Moc narodowego czempiona bankowości

PKO Bank Polski po raz kolejny zdobył tytuł najmocniejszej rodzimej marki w finansach. Jest tu liderem od pięciu lat, ?gdy zaczęliśmy oceniać moc polskich brandów w tym sektorze

Publikacja: 01.12.2010 23:49

Finansowe

Finansowe

Foto: Rzeczpospolita

Przewaga marki PKO BP nie dziwi, biorąc pod uwagę, że jej właściciel jest nie tylko bankiem największym na polskim rynku pod względem liczby klientów i sumy bilansowej, ale także najbardziej zyskownym.

– Chcemy się stać sprawnym liderem bankowości i narodowym czempionem – podkreśla prezes banku Zbigniew Jagiełło. W próbie umocnienia tej pozycji pomagał Skarb Państwa, większościowy akcjonariusz PKO BP, wspierając spółkę w staraniach o przejęcie wystawionego na sprzedaż Banku Zachodniego WBK. Ostatecznie PKO BP przetargu nie wygrał, ale pokazał, że może konkurować z największymi grupami finansowymi świata.

Prezes Jagiełło konsekwentnie podkreśla narodowy charakter banku, rozwijając drugi człon nazwy – PKO Bank Polski.

Prestiżowy magazyn „The Banker” wycenił markę PKO BP na ponad miliard dolarów, (czyli ok. 2,9 mld zł). Nasz tegoroczny ranking wykazuje, że jej wartość jest jeszcze większa i sięga 3,64 mld zł, czyli o 15 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tę wartość wspiera duża rozpoznawalność marki PKO BP, którą bank zawdzięcza nie tylko długoletniej tradycji, ale także rozległej sieci placówek. Ma ponad 1,2 tys. oddziałów własnych oraz blisko 2 tys. agencji zlokalizowanych nie tylko w dużych, ale także w małych miejscowościach, w których nie są obecne inne banki komercyjne. Ostatnio PKO BP, by podnieść standard agencji zarówno pod względem lokalizacji, jak i wystroju, określił nowe warunki współpracy z przedsiębiorcami prowadzącymi takie punkty.

Bank nadal musi jednak walczyć z wizerunkiem ociężałej instytucji. Między innymi dlatego stawia na nowoczesnych klientów korzystających z bankowości elektronicznej. Do końca 2012 roku chce pozyskać 1 mln nowych użytkowników kont internetowych. Młodych odbiorców ma przyciągnąć najnowsza kampania reklamowa konta Inteligo, w której występuje dwoje popularnych muzyków: Maria Peszek oraz Andrzej Smolik.

Jednocześnie PKO BP podtrzymuje swój wizerunek instytucji odpowiedzialnej społecznie. Angażuje się w wydarzenia sportowe, kulturalne, działalność charytatywną, a także akcje upamiętniające najważniejsze wydarzenia historyczne.

Kilka miesięcy temu powołana została Fundacja PKO Banku Polskiego, której mottem jest „Dobro procentuje”. Jej celem jest wspieranie osób i organizacji zajmujących się dobroczynnością poprzez promowanie wolontariatu pracowniczego oraz współfinansowanie projektów.

Podkreślając swą polskość, PKO BP bierze też udział w obchodach rocznic wydarzeń historycznych. Patronuje również mniej konwencjonalnym sposobom przypominania i promowania historii. Z okazji Święta Niepodległości 11 listopada bank wsparł np. koncert ROCK Niepodległości, objął patronat nad koncertem z okazji obchodów rocznicy powstania warszawskiego oraz wydaniem płyty z warszawskimi piosenkami z ostatnich 100 lat w nowych aranżacjach współczesnych muzyków sceny rockowo-alternatywnej.

Na drugie miejsce w rankingu mocy marek w kategorii instytucji finansowych awansował w tym roku ING Bank Śląski, jeden z najbardziej aktywnych marketingowo banków na naszym rynku. Bank od dawna wyznaje zasadę, że każda reklama produktowa jest jednocześnie reklamą wizerunkową. Twarzą całej grupy ING w Polsce jest znany aktor Marek Kondrad.

Bank chce być postrzegany jako instytucja dla klientów nowoczesnych i aktywnych, w której duże znaczenie odgrywa bankowość elektroniczna. Dzięki której klienci oszczędzają czas i mają kontakt ze swoim bankiem 24 godziny na dobę. Ten wizerunek mają utrwalać kolejne kampanie reklamowe (ING od lat jest w czołówce instytucji finansowych pod względem wydatków na reklamę). Jesienią ubiegłego roku wydał „E-lementarz Internetu”, w nakładzie 1 mln egzemplarzy, uczący, jak korzystać z tego medium. Był rozdawany w placówkach banku.

Na trzecie miejsce w tegorocznym rankingu spadła (wraz z lekkim spadkiem mocy) marka PZU, należąca do największego ubezpieczyciela na rynku, firmy z wieloletnią tradycją. W tym roku o PZU było głośno także z powodu debiutu giełdowego. Akcje ubezpieczyciela cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród inwestorów indywidualnych, do czego przyczyniła się duża rozpoznawalność marki.

Monika Krześniak

Przewaga marki PKO BP nie dziwi, biorąc pod uwagę, że jej właściciel jest nie tylko bankiem największym na polskim rynku pod względem liczby klientów i sumy bilansowej, ale także najbardziej zyskownym.

– Chcemy się stać sprawnym liderem bankowości i narodowym czempionem – podkreśla prezes banku Zbigniew Jagiełło. W próbie umocnienia tej pozycji pomagał Skarb Państwa, większościowy akcjonariusz PKO BP, wspierając spółkę w staraniach o przejęcie wystawionego na sprzedaż Banku Zachodniego WBK. Ostatecznie PKO BP przetargu nie wygrał, ale pokazał, że może konkurować z największymi grupami finansowymi świata.

Pozostało 85% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy