Technologia FTTH będzie się upowszechnia coraz szybciej, a to wymusza na operatorach wypracowanie efektywnego modelu biznesowego, by na tym zarabiać – mówił Jurgen Hofkens,w wiceprezes na region EMEA w Alcatel- Lucent podczas konferencji Innovations Days w Warszawie.

Podkreślił on, że wprowadzanie nowych technologicznych rozwiązań w sieciach telekomunikacyjnych nierozerwalnie związane są z innowacjami w aplikacjach i biznesie. – To ostatnie pojawiają się na końcu i chodzi o to, by dla danej technologii wypracować efektywny model biznesowy.

Jego zdaniem w przypadku FTTH operatorzy dopiero są w trakcie poszukiwania modelu biznesowego. – Wielu klientów może decydować się na zakup usługi u operatora, bo chcą korzystać z aplikacji Google'a przez tablet. Nie jest jednak rozwiązanie podarowanie mu tego sprzętu. Trzeba przekonać go, by kupił u nich iPada i korzystał z ich sieci. Należy sprawić, by czuł się „uzależniony" od usług operatora – przekonywał Jurgen Hofkens

Zauważył też, że oferowanie klientom łączy FTTH to dla operatorów duży wysiłek inwestycyjny. - Dziś dla wielu rządów upowszechnienie się FTTH to element konkurencyjności gospodarki, dlatego należy się przyzwyczaić do myśli, ze współdzieleni sieci będzie normą – mówił Hofkens. Podkreślił, że te czynnik należy uwzględniać w kalkulacjach biznesowych i szukać w tej kwestii porozumienia z operatorami alternatywnymi, by inwestycja się opłacała. Przytoczył przykład Lombardii we Włoszech, gdzie jej władze nakłoniły trzy firmy telekomunikacyjne do wspólnej inwestycji w FTTH pomagając przy tym w uzyskaniu środków finansowych na tę inwestycję.