Cenny urok jubilerskich marek

Poznański Apart okazał się w tym roku najmocniejszą marką wśród produktów niespożywczych. W pierwszej piątce znalazły się aż trzy marki kojarzone z biżuterią

Aktualizacja: 20.12.2008 10:50 Publikacja: 09.12.2008 17:21

Od kilku lat logo i biżuteria Apartu pojawiają się nie tylko w popularnych serialach i podczas ceremonii przyznawania nagród magazynów kobiecych, ale także w hitowych programach rozrywkowych, jak choćby „Taniec z gwiazdami”. Markę rodzinnej jubilerskiej firmy wzmacnia fakt, że jej biżuterię i zegarki noszą popularni aktorzy, a jej brylantową kolekcję reklamuje była Miss World Aneta Kręglicka.

Pomaga też rozwój sieci firmowych salonów, których w całej Polsce jest już 130, nie wspominając o znaczącym budżecie marketingowo-reklamowym. W ubiegłym roku, według cennikowych danych Expert Monitora, poznańska spółka wydała na swą reklamę niemal 9 mln zł (nie licząc outdooru i Internetu), z czego większość trafiła do kolorowych magazynów. Tegoroczny budżet liczony do października włącznie wyniósł już ponad 7,1 mln zł, a trzeba pamiętać, że to na końcówkę roku przypada bardzo znacząca część zarówno obrotów, jak i wydatków promocyjnych branży jubilerskiej.

Apart, który w tym roku obchodzi 25. rocznicę powstania, długo dochodził do obecnej pozycji. Firma należy i jest ciągle kierowana przez braci Adama i Piotra Rączyńskich. Nazwa pochodzi od ich inicjałów połączonych ze słowem „art” oznaczającym sztukę. – Bo właśnie takie było i jest nasze podejście do tej pracy – mówił wielokrotnie Piotr Rączyński.

Poza marketingiem poznańska firma inwestuje także w podniesienie prestiżu marki, uruchamiając salony Apart Exclusive tylko z brylantową biżuterią i najdroższymi modelami zegarków. Jak widać, strategia się sprawdza, a Apart nie narzeka na brak klientów. Ubiegłoroczne przychody firmy wzrosły o niemal 40 proc., do 280 mln zł, a w tym roku dynamika rozwoju rodzinnej firmy powinna być podobna. Firma jest też liderem jubilerskiego rynku, który jest wart ok. 2 mld zł rocznie. Jej marka wraz z Gerlachem i Gerdą może się też pochwalić najwyższymi ocenami w kategorii postrzegana jakość.

Tegoroczny sukces Apartu to już drugie zwycięstwo tej marki w naszym rankingu. Po raz pierwszy liderem wśród produktów niespożywczych została ona przed dwoma laty. Trzeba jednak pamiętać, że w tym roku z tej bardzo szerokiej dotychczas kategorii wyodrębniliśmy dwie nowe: odzież i obuwie oraz kosmetyki i higiena. Tym samym wśród marek produktów niespożywczych zmalała liczba silnych konkurentów, co niektórym brandom pozwoliło na wyraźny awans mimo spadku mocy w porównaniu z ubiegłoroczną edycją zestawienia.

Pomogło to m.in. wspiąć się na wysokie, drugie miejsce marce odwiecznego konkurenta Apartu, firmy W.Kruk, choć jej moc zmalała w tym roku o 32 punkty. W.Kruk po majowym zamieszaniu z wrogim przejęciem przez Vistulę & Wólczankę znacznie zmniejszyła swoje zaangażowanie marketingowe i jej marka pojawiała się w mediach raczej w kontekście kolejnych etapów finalizowania najgłośniejszego przejęcia tego roku.

Wysoko na naszej liście, bo aż na czwartej pozycji, znalazła się także kolejna firma jubilerska – Yes.

Wyprzedził ją Canpol, działający na rynku już od 18 lat producent różnego typu akcesoriów dla dzieci. Firma zdobyła mocną pozycję nie tylko w Polsce, ale i za granicą – jej produkty są dostępne już w 35 krajach.

Nasz ranking potwierdza też silną pozycję krajowych marek sprzętu AGD – Zelmera i Amiki. W przypadku Zelmera pomogły w tym zapewne świetne reklamy, dzięki którym znacznie wzrosły udziały rynkowe Zelmera, np. jeśli chodzi o sprzedaż odkurzaczy czy kuchenek mikrofalowych.

W przypadku siły marki dobrze radzi sobie z zagraniczną konkurencją także inny producent – Amica AGD, choć w tym przypadku udziały rynkowe firmy według najnowszych danych jednak spadają.

Nasz ranking dowodzi, że nad wzmocnieniem swych marek mogłyby popracować firmy paliwowe. Największa pod względem przychodów nie tylko w Polsce, ale także w Europie Środkowej, firma PKN Orlen zajęła 6. miejsce, a jej konkurent Lotos dopiero 15.

W pierwszej dziesiątce znalazły się znane od lat marki, jak E i Gerlach. Mimo coraz silniejszej konkurencji na rynku produktów chemicznych marka E jest wciąż mocna, a z racji długiej historii i ciągłej obecności reklamowej ciągle zna ją większość Polaków.

Od kilku lat logo i biżuteria Apartu pojawiają się nie tylko w popularnych serialach i podczas ceremonii przyznawania nagród magazynów kobiecych, ale także w hitowych programach rozrywkowych, jak choćby „Taniec z gwiazdami”. Markę rodzinnej jubilerskiej firmy wzmacnia fakt, że jej biżuterię i zegarki noszą popularni aktorzy, a jej brylantową kolekcję reklamuje była Miss World Aneta Kręglicka.

Pomaga też rozwój sieci firmowych salonów, których w całej Polsce jest już 130, nie wspominając o znaczącym budżecie marketingowo-reklamowym. W ubiegłym roku, według cennikowych danych Expert Monitora, poznańska spółka wydała na swą reklamę niemal 9 mln zł (nie licząc outdooru i Internetu), z czego większość trafiła do kolorowych magazynów. Tegoroczny budżet liczony do października włącznie wyniósł już ponad 7,1 mln zł, a trzeba pamiętać, że to na końcówkę roku przypada bardzo znacząca część zarówno obrotów, jak i wydatków promocyjnych branży jubilerskiej.

Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy