Druga edycja Barometru Płatności Zbliżeniowych organizacji Visa Europe, który analizuje postawy konsumentów odnośnie płatności zbliżeniowych, została wykonana w każdym z trzech najbardziej rozwijających się rynków zbliżeniowych Europy: w Polsce, Wielkiej Brytanii i Turcji. Badanie wykazało, że rośnie świadomość tego sposobu płacenia wśród posiadaczy kart wyposażonych w dodatkową funkcję płatności zbliżeniowych, przekonują się oni do tego nowego sposobu i częściej z niego korzystają. Użytkownicy takich kart uważają, że płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płacenie gotówką.
31 proc. osób korzystających z usług bankowych w Polsce rozpoznaje logotyp na karcie oznaczający, że dana karta ma dodatkową funkcję zbliżeniową; w marcu br. odsetek ten wynosił 22 proc.. Z kolei odsetek osób w tej grupie, które słyszały o płatnościach zbliżeniowych i wiedzą, na czym one polegają, wzrósł we wrześniu br. do 32 proc. (z 26 proc. w marcu br.) W Polsce znajomość płatności zbliżeniowych jest przy tym wyraźnie wyższa niż w Turcji (gdzie wyniosła 21 proc.) oraz Wielkiej Brytanii (19 proc.), choć i w tych dwóch krajach zwiększyła się ona od marca br. Jednocześnie odsetek osób twierdzących, że nigdy nie słyszały o płatnościach zbliżeniowych zmniejszył się w Polsce z 42 proc. w marcu br. do 36 proc. obecnie, w Wielkiej Brytanii spadł z 67 proc. do 63 proc. a w Turcji – z 65 proc. do 58 proc..
Ważną rolę w budowaniu świadomości posiadania funkcji zbliżeniowej na karcie, szczególnie w Polsce, odgrywają banki.Aż 55 proc. polskich posiadaczy kart zbliżeniowych dowiedziało się, że ma taką kartę właśnie od swojego banku-wydawcy; w Wielkiej Brytanii ten odsetek wyniósł 46 proc., a w Turcji 38 proc.. Inne czynniki, takie jak reklama czy oznakowanie w punkcie handlowym miały – wg deklaracji osób objętych badaniem – dużo mniejsze znaczenie.
Wyniki badania potwierdzają duże zainteresowanie Polaków płatnościami zbliżeniowymi. 65 proc. użytkowników kart zbliżeniowych uznało, że taka forma płatności to rozwiązanie „niezmiernie atrakcyjne" lub „bardzo atrakcyjne". 70 proc. Polaków już płacących zbliżeniowo zachęciłoby przyjaciół i rodzinę do posługiwania się tą formą płatności; odsetek ten jest niższy w Turcji (61 proc.) oraz w Wielkiej Brytanii (46 proc.). Odsetek posiadaczy kart „zgadzających się" lub „zdecydowanie zgadzających się" z opinią, iż „płatności zbliżeniowe upowszechnią się bardziej niż płatności gotówkowe" wyniósł w Polsce i Turcji po 79 proc. oraz 73 proc. w Wielkiej Brytanii.
„Cieszymy się, że tradycyjna otwartość Polaków na nowe rozwiązania przekłada się również na tak duże zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi. Wychodząc temu naprzeciw, banki wydały w Polsce już ponad 5,5 mln kart Visa z mikroprocesorem z dodatkową funkcją zbliżeniową" – stwierdził Jakub Kiwior, dyrektor Visa Europe w Polsce.