Firmom telekomunikacyjnym trudno sponsorować indywidualnych sportowców, natomiast najpopularniejsze sporty drużynowe w Polsce są już obsadzone i często już na dobre kojarzone z poszczególnymi firmami. Co stałoby się gdyby Play zamienił się z Plusem jak sponsor w siatkówce? Nic. Play straciłby pieniądze. Plus dalej byłyby kojarzony z tą dyscypliną, ponieważ wspomniana marka jest obecna w niej od ponad 10 lat.
Dobrym przykładem, który pokazuje jak żywotne może być przyzwyczajenie do nazwy, która obowiązywała przez wiele lat, jest określanie stacji benzynowych "CPN-ami" mimo, że firma ta nie istnieje od dłuższego czasu. Inne przykłady: piwo Tyskie podczas UEFA EURO 2012 było kojarzone z imprezą i reprezentacją Polski, mimo że nie było ich oficjalnym sponsorem podczas Mistrzostw Europy. W badaniach rozpoznawalności Tyskie wyprzedziło Carlsberg, oficjalną markę turnieju i piwo Warka, sponsora reprezentacji Polski (marka Tyskie było jednak bohaterem serialu "Piąty Stadion" emitowanego w prime time - red.).
Jednym z najpopularniejszych sportów w Polsce jest żużel i w tej dyscyplinie Polacy osiągają naprawdę spore międzynarodowe sukcesy. Dlaczego w sponsoring w ty sporcie nie angażują się duzi polscy operatorzy a wolą np. piłkę nożną?
- Jeśli mają możliwość wyboru, to duzi operatorzy w sposób naturalny wolą się angażować w sponsoring dyscyplin lub wydarzeń o jak największym zasięgu medialnym. Żużel, choć niewątpliwie ma wiele zalet, jest jednak typem dyscypliny niszowej i nie gromadzi jednorazowo wielomilionowych widowni, jak piłka nożna, albo sporty zimowe. Dyscyplina ta nie cierpi jednak na brak sponsorów, bo zaangażowały się w nią duże firmy z innych branż, np. PGE, Enea.
Czy według panów są jakieś dyscypliny sportowe, które ze względu na swój charakter szczególnie dobrze pasowałyby do specyfiki branży telekomunikacyjnej w zakresie działań sponsoringowych?
- Są to wszystkie sporty zespołowe, gdzie werbalna i niewerbalna komunikacja odbywa się na różnych płaszczyznach: zawodnik-zawodnik, zawodnik-trener, trener-drużyna, zawodnicy-kibice, zawodnicy i trener-kibice, drużyna-dziennikarze.