Materiał powstał we współpracy z firmą Allegro

Oprócz zaangażowania Polaków, którzy organizowali wsparcie w tym trudnym czasie, mogliśmy zaobserwować również inicjatywy znanych nam firm i marek. Jedną z nich jest Allegro, które po wprowadzeniu ograniczeń skupiło się na tym, aby platforma działała sprawnie i aby mogło wspierać w swoich działaniach m.in. sprzedawców, kupujących oraz lokalne społeczności.

O zaangażowaniu społecznym Allegro opowiada Marta Mikliszańska, Head of Public Affairs & Sustainability.

W jaki sposób Allegro wspiera wspomnianych wcześniej sprzedających?

Marta Mikliszańska: W 2020 r. zainicjowaliśmy szereg działań, żeby walczyć z negatywnymi skutkami pandemii koronawirusa. Uruchomiliśmy serię projektów wspierających Polaków w walce z pandemią. Przedsiębiorcy, zarówno obecni sprzedawcy Allegro, jak i nowe firmy, mogli korzystać z Pakietu dla Sprzedających, pomagającego przetrwać w trudniejszych warunkach lub rozpocząć działalność w serwisie. Pakiet Wsparcia dla Sprzedawców obejmował m.in. wydłużenie terminów płatności, ale także rozpoczęcie sprzedaży online dla nowych firm i korzystanie z platformy przez pierwsze trzy miesiące bez ponoszenia opłat. Pozwoliło to wielu sklepom, które zostały z dnia na dzień zamknięte z powodu lockdownu, szybko wznowić działalność i rozpocząć sprzedaż. Trzymiesięczny bezpłatny pakiet pomocowy pozwolił poprawić płynność finansową i zwiększyć stabilność działalności wielu firmom. Sprzedaż za pośrednictwem platformy Allegro dla nowych sklepów była rozwiązaniem znacznie szybszym i łatwiejszym do wznowienia działalności niż uruchomienie własnego sklepu internetowego. Przygotowaliśmy również podobne rozwiązanie dla małych, często lokalnych przedsiębiorców. W specjalnej kategorii „Lokalny ryneczek" na Allegro Lokalnie mogli sprzedawać swoje „produkty pierwszej potrzeby" za darmo. Byliśmy też partnerem kampanii „Przenieś swoją firmę do internetu. Zarabiaj na e-handlu" prowadzonej przez Agencję Rozwoju Przemysłu oraz wspieraliśmy szkolenia online realizowane przez e-Izbę.

Coraz więcej firm decyduje się na sprzedaż w internecie, gdzie konkurencja jest coraz większa. Jak Allegro wspiera handlowców?

Inwestujemy w rozwój i edukację naszych sprzedawców. Trzy lata temu powstała Akademia Allegro, program darmowej edukacji online. Każdy użytkownik Allegro może skorzystać z kursów online, zapisać się na webinarium lub posłuchać podcastów. Ponad 50 kursów zawiera filmy eksperckie i animacje, instrukcje obsługi, artykuły, mapy myśli oraz materiały dodatkowe na różnorodne tematy. Wśród kursów można znaleźć m.in.: zasady bezpiecznych zakupów w internecie czy jak rozpocząć sprzedaż na Allegro i wiele innych dot. rozwoju swojej sprzedaży na platformie, ale też pakowania paczek a zero waste, analityki internetowej czy profesjonalnej komunikacji w biznesie. Jednocześnie wspieramy rozwój przedsiębiorczości, już po raz trzeci jesteśmy partnerem Szkoły Pionierów, programu startupowego Polskiego Funduszu Rozwoju, w którym powstają innowacyjne projekty biznesowe. Edukujemy technologicznie również dzieci i młodzież w ramach ścieżki STEAM Centralnego Domu Technologii oraz w ramach projektu „Zwolnieni z teorii".

Wszyscy wiemy, że kupowanie przez internet jest bezpieczną i wygodną metodą robienia zakupów w obecnej sytuacji. W jaki sposób wsparciem objęci byli kupujący na Allegro?

Autopromocja
Podwajamy subskrypcje

Kup kwartalną e‑prenumeratę, a my przedłużymy okres Twojej subskrypcji

KUP TERAZ

Chcąc wesprzeć tych, którzy ze względu na pandemię przestrzegają zasad dystansu społecznego, i zapewniając szeroki dostęp do produktów oraz bezpieczniejsze zakupy, przygotowaliśmy specjalne wsparcie dla klientów. W pierwszych miesiącach pandemii Polacy mogli wygodnie robić zakupy i oszczędzać pieniądze dzięki miesięcznemu abonamentowi Allegro Smart! udostępnionemu im nieodpłatnie, który pozwala robić zakupy z bezpłatną dostawą do punktu odbioru lub kurierem. Klienci docenili tę możliwość bezpiecznych i bezkontaktowych zakupów. Allegro Smart! był dostępny za darmo dla tych, którzy z niego do tej pory nie korzystali, a osoby z abonamentem miały okazję go przedłużyć. W sumie ponad 2,5 milionów Polaków skorzystało z darmowego Smarta! i zaoszczędziło około 325 milionów złotych na kosztach dostawy. Zdajemy sobie również sprawę, jak ważne jest w tym czasie wsparcie dla seniorów, którzy są szczególnie narażeni na skutki Covid-19. Dlatego uruchomiliśmy dedykowaną infolinię telefoniczną w kwietniu do końca czerwca, aby pomóc im w zakupach online. Po przywróceniu obostrzeń w grudniu zdecydowaliśmy się na wznowienie jej działania.

W jaki sposób działa infolinia i w jakim zakresie wspiera seniorów w zakupach online?

Rozpoczęliśmy współpracę z KIGS – Krajowym Instytutem Gospodarki Senioralnej, aby jeszcze lepiej odpowiedzieć na potrzeby klientów-seniorów. Do ich dyspozycji są konsultanci obsługujący specjalną infolinię (numer 616 271 777). Jest to praktyczna nawigacja po świecie zakupów na Allegro w czasie rzeczywistym. Infolinia czynna jest codziennie od 8.00 do 20.00 (z wyjątkiem świąt). Konsultanci odpowiadają na wszelkie zapytania seniorów, które najczęściej dotyczą założenia konta na Allegro, pomocy przy wyszukiwaniu produktów, zakupie, płatności czy wyborze dostawy.

Wiele firm w tym czasie angażuje swoich pracowników w działania wspierające walkę ze skutkami Covid-19. W jaki sposób działa to w Allegro, czy dajecie im narzędzia do realizowania konkretnych inicjatyw?

Pracownicy od lat angażują się w wolontariat – wspierają nie tylko znane ogólnopolskie inicjatywy takie jak WOŚP czy Szlachetna Paczka, ale także liczne lokalne działania charytatywne i edukacyjne. Widzimy ogromną chęć naszych pracowników do niesienia pomocy. Członkowie zespołu zarządzającego Allegro w odpowiedzi na aktualne potrzeby społeczne i głosy pracowników powołali w 2020 r. specjalny fundusz charytatywny o wartości 2 milionów złotych, którego zadaniem jest wspieranie inicjatyw pracowników w walce z koronawirusem. W ramach akcji #pomagamy_bo_umiemy pracownicy Allegro wskazali organizacje i instytucje oraz zaproponowali konkretne działania obejmujące najbardziej potrzebujących, szczególnie dotkniętych skutkami pandemii. Pomoc otrzymali m.in. seniorzy, dzieci i młodzież, osoby z niepełnosprawnościami, w kryzysie bezdomności czy wykluczone społecznie, ale również społeczności lokalne, pacjenci, podopieczni hospicjów i domów pomocy społecznej oraz pracownicy ochrony zdrowia.

Czy może pani wskazać konkretne przykłady projektów, które zostały zrealizowane w ramach akcji #pomagamy_bo_umiemy?

Jedną z takich inicjatyw było świąteczne wsparcie dla podopiecznych Domu Samotnej Matki z Dziećmi w Kraśniewie. We współpracy z warszawską restauracją, która również boryka się z problemami związanymi z pandemią, przygotowali wigilijną kolację dla 33 osób. Jednocześnie do dzieci mieszkających w ośrodku trafiły komputery, które posłużą im do nauki zdalnej. Dzięki zaangażowaniu pracowników Allegro fundacja Oddech bez Granic otrzymała środki ochrony osobistej dla personelu medycznego oraz dodatkowe wyposażenie służące do poprawy bezpieczeństwa w szpitalach. Dodatkowo pracownicy wspierają fundację niezbędną wiedzą w zakresie komunikacji i planowanych kampanii. Oczywiście tak jak wspominałam wcześniej, projektów było o wiele więcej. Skala i zaangażowanie pracowników było fantastyczne – ponad 200 z nich wsparło 77 projektów społecznych, które przyniosły realną pomoc osobom oraz instytucjom najbardziej dotkniętym skutkami pandemii. Dodatkowo angażujemy także naszych klientów w pomoc, udostępniając im narzędzia do prowadzenia działań charytatywnych na platformie Charytatywni.Allegro.pl.

Na czym polega ta platforma?

Każda osoba, firma i organizacja, niezależnie od charakteru i skali działania, która chce działać na rzecz wspólnego dobra, może dzięki Charytatywni.Allegro.pl wesprzeć wybrany cel społeczny – wystawiając lub kupując dany przedmiot. Allegro nie pobiera żadnych prowizji ani opłat, wyposaża za to w niezbędne narzędzia do prowadzenia aukcji. W ubiegłym roku z platformy skorzystało ponad 400 organizacji pozarządowych, wystawiono ponad 838 tysięcy ofert na 2,4 tys. celów i dzięki temu udało się zebrać ponad 19 milionów złotych.

Jakie są jeszcze przykłady zaangażowania Allegro w walkę z pandemią Covid-19?

W obliczu pandemii stworzyliśmy w Allegro kompleksowy program wsparcia polskiej opieki zdrowotnej, wykorzystując również ogromne doświadczenie w tej dziedzinie Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy oraz Fundacji Lekarze Lekarzom. Włączając klientów w pomoc, zorganizowaliśmy zbiórkę charytatywną, która zapewni dalsze wsparcie finansowe funduszowi i pozwoli na zakup niezbędnego sprzętu chroniącego życie i zdrowie Polaków. W sumie na wsparcie organizacji społecznych i szpitali w walce z pandemią w ubiegłym roku przekazaliśmy prawie 7 milionów zł. Dostarczyliśmy także w sumie ponad 22 tony świeżych owoców i warzyw do szpitali w pięciu miastach w Polsce. To oczywiście nie jest koniec naszej pomocy. W tym roku planujemy kolejne działania między innymi we współpracy z Fundacją Lekarze Lekarzom oraz trzecią edycją akcji #pomagamy_bo_umiemy.

- Artykuł powstał w ramach dodatku "CSR Pomagamy".