- Listopadowa poprawa nastrojów ma swoje źródło przede wszystkim w poprawie ocen klimatu gospodarczego – o 7 punktów, a w mniejszym stopniu we wzroście skłonności do zakupów – o 2 punkty - głosi komunikat Ipsos.
Według instytutu nastrojom tym towarzyszy jednocześnie mniej obaw co do wzrostu bezrobocia niż w poprzednich miesiącach - obecnie wzrost bezrobocia przewiduje 39 procent Polaków.
- Patrząc na składowe tych ocen można stwierdzić, że poprawa nastrojów wynika z tego, że część konsumentów prognozujących wcześniej pogarszanie się sytuacji gospodarczej (obecnie 31 procent) teraz zaczęła uważać, że sytuacja ustabilizuje się (49 procent) - podano w komunikacie.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału 0-200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 5 a 12 listopada 2009 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat.
Granica 100 punktów odpowiada poziomowi, w którym odsetek optymistów równoważy się z liczbą pesymistów.