
Innowacyjne leki bliżej pacjentów
Forum Ekonomiczne
Przygotowania do systemu kaucyjnego są na ostatniej prostej
Discussion
Operating with Patients in Mind
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Economy
Small Businesses as Innovation Leaders: A Fresh Look at Digitalisation
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama