Najbardziej cenimy fachowców

Znajomość branży i sprawność w organizacji pracy. To dla Polaków najważniejsze cechy dobrego menedżera

Aktualizacja: 08.04.2008 06:41 Publikacja: 08.04.2008 06:40

Najbardziej cenimy fachowców

Foto: Rzeczpospolita

Prawie 60 proc. Polaków uważa, że dobry menedżer powinien przede wszystkim doskonale znać branżę, w której działa – wynika z badań GfK Polonia przeprowadzonych na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Drugą z pożądanych cech szefa jest sprawność w organizacji pracy.

– Jednym z mitów jest przekonanie, ze dobry menedżer poradzi sobie zawsze. Jednak szef normalnej firmy musi znać branżę, w której działa, bo bez tego nie jest możliwe wyważone podejmowanie decyzji – komentuje Krzysztof Obłój, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW. Również zdaniem Piotra Wielgomasa, prezesa firmy doradztwa personalnego Bigram, znajomość branży – obowiązujących tam standardów, sposobów negocjowania kontraktów – jest bardzo pomocna i ułatwia skuteczność działania. A ta dla Wielgomasa jest najważniejszą cechą dobrego szefa. – Żeby być skutecznym, niezbędne są dwie inne cechy: konsekwencja i wytrwałość w podejmowaniu kolejnych prób, nawet po serii niepowodzeń – uważa Wielgomas.

Zarówno specjaliści od zarządzania, jak i uczestnicy sondażu „Rz” zwracają uwagę na talenty interpersonalne menedżerów. Ponad 30 proc. badanych jest zdania, że dobry szef powinien wykazywać się inteligencją emocjonalną i umiejętnością pracy w zespole. Prawie tyle samo wysoko ceni umiejętność dostrzeżenia talentów, czyli najlepszych pracowników w firmie. Nieco mniej liczą się zdolności analityczne szefa, na które zwraca uwagę nieco ponad jedna czwarta Polaków.

Dużo większą wagę przywiązują do tej cechy uczestniczący w badaniu specjaliści, dyrektorzy i właściciele firm. Dla nich zdolności analityczne są drugą z trzech najważniejszych cech dobrego menedżera (po świetnej znajomości branży). Zwracają nieco mniejszą uwagę niż ogół badanych na inteligencję emocjonalną menedżera. Za to bardziej cenią przebojowość, zdecydowanie oraz ambicje i dążenie do sukcesu.

– Dobry menedżer musi być odważny, przebojowy i ambitny – zgadza się Krzysztof Obłój.

Za najmniej istotną cechę dobrego menedżera Polacy uznają jego dobre koneksje w kręgach politycznych – wskazało na nie tylko 13 proc. badanych.

Oceniając efekty pracy menedżerów, Polacy zwracają największą uwagę na szybki i stały wzrost sprzedaży, dynamiczny wzrost zysku firmy oraz wzmocnienie jakości i marki jej produktów.

Ten ostatni czynnik za najważniejszy dowód sukcesu menedżera uznali właściciele i dyrektorzy firm. Oni też częściej niż ogół badanych zwracali uwagę na modernizację firmy oraz inwestycje w nowe technologie. Za dużo mniej istotne uznali natomiast wprowadzenie spółki na giełdę, a na ostatnim miejscu wymienili udane przeprowadzenie fuzji z inną firmą (8 proc.).

Zdaniem prof. Obłoja niedocenianie zarządzania fuzjami to błąd. – Codzienne dobre zarządzanie, redukcja kosztów i budowanie marki zawsze są potrzebne, ale kluczem do przyszłych sukcesów będzie umiejętność budowania strategii wzrostu w drodze akwizycji, sięgania poza horyzont swoich branż – podkreśla Krzysztof Obłój.

Za najmniej istotne uważamy polityczne koneksje szefów. Dużo bardziej liczą się ich „ludzkie” cechy, coraz bardziej cenione przez fachowców od zarządzania. Badanie dla „Rz” przeprowadziła GfK Polonia 28 – 30 marca na reprezentatywnej próbie dorosłych Polaków.

Dużo ważniejsza od znajomości branży jest umiejętność organizacji pracy i zarządzania zespołem ludzi. Trzeba nie tylko umieć dostrzec talenty, ale i poradzić sobie z antytalentami. Istotna jest też umiejętność komunikowania się z ludźmi. Bardzo często menedżerowie siedzą zamknięci w swych gabinetach i przestają widzieć firmę. Dostrzegają przede wszystkim siebie. Dla mnie najważniejszą cechą dobrego menedżera jest umiejętność wytyczania strategii i przełożenia jej na konkretne działania. O sukcesie menedżera świadczy z kolei to, jak firma wypada w porównaniu z konkurencją, czy jest bardziej efektywna, czy szybciej rośnie. Nie dziwi mnie, wynikający z badania, brak przywiązywania większej wagi do udanego przeprowadzenia fuzji przez większość szefów firm. Większość polskich menedżerów nie ma doświadczenia w tej dziedzinie.

Znajomość branży, w której się działa, zawsze pomaga, ale jej znaczenie zależy od specyfiki firmy. Sam się o tym przekonałem. Prawie przez całe życie zawodowe pracowałem w branży paliwowej i petrochemicznej, a przed kilkoma laty szybko musiałem się przekwalifikować. Nie miałem z tym problemu. Moim zdaniem bardzo ważną cechą dobrego menedżera jest umiejętność przewidywania rynku, a potem konsekwencja w działaniu. Liczy się też pracowitość oraz świadomość, że to menedżer podejmuje decyzje. I najlepiej, gdy z nimi nie zwleka.

Bardzo przydaje się umiejętność dobierania zespołu i współpracy z ludźmi. Dobrze też, gdy menedżer jest osobą wrażliwą społecznie. To bardzo pomaga, buduje przychylność otoczenia i, co nie mniej ważne, daje wiele satysfakcji.

Więcej informacji: www.rp.pl/biznesmeni

Prawie 60 proc. Polaków uważa, że dobry menedżer powinien przede wszystkim doskonale znać branżę, w której działa – wynika z badań GfK Polonia przeprowadzonych na zlecenie „Rzeczpospolitej”. Drugą z pożądanych cech szefa jest sprawność w organizacji pracy.

– Jednym z mitów jest przekonanie, ze dobry menedżer poradzi sobie zawsze. Jednak szef normalnej firmy musi znać branżę, w której działa, bo bez tego nie jest możliwe wyważone podejmowanie decyzji – komentuje Krzysztof Obłój, dyrektor Międzynarodowego Centrum Zarządzania UW. Również zdaniem Piotra Wielgomasa, prezesa firmy doradztwa personalnego Bigram, znajomość branży – obowiązujących tam standardów, sposobów negocjowania kontraktów – jest bardzo pomocna i ułatwia skuteczność działania. A ta dla Wielgomasa jest najważniejszą cechą dobrego szefa. – Żeby być skutecznym, niezbędne są dwie inne cechy: konsekwencja i wytrwałość w podejmowaniu kolejnych prób, nawet po serii niepowodzeń – uważa Wielgomas.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy