Razem silniejsi. Biznesowe serce Shell rośnie w Krakowie

Pandemia COVID-19 zmieniła biznesowe reguły gry, rodząc wyzwania dla pracowników i pracodawców.

Publikacja: 31.08.2020 10:00

Razem silniejsi. Biznesowe serce Shell rośnie w Krakowie

Foto: Bloomberg

W Shell Business Operations Kraków adaptację ułatwiło wcześniejsze doświadczenie w zakresie wirtualnej pracy o globalnym zasięgu, a także ugruntowane programy wsparcia równowagi w życiu zawodowym i radzenia sobie ze stresem. Firma wciąż przyciąga nowe talenty. Do jednego z pięciu centrów operacyjnych Shell na świecie dołączyło od początku roku ponad 450 osób, w tym 200 na nowe stanowiska. Równie ważna jak wzrost jest dbałość o komfortową i bezpieczną pracę. Przykładem tej filozofii jest program dofinansowania poprawy warunków pracy zdalnej dla zespołu Shell. Odpowiada on na wyzwania, przed którymi staje dziś wielu pracodawców.

97 proc. w modelu zdalnym

Od połowy marca br. na zdalny model pracy przestawiło się 97 proc. kadry Shell Polska. Dzięki spójnej kulturze organizacyjnej firma odnalazła się w nowej rzeczywistości, a zdalny tryb pracy nie zakłócił realizacji międzynarodowych projektów. To ważne w przypadku zespołu SBO Kraków, liczącego ponad 4250 osób, w tym blisko 800 obcokrajowców i ponad 50 narodowości.

- Jestem dumna z naszych pracowników, jak solidarnie i kompetentnie byliśmy w stanie dostosować się do nowych okoliczności. Utrwalanie umiejętności pracy w dynamicznie zmieniającym się środowisku zaprocentowało w czasie największej próby. Aby dodatkowo weprzeć zespoły, uruchomiliśmy program dofinansowania stanowiska pracy zdalnej. Z tym wezwaniem spotkało się wielu pracodawców. Praca z domu jest zadaniem trudnym nie tylko pod kątem psychologicznym, ale również logistycznym i tych kosztów pracownicy nie powinni ponosić samodzielnie – mówi Agnieszka Pocztowska, Dyrektor Generalna Shell Business Operations.

W ramach programu każdy pracownik ma możliwość dokonania analizy swojego domowego stanowiska pracy pod kątem ergonomii, co pozwala zidentyfikować dodatkowe potrzeby sprzętowe, na zakup których Shell oferuje wsparcie finansowe. Firma od początku pandemii dba o zdrowie pracowników organizując coaching ergonomiczny, warsztaty z zarządzania zmianą, radzenia sobie ze stresem, jak i Employee Assistance Program, w ramach którego psychologowie udzielają indywidualnych konsultacji w trudnych sytuacjach.

Rozwój w nowych okolicznościach

Mimo nowej sytuacji Shell nie zwalnia tempa rozwoju w Polsce. To trzeci największy rynek firmy w Europie pod względem zatrudnienia. Trwają kolejne rekrutacje, do zespołu centrum w Krakowie dołączają m.in. eksperci w zakresie komunikacji, marketingu, finansów, inżynierii, finansów, HR.

- Kraków sukcesywnie wzmacnia swoją rolę na globalnej mapie Shell, czego przejawem jest rozszerzanie zakresu działań realizowanych w centrum, uruchamianie nowych specjalizacji z coraz większą liczba ról seniorskich. Jesteśmy jednym z ważniejszych inwestorów w Polsce w zakresie transferu wiedzy i wspierania rozwoju nowych kompetencji. Przykładem tego są choćby stanowiska w dziale Technical Asset Operations, unikatowej jednostce w skali Europy, zajmującej się wsparciem procesów wydobywczych ropy i gazu, w tym zarządzaniem technicznymi danymi eksploracyjnymi – dodaje Agnieszka Pocztowska.

Eksperci Technical Asset Operations odpowiadają za monitoring urządzeń wspierających funkcjonowanie rafinerii, platform i turbin. W skład zespołu wchodzą geolodzy, geofizycy, petrofizycy, mechanicy maszyn, specjaliści ds. wizualizacji danych. Pełnią oni kluczowe role w zwiększeniu efektywności i bezpieczeństwa wydobycia m.in. w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Norwegii, Szkocji, Holandii, Azji i Afryce.

W 2020 roku w centrum powstał dział Retail, globalnie wspierający rozwój sieci paliwowej koncernu oraz sprzedaż produktów na stacjach. W ramach tej linii biznesowej współpracują ze sobą eksperci w zakresie Customer Experience jak i rozwiązań Digital. Centrum kontynuuje rozwój w obszarze Creative Solutions, który pełni rolę wewnętrznej agencji kreatywnej w Shell, odpowiedzialnej m.in. za najważniejsze kampanie firmy, treści cyfrowe i social media.

Rozwój i odpowiedzialność w biznesie

Shell Business Operations to nie tylko wiodący pracodawca, lecz również ponad 4 tysięcy pracowników – mieszkańców Krakowa zainteresowanych zrównoważonym rozwojem miasta. Zespół SBO aktywnie angażuje się w promocję postaw wspierających ochronę środowiska, w ramach holistycznego planu. Osiąganie wymiernych efektów wspierają nowoczesne budynki wyróżnione certyfikatem zrównoważonego budownictwa. W zeszłym roku kampus SBO doposażony został przez Shell w stację do ładowania samochodów elektrycznych, dostępną bezpłatnie. Tylko w 2019 roku SBO Kraków zredukowało rok do roku o ponad 20 proc. zużycie energii oraz ilość generowanych odpadów.

Osiągnięcie tych efektów istotnie wsparł wewnętrzny program '3R Lifestyle' opierający się na zasadach: redukcji, ponownego użycia i recyklingu (Reduce, Reuse, Recycle). W 2020 r. ponad 80% wykorzystywanej w kampusie energii pochodzi z odnawialnych źródeł; celem jest osiagnięcie poziomu 100 proc. w kilka lat. W utrwalaniu postaw pracowników pomagają wewnętrzne wydarzenia, m.in. Tydzień Myślenia Cyrkularnego czy Dni Zrównoważonego Rozwoju. W ramach zorganizowanego na terenie kampusu SBO Kraków 'Dnia Shell Eco-marathon' gościli studenci polskich uczelni, biorący udział w międzynarodowym konkursie organizowanym przez Shell. Przyświeca mu idea promowania innowacyjnych rozwiązań dla transportu przyszłości.

W kierunku 2025

W kolejnych latach SBO Kraków będzie kontynuować swoje działania w zakresie zrównoważonego rozwoju, kierując się ambicjami, by do 2025 roku wszystkie odpady generowane przez biuro były w 100 proc. przetwarzalne, a zużycie wody i energii elektrycznej spadło o kolejne 20 proc.

- Będąc jednym z największych pracodawców w Małopolsce, niezwykle istotne jest dla nas aby wspierać rozwój Krakowa i regionu, jako miejsca przyjaznego do życia dla swoich mieszkańców, prowadzić dialog z Miastem i wspierać działania nakierowane na budowanie nowoczesnej tkanki miejskiej, przyjaznej dla ludzi i dla biznesu – podsumowuje Agnieszka Pocztowska.

Materiał promocyjny

- Artykuł powstał w ramach dodatku Wymarzony pracodawca

W Shell Business Operations Kraków adaptację ułatwiło wcześniejsze doświadczenie w zakresie wirtualnej pracy o globalnym zasięgu, a także ugruntowane programy wsparcia równowagi w życiu zawodowym i radzenia sobie ze stresem. Firma wciąż przyciąga nowe talenty. Do jednego z pięciu centrów operacyjnych Shell na świecie dołączyło od początku roku ponad 450 osób, w tym 200 na nowe stanowiska. Równie ważna jak wzrost jest dbałość o komfortową i bezpieczną pracę. Przykładem tej filozofii jest program dofinansowania poprawy warunków pracy zdalnej dla zespołu Shell. Odpowiada on na wyzwania, przed którymi staje dziś wielu pracodawców.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy