Ukraiński wyścig przed Euro

Dzięki organizacji Euro 2012 w przyszłym roku kraj spodziewa się 7,5-proc. wzrostu PKB

Publikacja: 25.09.2011 20:14

Ukraiński wyścig przed Euro

Foto: Rzeczpospolita, pn Piotr Nowak

Na takie tempo wzrostu gospodarczego liczy ukraiński wiceminister infrastruktury Kostiantyn Jefimienko. Inwestycje przyspieszyły w tym roku. Skala budów i remontów dróg ma być w 2011 r. dziesięć razy większa niż jeszcze dwa lata temu. Według optymistycznych szacunków resortu infrastruktury w tym roku ma zostać otwartych po remoncie albo zbudowanych od nowa ponad 1,1 tys. km dróg.

– W tym roku na budowę infrastruktury drogowej potrzebnej do Euro 2012 wydaliśmy już 2,5 mld hrywien (ponad 1 mld zł – red.). Nie uda się naprawić wszystkich dróg, ale standard tych między Kijowem, Lwowem, Charkowem i Donieckiem będzie zadowalający – zapewnia "Rz" wiceminister infrastruktury Kostiantyn Jefimienko.

Trwa modernizacja m.in. trasy z Kijowa do Lwowa i granicy z Polską, która ma być gotowa jeszcze w tym roku. Ale kibice mogą być niemile zaskoczeni. Zamiast standardu autostradowego będzie częściowo wyremontowana "droga magistralna"  – ze skrzyżowaniami w poziomie jezdni.

Rząd Ukrainy ma największy problem z udrożnieniem Kijowa, gdzie odbędzie się finał mistrzostw. Bezpośrednio z lotniska Boryspol prowadzi przebudowana specjalnie na Euro 2012 trasa boryspolska: po cztery pasy w każda stronę. Według wiceprezesa Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej Olega Dubisza to najnowocześniejsza droga w kraju. Ale tuż za granicą Kijowa auta utykają w ogromnym korku na prospekcie Bażana.

– Planujemy uruchomienie autobusów wahadłowych, które kursowałyby wydzielonym pasem między lotniskiem a oddaloną od niego o 16 km stacją metra – mówi wicedyrektor Departamentu Infrastruktury Euro 2012 Wołodymir Bondarenko.

Rząd podjął decyzję, że w 2012 roku rok szkolny skończył się dziesięć dni wcześniej niż zazwyczaj, żeby odkorkować miasta-gospodarzy, głównie Kijów

Euro 2012 wymusiło inwestycje w lotniska. Trwają budowa terminali i remonty pasów startowych w Doniecku i Lwowie. Źle wygląda sytuacja w kijowskim porcie Boryspol, który odprawił w ub. roku ponad 7 mln pasażerów i jest niewydolny. Pnie się przestronny terminal D, ale prace są mało zaawansowane, a termin mało prawdopodobny. Na szczytach władzy panuje urzędowy optymizm.  – Otwarcie  terminalu D planujmy w styczniu 2012 roku. I tak się stanie, bo przygotowania do Euro 2012 to dla Ukrainy sprawa reputacji – mówi wiceminister Kostiantyn Jefimienko.

Na takie tempo wzrostu gospodarczego liczy ukraiński wiceminister infrastruktury Kostiantyn Jefimienko. Inwestycje przyspieszyły w tym roku. Skala budów i remontów dróg ma być w 2011 r. dziesięć razy większa niż jeszcze dwa lata temu. Według optymistycznych szacunków resortu infrastruktury w tym roku ma zostać otwartych po remoncie albo zbudowanych od nowa ponad 1,1 tys. km dróg.

– W tym roku na budowę infrastruktury drogowej potrzebnej do Euro 2012 wydaliśmy już 2,5 mld hrywien (ponad 1 mld zł – red.). Nie uda się naprawić wszystkich dróg, ale standard tych między Kijowem, Lwowem, Charkowem i Donieckiem będzie zadowalający – zapewnia "Rz" wiceminister infrastruktury Kostiantyn Jefimienko.

Finanse
Polacy ciągle bardzo chętnie korzystają z gotówki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Finanse
Najwięksi truciciele Rosji
Finanse
Finansowanie powiązane z ESG to korzyść dla klientów i banków
Debata TEP i „Rzeczpospolitej”
Czas na odważne decyzje zwiększające wiarygodność fiskalną
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Finanse
Kreml zapożycza się u Rosjan. W jeden dzień sprzedał obligacje za bilion rubli