Reklama

PPL będzie skomercjalizowany

W najbliższy wtorek 24 marca rząd ma się zająć się projektem ustawy o komercjalizacji Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze" — poinformował wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka.

Publikacja: 19.03.2015 13:44

PPL będzie skomercjalizowany

Foto: Bloomberg

Według wiceministra od stycznia 2016 r. Porty Lotnicze mogą już być spółką akcyjną - podała PAP.

W radzie nadzorczej spółki miałoby zasiąść pięć osób, w tym dwóch przedstawicieli pracowników. I to rada nadzorcza właśnie będzie w przyszłości zatwierdzała budżet spółki, jej plany inwestycyjne i strategię. Dotychczas dyrektor PPL musiał uzyskać na to akceptację strony społecznej. Natomiast pracownikom będzie przysługiwało prawo nabycia 15 proc. akcji spółki.

Michał Kaczmarzyk, dyrektor PPL i Lotniska Chopina zapytany przez „Rzeczpospolitą" co da jego firmie komercjalizacja odpowiedział: Przede wszystkim wprowadzi zasady ładu korporacyjnego i kodeksowe organy spółki. Ale co nie mniej istotne uporządkuje sytuację majątkową PPL i ureguluje stany prawne nieruchomości na których zlokalizowane jest Lotniska Chopina. Projekt w ubiegłym roku przeszedł konsultacje społeczne i uzgodnienia międzyresortowe. Skarb Państwa będzie jedynym akcjonariuszem PPL. Nie nastąpi więc utworzenie nowego podmiotu prawnego.

„Komercjalizacja polega na przekształceniu Portów Lotniczych w spółkę akcyjną z pełną nazwą Polskie Porty Lotnicze Spółka Akcyjna, w której Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem" — podkreślono w dokumencie cytowanym przez PAP.

PPL zajmuje się m.in. budową i eksploatacją lotnisk oraz świadczeniem usług na rzecz pasażerów i linii lotniczych. Zarządza dwoma portami — w Warszawie Lotniskiem Chopina i w Zielonej Górze. Posiada udziały w 10 spółkach nadzorujących działanie lotnisk: w Krakowie, Szczecinie, Poznaniu, Gdańsku, Modlinie, Wrocławiu, Katowicach, Szczytnie, Bydgoszczy i Rzeszowie i jest współwłaścicielem spółkach handlingowych i firmach świadczących usługi pozalotnicze.

Reklama
Reklama

PLL to zamożna firma. Dzisiaj posiada 300 mln złotych rezerw, które w razie potrzeby pokryją należności z tytułu regulacji stanu prawnego nieruchomości, odszkodowania z tytułu hałasu spowodowanego przez operacje lotnicze, czy utratę wartości części spółek grupy. Inwestycje w 2014 wyniosły 600 mln złotych. Planowany zysk na 2015, to 100 mln. Tyle też wyniosła strata za 2014, a spowodowały ją koszty wypłaconych odpraw- prawie 300 mln złotych. — Dzisiaj zarabiamy ok 10 mln złotych miesięcznie - mówi „Rzeczpospolitej" Michał Kaczmarzyk.

Zatrudnienie w PPL zmniejszyło się w ciągu tego roku o jedną trzecią z 2,2 tys. osób. To był kosztowny proces. Pracownicy zatrudnieni najdłużej nabrali praw do 36- miesięcznej odprawy — tak wynikało z obowiązującego wówczas Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy (ZUZP). Średnia pracy w PPL to 9,3 tys. złotych.

Rok temu wynagrodzenia miały 48-procentowy udział w kosztach, a Warszawa znajdowała się na końcu rankingu efektywności lotnisk europejskich. W tym roku spadną one do 28 proc., przy średniej europejskiej 27,8 proc. Będzie to wynik lepszy, niż Wiednia, Kopenhagi, Monachium. Chociaż daleko mu jeszcze do poziomu Amsterdamu (13 proc.).

Na portalu lotniczym Skytrax w rankingu 2014 lotnisko Chopina jest na 10, pozycji za Pragą, Wiedniem i portami niemieckimi. Krytyka jest jednak mniej nasilona, niż rok temu. Pasażerowie wskazują na wysokie ceny w restauracjach i obcesowe traktowanie podróżnych przez pracowników kontroli bezpieczeństwa, którzy kiepsko mówią po angielsku.

— Prowadzimy właśnie przetarg na kontrolę bezpieczeństwa. Postawiliśmy wysokie wymagania, w tym dotyczące doświadczenia, wyszkolenia i znajomości języków obcych. Ceny w restauracjach mają spaść po otwarciu Terminala 1, kładziemy na to duży nacisk. — tłumaczy Kaczmarzyk. Stanieć ma także parkowanie, bo PPL zapowiada promocje.

Ekonomia
Polscy liderzy w Davos w czasie Światowego Forum Ekonomicznego
Ekonomia
Od danych do decyzji, czyli transformacja i AI w biznesie
Gospodarka
Czesi zaskoczeni sukcesem Polski. Ekspert o współpracy: Strategiczna konieczność
Ekonomia
Nowe trendy w elektryfikacji floty
Ekonomia
Czas ratyfikować Zrewidowaną Europejską Kartę Społeczną
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama