Złota rączka z towarzystwa

W razie awarii wystarczy zadzwonić do call center ubezpieczyciela, a szybko zjawi się hydraulik czy ślusarz. Tak zazwyczaj jest w reklamach. Niby wszystko się zgadza, ale trzeba sprawdzić, w jakich konkretnie sytuacjach możemy liczyć na pomoc i jaka jest jej maksymalna wartość

Publikacja: 30.01.2008 22:55

Złota rączka z towarzystwa

Foto: Rzeczpospolita

Mając ubezpieczenie nieruchomości od kradzieży i zdarzeń losowych, możemy liczyć na to, że w razie szkody otrzymamy odszkodowanie. Pieniądze zostaną jednak wypłacone dopiero po jakimś czasie od zdarzenia, a do tego momentu musimy radzić sobie sami, chyba że możemy liczyć na pomoc w ramach ubezpieczenia home assistance.

Polisa taka zazwyczaj jest włączona do ubezpieczenia domu czy mieszkania od zdarzeń losowych, jednak mało osób zdaje sobie z tego sprawę i tylko nieliczni z niej korzystają. Obejmuje ona bezpłatną całodobową pomoc w określonych w umowie sytuacjach, takich jak awaria, nieszczęśliwe zdarzenie losowe, choroba czy wypadek w domu lub mieszkaniu. Klient ma zapewniony dostęp do profesjonalnych usług ślusarza, hydraulika czy elektryka. W razie pożaru czy zalania towarzystwo organizuje transport dobytku i zakwaterowanie w hotelu. Można też liczyć na pomoc medyczną, zorganizowanie opiekunki dla dziecka czy opiekę nad zwierzętami domowymi.

Nie zawsze jednak otrzymamy spodziewaną pomoc, gdyż towarzystwa często tak konstruują ogólne warunki ubezpieczenia (OWU), że klient nie może na nic liczyć przy najczęściej spotykanych awariach. Na przykład, gdy zostanie uszkodzona bateria w umywalce, ubezpieczyciel na ogół nie zgodzi się przysłać bezpłatnie hydraulika. Może być też tak, że rodzinie, której dom został zniszczony przez powódź, nie będzie przysługiwać żadna pomoc, a dostanie ją rodzina, której dom uszkodziła wichura.

Każdy ubezpieczyciel oferuje inny zakres domowego assistance, co więcej, w tym samym towarzystwie można kupić rożne warianty polis. Zazwyczaj do droższych pakietów ubezpieczeniowych włączane jest home assistance o szerszym zakresie. Tak jest np. w Warcie, która w pakiecie Warta Dom Komfort oferuje znacznie więcej usług niż w pakiecie Warta Dom. Można też wykupić home assistance niezależnie od innych polis i zdecydować o jego zakresie.

Przy wyborze ubezpieczenia trzeba zwrócić uwagę na to, w jakiej sytuacji przysługują nam poszczególne świadczenia, np. czy ślusarz zostanie przysłany tylko po włamaniu czy także wtedy, gdy zgubimy klucze od mieszkania. Pomoc medyczna również przysługuje nie w każdej sytuacji, ale na ogół tylko w razie nieszczęśliwego wypadku. Jeśli więc w środku nocy dostaniemy 41 stopni gorączki, będziemy musieli zadzwonić na pogotowie, a nie na call center, bo nagłe zachorowanie nie jest nieszczęśliwym wypadkiem. Do tego często ograniczona jest wartość udzielanej pomocy (np. w PZU do 300 zł) oraz częstotliwość (np. jeden – dwa razy w roku).

Ubezpieczyciele ograniczają wartość większości usług świadczonych w ramach domowego assistance. Na przykład koszty opieki nad zwierzętami domowymi zazwyczaj nie mogą przekroczyć 300 zł. Po wyczerpaniu tej kwoty klient musi wskazać osobę, która zajmie się psem czy kotem.

Jeśli dojdzie do zdarzenia określonego w umowie, trzeba zadzwonić pod numer centrum alarmowego podany w polisie; warto go mieć przy sobie także wtedy, gdy jesteśmy poza domem, bo pomoc może okazać się potrzebna na przykład wtedy, gdy zgubimy klucze od mieszkania (o ile nasze assistance takie zdarzenie obejmuje).

[ramka]Oferta towarzystw ubezpieczeniowych – przykłady

Na jakie usługi można liczyć

Home assistance jest dodane do ubezpieczenia mieszkania „Wszystko co w domu” i obejmuje:

- pomoc medyczną: wizyta lekarza, pielęgniarki, transport medyczny (również powrotny), dostawa leków i sprzętu medyczno-rehabilitacyjnego;

- opiekę nad członkami rodziny: podróż dzieci, osoby wyznaczonej do opieki nad dziećmi czy nad osobami niesamodzielnymi, opieka nad dziećmi lub nad osobami niesamodzielnymi, pomoc domowa;

- nadzór nad zwierzętami domowymi, transport zwierząt;

- interwencję w razie ryzyka utraty lub zniszczenia mienia: interwencja specjalisty, podróż powrotna ubezpieczonego lub po pozostawiony pojazd;

- pomoc w sytuacji, gdy mieszkanie nie nadaje się do użytku: transport i zakwaterowanie w hotelu, transport mebli, ochrona mienia;

- interwencję ślusarza w sytuacji awaryjnej;

- dostarczenie informacji m.in. o służbach pierwszej pomocy medycznej, służbach użyteczności publicznej, usługodawcach;

- usługi remontowo-budowlane.

Ubezpieczenie home assistance jest dostępne w ramach pakietu Hestia 7 oraz Hestia 77. W razie realnego ryzyka utraty lub dalszego uszkodzenia mienia znajdującego się w miejscu zamieszkania klienta towarzystwo zapewnia:

- pomoc polegającą na zorganizowaniu usług, dojazdu oraz pokryciu kosztów robocizny ślusarza, hydraulika, elektryka, dekarza, technika urządzeń grzewczych;

- przejazd klienta do miejsca zamieszkania.

Jeśli charakter lub rozmiar szkody uniemożliwia dalsze mieszkanie w lokalu, ubezpieczyciel:

- organizuje i pokrywa koszty transportu klienta oraz osób bliskich do hotelu, pokrywa koszty rezerwacji i pobytu w hotelu przez okres nie dłuższy niż trzy doby hotelowe;

- organizuje i pokrywa koszty transportu mienia;

- organizuje i pokrywa koszty wynajęcia ochrony na okres nie dłuższy niż 72 godziny, jeżeli konieczne jest zabezpieczenie mienia.

Dodatkowo na życzenie klienta towarzystwo:

- udziela informacji o numerach telefonów służb publicznych oraz usługodawców, takich jak: ślusarz, hydraulik, elektryk, dekarz, szklarz, technik urządzeń grzewczych, malarz, murarz, parkieciarz, glazurnik, pomoc domowa, opiekun;

- informuje rodzinę o hospitalizacji klienta i na bieżąco o stanie jego zdrowia.

Assistance Dom jest bezpłatnie dodawane do ubezpieczenia mieszkania, budynków i lokali mieszkalnych albo do kompleksowej polisy Bezpieczny Dom. Ubezpieczony może liczyć na:

- interwencję i opiekę medyczną, jeżeli na skutek nieszczęśliwego wypadku w domu dozna trwałego uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia;

- pomoc w przypadku hospitalizacji na skutek nieszczęśliwego wypadku lub nagłego zachorowania; obejmuje ona m.in. opiekę nad dziećmi, osobami niesamodzielnymi, psami i kotami,

- interwencję, gdy z przyczyn losowych dom został uszkodzony i nie nadaje się do zamieszkania; świadczenie to obejmuje organizację pobytu w hotelu, transport ubezpieczonego oraz jego mienia, dozór pozostawionego bez opieki domu, specjalistyczne naprawy, dostarczanie informacji m.in. o stanie zdrowia ubezpieczonego, najbliższych placówkach medycznych, aptekach, numerach telefonów służb użyteczności publicznej i usługodawców.

Do każdej polisy Warta Dom dołączany jest bezpłatnie pakiet usług assistance obejmujący pomoc medyczną w razie nieszczęśliwego wypadku, interwencję specjalisty (np. hydraulika) w przypadku zalania, a także infolinię medyczną. Szerszy zakres ma pakiet Warta Dom Komfort, który obejmuje:

- pomoc np. hydraulika, ślusarza, szklarza;

- awaryjne otwarcie drzwi, np. gdy zgubimy klucze;

- wizytę lekarza w razie nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku (na terenie Polski);

- naprawę sprzętu AGD, RTV, PC;

- naprawę samochodu, którego np. nie możemy uruchomić pod domem;

- zakwaterowanie na czas naprawienia dużej szkody;

- dozór mienia, np. ochronę domu po kradzieży;

- opiekę nad członkami rodziny i zwierzętami w czasie hospitalizacji ubezpieczonego;

- opiekę nad osobami niesamodzielnymi, np. wizytę pielęgniarki u osoby obłożnie chorej podczas wyjazdu ubezpieczonego na urlop;

- pomoc osobistego opiekuna, który może np. zorganizować zakup i dostarczyć pod wskazany adres kwiaty czy bilety do kina;

- dostęp do informacji medycznej (możliwość konsultacji z lekarzami dyżurującymi w Centrum Alarmowym Warty przez całą dobę).[/ramka]

Mając ubezpieczenie nieruchomości od kradzieży i zdarzeń losowych, możemy liczyć na to, że w razie szkody otrzymamy odszkodowanie. Pieniądze zostaną jednak wypłacone dopiero po jakimś czasie od zdarzenia, a do tego momentu musimy radzić sobie sami, chyba że możemy liczyć na pomoc w ramach ubezpieczenia home assistance.

Polisa taka zazwyczaj jest włączona do ubezpieczenia domu czy mieszkania od zdarzeń losowych, jednak mało osób zdaje sobie z tego sprawę i tylko nieliczni z niej korzystają. Obejmuje ona bezpłatną całodobową pomoc w określonych w umowie sytuacjach, takich jak awaria, nieszczęśliwe zdarzenie losowe, choroba czy wypadek w domu lub mieszkaniu. Klient ma zapewniony dostęp do profesjonalnych usług ślusarza, hydraulika czy elektryka. W razie pożaru czy zalania towarzystwo organizuje transport dobytku i zakwaterowanie w hotelu. Można też liczyć na pomoc medyczną, zorganizowanie opiekunki dla dziecka czy opiekę nad zwierzętami domowymi.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Ekonomia
Gminy przechodzą na OZE – nie zostań w tyle!
Ekonomia
Pracownik w centrum uwagi organizacji
Ekonomia
Korzyści dla firmy z wynajmu długoterminowego
Ekonomia
Czy sukces może uśpić czujność lidera?
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Materiał Promocyjny
Porównywarka finansowa, czyli jak szybko wybrać najlepszy produkt bankowy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń