Dzisiaj do oferty hurtowej usług szerokopasmowego dostępu Telekomunikacji Polskiej powinna wejść pierwsza od wielu miesięcy oparta na modelu retail minus. TP wprowadza do oferty nową usługę ADSL dla biznesu Turbo DSL o prędkości „do 10 Mb/s" w cenie 89-99 zł netto miesięcznie (w klasie ruchu VBR, ang. variable bit rate).

Usługę tę kwestionują zrzeszeni w Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji operatorzy alternatywni. Nowa usługa TP nie przeszła tzw. testu marży, skutkiem czego, jeżeli TP chce ją wprowadzić do oferty, to musi udzielić konkurentom 51-proc. opust na jej hurtowy odpowiednik. TP zdecydowała się na ten krok, chociaż do 2010 r. walczyła z tym modelem wyznaczania cen hurtowych. KIGEiT uważa, że TP harmonogramem nowej oferty nie dała im szansy na wykreowanie konkurencyjnej usługi detalicznej, na co TP odpowiada, że operatorzy alternatywni zlekceważyli proces konsultacji (ang.time-to-market).

Niezależnie od oferty dla biznesu TP planuje wprowadzenie w drugiej połowie roku oferty „do 10 Mb/s" w ofercie dla klienta indywidualnego (w klasie ruchu UBR, ang. unspecified bit rate). TP prowadziła procedurę time-to-market (ustalenia adekwatnej usługi hurtowej), ale wycofała się z niej z przyczyn technicznych.

- Wszyscy cały czas mylą usługi w obu klasach. To są odrębne produkty detaliczne i hurtowe, i w sprawie każdej prowadzone jest oddzielne postępowanie – mówi przedstawiciel jednego z operatorów alternatywnych.

Według nieoficjalnych informacji TP będzie się starały o skuteczne przeprowadzenie procedury testy marży dla usługi rynku masowego tak, aby w tym wypadku nie zostać zmuszoną do wprowadzenia usługi hurtowej z 51-proc. opustem.