Rząd obiecuje, drogowcy chcą więcej

W tym roku GDDKiA chce ogłosić 53 przetargi na budowę ponad tysiąca kilometrów dróg. W 2009 roku kierowcy mają zacząć korzystać z 91,6 km nowych autostrad, 116 km tras ekspresowych i 41,1 km sześciu obwodnic

Publikacja: 14.04.2009 03:03

W 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić przetargi na inwestycje warte 32

W 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma ogłosić przetargi na inwestycje warte 32 mld zł. Firmy budowlane liczyły na więcej.

Foto: Rzeczpospolita

W pierwszym kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dwa przetargi warte 1,7 mld zł. To budowa 6 km autostrady A1 z Maciejowa do Sośnicy na Śląsku i 16,7 km drogi ekspresowej nr 7 ze Skarżyska Kamiennej do Występy (w stronę Kielc).

Jednak worek z przetargami ma się rozwiązać jeszcze przed wakacjami – najbliższe trzy miesiące to czas rozstrzygnięć kilkunastu z nich. W ośmiu zostaną wyłonieni wykonawcy 36,2 km autostrady A1 z Pyrzowic do Maciejowa (obejście Śląska) i kolejnych dwóch odcinków ekspresowej siódemki (ok. 49 km). Do tego dojdzie wiele mniejszych kontraktów – w sumie prace warte będą ok. 9 mld zł.

Od początku roku sypnęło także dopiero ogłaszanymi postępowaniami – od stycznia do końca marca GDDKiA ogłosiła 19 z zaplanowanych na ten rok przetargów. Kontrakty, o które ubiegają się firmy, warte są ok. 11 mld zł. GDDKiA chce wybrać m.in. wykonawcę dwóch odcinków składających się na 47 km autostrady A4 z Rzeszowa do Korczowej, zachodniej obwodnicy Poznania oraz dwóch odcinków trasy A1 między Toruniem a Strykowem o łącznej długości 64 km.

Kolejne trzy miesiące roku przyniosą firmom możliwość startowania w 11 postępowaniach. Wykonawcy będą mogli się ubiegać m.in. o kontrakty na budowę trzech odcinków autostrady A4 między Tarnowem a Rzeszowem o łącznej długości prawie 72 km. W planach jest też rozpoczęcie wyboru firmy, która zbuduje 70 km autostrady A18 z Olszyny na granicy z Niemcami do Golnic (przebudowa jezdni południowej). Trasa ta stanowi odgałęzienie autostrady A4 w stronę Berlina.

Budowlańcy liczyli jednak na więcej. – Pierwszy kwartał pokazał, z jak poważnym ochłodzeniem rynku mamy do czynienia – mówi Roman Wieczorek, prezes Skanska. – Niestety oczekiwania branży budowlanej, że inwestycje publiczne, zwłaszcza infrastrukturalne, zniwelują w jakimś stopniu spadek zamówień w innych sektorach, nie do końca się spełniły – dodaje. Jego zdaniem w GDDKiA i w lokalnych urzędach marszałkowskich czy gminnych wciąż brakuje skuteczności w podejmowaniu decyzji i sprawności w przygotowywaniu i otwieraniu kolejnych przetargów.

Obecnie trwające tzw. duże prace na polskich drogach warte są co najmniej 12,7 mld zł – wynika z danych GDDKiA. Strabag, który najczęściej występuje w konsorcjum z firmą Heilit+Woernen Budowlana, realizuje duże prace warte 4 mld 540 mln zł. Herman Kirchner większość rządowych zleceń realizuje z polską firmą Mosty Łódź. Obie wykonują prace warte w sumie 3,84 mld zł. Konsorcja, w których znajduje się Polimex-Mostostal, budują drogi warte 2,256 mld zł. W portfelu spółki Budimex -Dromex znajdują się prace warte prawie 2 mld zł, grecka J&P Avax realizuje roboty warte co najmniej 1,7 mld zł.

– Przymierzamy się do kilkunastu kolejnych przetargów – mówi Marek Michałowski, prezes firmy Budimex. – Interesują nas zarówno te duże, jak warta ok. 1,8 – 2 mld zł obwodnica Mińska Mazowieckiego, jak i mniejsze kontrakty, np. obwodnice Żyrardowa czy Serocka warte 100 – 200 mln zł.

Jedynym problemem drogowców może być brak pieniędzy. Generalna Dyrekcja jeszcze na początku roku zapowiadała, że w 2009 roku dostanie od wykonawców faktury warte ok. 28 mld zł. Tymczasem zagwarantowane w budżecie zostało ok. 6 mld zł. Kolejne 9,7 mld zł ma pozyskać KFD z pożyczek i emisji obligacji. Przedstawiciele rządu wstrzymują się na razie z oceną budżetu drogowców – czekają na rozpoczęcie działania KFD na nowych zasadach. To może nastąpić już w czerwcu.

W pierwszym kwartale tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła dwa przetargi warte 1,7 mld zł. To budowa 6 km autostrady A1 z Maciejowa do Sośnicy na Śląsku i 16,7 km drogi ekspresowej nr 7 ze Skarżyska Kamiennej do Występy (w stronę Kielc).

Jednak worek z przetargami ma się rozwiązać jeszcze przed wakacjami – najbliższe trzy miesiące to czas rozstrzygnięć kilkunastu z nich. W ośmiu zostaną wyłonieni wykonawcy 36,2 km autostrady A1 z Pyrzowic do Maciejowa (obejście Śląska) i kolejnych dwóch odcinków ekspresowej siódemki (ok. 49 km). Do tego dojdzie wiele mniejszych kontraktów – w sumie prace warte będą ok. 9 mld zł.

Pozostało 81% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy