Prawie 60 proc. Polaków uważa, że dobry menedżer powinien przede wszystkim doskonale znać branżę, w której działa – wynika z badań GfK Polonia przeprowadzonych na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Drugą z pożądanych cech szefa jest sprawność w organizacji pracy.
– Jednym z mitów jest przekonanie, ze dobry menedżer poradzi sobie zawsze. Jednak szef normalnej firmy musi znać branżę, w której działa, bo bez tego nie jest możliwe wyważone podejmowanie decyzji – komentuje Krzysztof Obłój, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW. Również zdaniem Piotra Wielgomasa, prezesa firmy doradztwa personalnego Bigram, znajomość branży – obowiązujących tam standardów, sposobów negocjowania kontraktów – jest bardzo pomocna i ułatwia skuteczność działania. A ta dla Wielgomasa jest najważniejszą cechą dobrego szefa. – Żeby być skutecznym, niezbędne są dwie inne cechy: konsekwencja i wytrwałość w podejmowaniu kolejnych prób, nawet po serii niepowodzeń – uważa Wielgomas.
Zarówno specjaliści od zarządzania, jak i uczestnicy sondażu „Rz” zwracają uwagę na talenty interpersonalne menedżerów. Ponad 30 proc. badanych jest zdania, że dobry szef powinien wykazywać się inteligencją emocjonalną i umiejętnością pracy w zespole. Prawie tyle samo wysoko ceni umiejętność dostrzeżenia talentów, czyli najlepszych pracowników w firmie. Nieco mniej liczą się zdolności analityczne szefa, na które zwraca uwagę nieco ponad jedna czwarta Polaków.
Dużo większą wagę przywiązują do tej cechy uczestniczący w badaniu specjaliści, dyrektorzy i właściciele firm. Dla nich zdolności analityczne są drugą z trzech najważniejszych cech dobrego menedżera (po świetnej znajomości branży). Zwracają nieco mniejszą uwagę niż ogół badanych na inteligencję emocjonalną menedżera. Za to bardziej cenią przebojowość, zdecydowanie oraz ambicje i dążenie do sukcesu.
– Dobry menedżer musi być odważny, przebojowy i ambitny – zgadza się Krzysztof Obłój.