Reklama

Koła w kontrastowych kolorach

Wojciech Fangor (ur. w 1922 r.) - malarz, grafik, pedagog

Publikacja: 01.04.2010 05:20

Wojciech Fangor, wirujące koło z kolekcji Krzysztofa Musiała fot. Agata i Erazm Ciołkowie

Wojciech Fangor, wirujące koło z kolekcji Krzysztofa Musiała fot. Agata i Erazm Ciołkowie

Foto: Rzeczpospolita

Jest jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Guggenheima (1968), należącym do najbardziej prestiżowych miejsc na świecie. Jako autor nowatorskiego „Studium przestrzeni” (1958), pierwszego w Polsce i jednego z pierwszych na świecie environmentu (wraz z S. Zamecznikiem), został uznany za prekursora nowoczesnej sztuki XX wieku.

Największe uznanie przyniosły mu obrazy z charakterystycznymi kołami w kontrastowych kolorach, z zamglonymi krawędziami wywołującymi złudzenia optyczne nazywane przez Fangora Pozytywną Przestrzenią Iluzyjną. Odkrycie tego zjawiska zaważyło na całej jego twórczości.

Najpierw malował trójkąty, smugi płynące przez środek obrazu, owale, kwadraty. Potem wprowadził koło i kształt fali. Tworzył też w duchu postkubizmu. Powstawały prace figuratywne inspirowane telewizją. Wykorzystywał w nich efekty wizualne charakterystyczne dla tego medium: wielobarwne plamki, smugi, pasma itp.

Obrazy te, podobnie jak magiczne kręgi, powstały w USA, gdzie mieszkał ponad 30 lat (od 1966 r.). Jedenaście lat temu wrócił do Polski.

Ostatnie obrazy Fangora łączą abstrakcję, geometrię z niemal realistycznymi przedstawieniami. Artysta nazywa je obrazami z przeszkodami. Przeszkodą są geometryczne układy nakładane na realistyczne portrety, martwe natury i pejzaże.

Reklama
Reklama

Urodził się w Warszawie. Studiował w warszawskiej ASP (dyplom w 1946 r.). Brał udział w licznych wystawach. Zajmował się też optyką i astronomią.

Jest jedynym polskim artystą, który miał indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Guggenheima (1968), należącym do najbardziej prestiżowych miejsc na świecie. Jako autor nowatorskiego „Studium przestrzeni” (1958), pierwszego w Polsce i jednego z pierwszych na świecie environmentu (wraz z S. Zamecznikiem), został uznany za prekursora nowoczesnej sztuki XX wieku.

Największe uznanie przyniosły mu obrazy z charakterystycznymi kołami w kontrastowych kolorach, z zamglonymi krawędziami wywołującymi złudzenia optyczne nazywane przez Fangora Pozytywną Przestrzenią Iluzyjną. Odkrycie tego zjawiska zaważyło na całej jego twórczości.

Reklama
Ekonomia
Firmy coraz częściej stawiają na prestiż
Ekonomia
Nowa era turystyki – kiedy dane pomagają tworzyć lepsze doświadczenia
Ekonomia
Małe i średnie firmy potrzebują doskonalenia kompetencji cyfrowych
Materiał Promocyjny
Rödl & Partner doradza przy sekurytyzacji VEHIS
Ekonomia
Polska już w 2026 r. będzie wydawać 5 proc. PKB na obronność
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama