Badanie UKE: Dla polskich firm komórka ważniejsza od Internetu

Publikacja: 21.01.2013 15:55

Z badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego przez PBS DGA i CBM Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w ubiegłym roku 88 proc. Polaków powyżej 15. roku życia używało telefonu komórkowego, 62 proc. korzystało z dostępu  do Internetu, a 31 proc. jeszcze posiadało telefon stacjonarny. Co ważne, jak zaznaczają autorzy badań, poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest stosunkowo wysoki, choć najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, a najgorzej – telefonia stacjonarna.

Firmy bardziej przywiązane do telefonii stacjonarnej

W podsumowaniu raportu "Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2009 - 2012" UKE odnotowuje m.in., że ciągle systematycznie spada odsetek osób posiadających telefon stacjonarny.

W ciągu  czterech lat (2009-2012) liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 punktów procentowych. Główna przyczyną jest to, że klienci wybierają telefonię mobilną. Trendu odchodzenia od telefonii stacjonarnej nie powstrzymuje nawet to, że usługi te są coraz tańsze. W ciągu czterech ostatnich lat średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł. W 2007 r. respondenci deklarowali, iż średni miesięczny koszt korzystania z usługi to 70 zł, w 2011 r. było to już 62 zł, by w roku ubiegłym osiągnąć poziom 49 zł. Mimo to w ubiegłym roku r. aż 41 proc. osób wskazało, iż do rezygnacji z telefonu stacjonarnego zmusiła ich podwyżka kosztów.

Telefon stacjonarny pozostaje jednak ciągle ważnym narzędziem komunikacyjnym firm, bo aż 55 proc. z nich deklaruje, że z niego korzysta przy prowadzeniu biznesu.

Wzrastają koszty Mixa

Telefonia mobilna już od wielu lat pozostaje najpopularniejszą usługą telekomunikacyjną wśród w Polsce. W 2012 roku posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88 proc  Polaków, tj. o 4 proc. więcej niż rok wcześniej. Posiadanie dwóch aktywnych telefonów deklaruje 9 proc.respondentów, a trzech i więcej - 2 proc.  Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90 proc. respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80 proc. Polaków.

Z badania wynika, miesięczne wydatki na rozmowy komórkowe spadają w przypadku usług post-paidi i pre-paid, więcej natomiast płacą klienci korzystających z ofert typu mix.

W 2009 r. średni rachunek klienta sieci telefonii komórkowej, który miał wykupiony abonament wynosił 77 zł. W 2012 roku obniżył się on do poziomu 66 zł. Mimo tendencji spadkowej jeśli chodzi o koszty, oferta abonamentowa nadal pozostaje najdroższą usługą.

Wydatki klientów usług pre-paid (telefon na kartę) przez trzy lata utrzymywały się na poziomie ponad 40 zł. W 2009 r. było to 44 zł, rok później 41 zł, natomiast w 2011 r. wyniosły one średnio 43 zł. Dopiero w ubiegłym roku zauważalny był spadek kosztów korzystania z telefonu na kartę, kiedy to  raz pierwszy średnie miesięczne wydatki nie przekroczyły 40 zł, kształtując się na poziomie 37 zł.

Natomiast klienci korzystający z ofert typu mix z roku na rok ponoszą większe wydatki związane z korzystaniem z telefonu w tej usłudze. W 2009 r. była to najtańsza spośród wszystkich ofert. Średni miesięczny koszt korzystania z usługi wynosił 38 zł. W kolejnych dwóch latach wartość ta nieznacznie wzrosła. W ostatnim badaniu respondenci deklarowali, iż miesięcznie - na korzystanie z telefonu w mix'ie - wydają 48 zł. Stawia to ją na drugim miejscu pod względem wysokości średniego miesięcznego rachunku.

Z badania przeprowadzonego dla UKE wynika też, że Polscy coraz mniej chętnie decydują się na zmianę operatora telefonii mobilnej. W 2009 r. zmianę operatora deklarowało 19,3 proc. badanych. Rok później wartość ta spadła do poziomu 15,6 proc.. Najwięcej respondentów dokonało zmiany operatora w 2011 r. - 20,8 proc. Ostatni rok charakteryzował się znacznym ustabilizowaniem rynku. Zaledwie 7 proc. ankietowanych dokonało zmiany operatora telefonu komórkowego.

Wydatki na interent mobilny takie same jak na stacjonarny

Coraz popularniejszą usługą staje się dostęp do Internetu. UKE podkreśla przy tym, że  mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego, w ostatnich latach coraz większą popularność zdobywa dostęp mobilny, powalający korzystać z sieci w każdym miejscu, gdzie swój zasięg oferuje dany operator. W 2012 roku posiadanie dostępu do globalnej sieci zadeklarowało 62 proc. respondentów, tj. 2,5 proc. więcej niż w 2011 roku.    Z Internetu najczęściej korzystają osoby poniżej 45 roku życia oraz z wyższym wykształceniem. Usługa jest najmniej rozpowszechniona w grupie powyżej 60 lat, a jako najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu wskazuje się brak potrzeby lub umiejętności. Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego wynoszą 54 zł, natomiast do Internetu mobilnego 55 zł.

Dla firm w Polsce najważniejszą usługą telekomunikacyjną jest telefonia mobilna (93 proc. firm korzysta z tej usługi), bo  70 proc. badanych prowadzących biznes wskazuje, że jest ona zdecydowanie ważna dla funkcjonowania przedsiębiorstwa. W przypadku  telefonii stacjonarnej odsetek takich deklaracji wyniósł 36 proc., dla dostępu do Internetu natomiast 32 proc. Generalnie aż 42 proc. respondentów instytucjonalnych w swojej działalności wykorzystuje trzy usługi telekomunikacyjne (telefonię mobilną, stacjonarną i Internet).

Z badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego przez PBS DGA i CBM Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w ubiegłym roku 88 proc. Polaków powyżej 15. roku życia używało telefonu komórkowego, 62 proc. korzystało z dostępu  do Internetu, a 31 proc. jeszcze posiadało telefon stacjonarny. Co ważne, jak zaznaczają autorzy badań, poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest stosunkowo wysoki, choć najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, a najgorzej – telefonia stacjonarna.

Pozostało 91% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy