Grupa Santander, która działa na dziesięciu kluczowych rynkach na świecie, wykorzystuje swoją globalną obecność dla korzyści dla klientów, zgodnie ze swoją misją. Zarówno firmy, jak i korporacje otrzymują w bankach Grupy ogromne wsparcie w handlu zagranicznym – Santander łączy swoich klientów z różnych krajów, aby mogli oni ze sobą współpracować w obszarze eksportu i importu. Oprócz portalu SantanderTrade.com, Santander Trade Club, Santander Network czy misji handlowych coraz ważniejszą i szybko rozwijającą się inicjatywą Grupy Santander w zakresie wymiany międzynarodowej jest Trade Club Alliance.
Trade Club Alliance to stowarzyszenie zainicjowane przez Grupę Santander, w którym działa również 14 innych banków, które pokrywają 60 proc. światowych przepływów handlowych. Wśród nich jest także Eurobank Ergasias z Grecji – pomysłodawca wydarzenia biznesowego „Go in Thessaloniki", które odbyło się od 12 do 14 listopada br. Spotkanie zorganizowane przez Eurobank stworzyło okazję dla greckich eksporterów, aby porozmawiać o możliwościach współpracy z potencjalnymi odbiorcami z wielu innych regionów świata. Tych odbiorców zaprosiły z kolei do Salonik inne banki z Trade Club Alliance. Santander Bank Polska, dzięki przynależności do Grupy Santander, miał możliwość zaproszenia na wydarzenie sześciu firm.
„Go in Thessaloniki" – spotkania B2B na żywo
Spotkanie „Go in Thessaloniki" odbyło się już ósmy raz. Tegoroczną edycję zdominował sektor spożywczy: produkcja mleka i jego przetworów, owoców i warzyw, mięsa i ryb, ziół i przypraw, olejów i oliwy, produktów delikatesowych, win oraz wyrobów cukierniczych i produktów piekarniczych. W jednym miejscu i czasie zgromadziło się 120 eksporterów i 60 importerów, którzy łącznie odbyli ponad 3000 spotkań B2B. Wszystkie firmy, jeszcze przed wyjazdem, otrzymały informacje o innych uczestnikach, którzy potwierdzili swoją obecność. Większość skorzystała z okazji i zarezerwowała rozmowy z najbardziej interesującymi i wiarygodnymi kontrahentami.
W trakcie wydarzenia rozmowy odbywały się według precyzyjnie określonego planu. Zdarzały się jednak i spontaniczne telekonferencje czy wirtualne spotkania z firmami, które nie mogły być na miejscu. – Jeden z przypadkowo poznanych przedstawicieli obecnej na wydarzeniu firmy, podczas rozmowy z nami, zdradził swoje zainteresowanie konkretnym asortymentem. Mamy klienta, który dokładnie taki asortyment oferuje i mógłby być jego dostawcą. Szybko zaaranżowaliśmy telekonferencję. Firmy poznały się, nawiązały relację. Teraz będą ją rozwijać i mam nadzieję, że zaproszą do współpracy także nas – Santander Bank Polska – mówi Robert Fedorowicz, szef delegacji Santander Bank Polska na „Go in Thessaloniki". Przedstawiciele firm z kilkunastu krajów świata często prowadzili rozmowy biznesowe jeszcze w kuluarach i do późnych godzin wieczornych. W rezultacie szefowie eksportu planowali już kolejne spotkania i wizyty z nowo poznanymi kontrahentami.
Długoterminowa misja wspierania handlu zagranicznego
„Go in Thessaloniki" to doskonały przykład pokazujący, na czym w praktyce polega działalność Trade Club Alliance. To także przykład, jak może wyglądać sytuacja win-win w biznesie. Różne banki, instytucje teoretycznie i na pierwszy rzut oka konkurujące ze sobą, w praktyce stworzyły mechanizm tworzący wartość dodaną dla wszystkich zaangażowanych stron. Realne korzyści w postaci rosnących obrotów odnoszą klienci zaangażowanych banków, ale też same banki.