Wysokie straty na kontraktach autostradowych w końcówce ubiegłego roku pokazały
Dolnośląskie Surowce Skalne i Mostostal?Warszawa. Niektórym firmom udało się co prawda utrzymać zyski i rentowności, ale dzięki pozytywnym zdarzeniom jednorazowym lub bardzo słabym wynikom w końcówce 2010 r. Lepiej
radziły sobie też spółki z niewielkim udziałem segmentu drogowego.
Coraz więcej firm ma też problemy z płynnością. DSS niedługo zwołają nadzwyczajne walne zgromadzenie akcjonariuszy, które zajmie się m.in. emisją akcji. Akcje lub obligacje zamienne na akcje wyemitować zamierza również wielkopolska grupa PBG.
Winę za obecne kłopoty firm budowlanych ponosi wyniszczająca rywalizacja przy pozyskiwaniu kontraktów na budowę autostrad. – W przetargach konkurencja była na tyle wysoka, że skutkowała cenami nawet o 50 – 60 proc. niższymi niż budżety Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Startujące w przetargach spółki pozyskiwały zlecenia z założeniem, że później będą się martwić o to, jak je zrealizować – mówi Adrian Kyrcz, analityk?DM?BZ?WBK. – To „później" już jednak nadeszło, a wiele firm nie ma pomysłu na wyjście z tej sytuacji – zaznacza.