Z badania preferencji konsumentów w Polsce przeprowadzonego przez PBS DGA i CBM Indicator na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że w ubiegłym roku 88 proc. Polaków powyżej 15. roku życia używało telefonu komórkowego, 62 proc. korzystało z dostępu do Internetu, a 31 proc. jeszcze posiadało telefon stacjonarny. Co ważne, jak zaznaczają autorzy badań, poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest stosunkowo wysoki, choć najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, a najgorzej – telefonia stacjonarna.
Firmy bardziej przywiązane do telefonii stacjonarnej
W podsumowaniu raportu "Preferencje konsumentów rynku telekomunikacyjnego w latach 2009 - 2012" UKE odnotowuje m.in., że ciągle systematycznie spada odsetek osób posiadających telefon stacjonarny.
W ciągu czterech lat (2009-2012) liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 punktów procentowych. Główna przyczyną jest to, że klienci wybierają telefonię mobilną. Trendu odchodzenia od telefonii stacjonarnej nie powstrzymuje nawet to, że usługi te są coraz tańsze. W ciągu czterech ostatnich lat średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł. W 2007 r. respondenci deklarowali, iż średni miesięczny koszt korzystania z usługi to 70 zł, w 2011 r. było to już 62 zł, by w roku ubiegłym osiągnąć poziom 49 zł. Mimo to w ubiegłym roku r. aż 41 proc. osób wskazało, iż do rezygnacji z telefonu stacjonarnego zmusiła ich podwyżka kosztów.
Telefon stacjonarny pozostaje jednak ciągle ważnym narzędziem komunikacyjnym firm, bo aż 55 proc. z nich deklaruje, że z niego korzysta przy prowadzeniu biznesu.