Reklama

Bruksela przygląda się sprzedaży Włochom francuskiej stoczni

Komisja Europejska podała o uruchomieniu pogłębionego postępowania wyjaśniającego projektu kupna francuskiej stoczni Chantiers de l’Atlantique przez włoską Fincantieri.

Aktualizacja: 31.10.2019 19:21 Publikacja: 31.10.2019 18:00

Bruksela przygląda się sprzedaży Włochom francuskiej stoczni

Foto: AFP

Komisja wyjaśniła w komunikacie, że obawia się, iż ta operacja może oznaczać zmniejszenie konkurencji na światowym rynku budowy wycieczkowców.

„Operacja może ograniczyć w znaczący sposób konkurencję na rynku budowy statków wycieczkowych, co mogłoby pociągnąć za sobą wzrost cen, zmniejszenie wyboru i mniejsze zachęty do innowacji" — cytuje Reuter wstępne wnioski Brukseli. „Komisja doszła również do wniosku, na razie wstępnego, że wielcy klienci nie mieliby dostatecznej siły nabywczej wobec wszelkiego ryzyka podwyższenia cen, do czego doszłoby w wyniku tej operacji" — dodaje komunikat.

— Starannie ocenimy, czy proponowana transakcja wpłynie ujemnie na konkurencję w budowaniu wycieczkowców ze szkodą dla milionów Europejczyków spędzających co roku urlopy na ich pokładzie — oświadczyła komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager.

Komisja podała, że ma 90 dni roboczych na przeprowadzenie tego postępowania, czyli do 17 marca. Osoby z wiązane ze sprawą powiedziały jednak agencji, że postępowanie to może przedłużyć się do 5 miesięcy.

W Paryżu poinformowano, że minister gospodarki i finansów, Bruno Le Maire „jest bardzo przywiązany do projektu związania się obu stoczni. Jesteśmy przekonani, że konsolidacja europejskiego przemysłu stoczniowego jest niezbędną dla wzmocnienia jego konkurencyjności i dla wypracowania niezbędnych środków na finansowanie innowacji względem konkurentów, zwłaszcza chińskich, których wejście na rynek jest faktem" — stwierdził francuski resort.

Reklama
Reklama

Ministrowi zależy na tym, bo to on doprowadził do wyprowadzenia z kryzysu w stosunkach Francji z Włochami, gdy Paryż początkowo nie zgadzał się na wejście Włochów do Saint-Nazaire. Na podstawie umowy z września 2017 zawartej po rozmowach Le Maire w Rzymie, Francja zgodziła się na sprzedanie 50 proc. udziałów w stoczni i na pożyczenie Włochom 1 procenta, aby mogli sprawować kontrolę operacyjną nad stocznią, pod warunkiem zachowania zatrudnienia, przestrzegania zasad zarządzania i własności intelektualnej.

Stocznia Chantiers de l'Atlantique z Saint-Nazaire, dawniej STX France jako jedyna we Francji jest w stanie budować duże jednostki, rownież wojskowe (lotniskowce), co nadaje jej strategicznego znaczenia.

Największej w Europie Fincantieri zależy na związaniu się z nią, by sprostać konkurencji firm azjatyckich. Jest jednak mało prawdopodobne, by dostali zgodę Brukseli bez ustępstw, które jednak nie mogą zagrozić wartości zakupu.

Biznes
UOKiK ukarał Vectrę. Kwota jest porażająca
Biznes
EBC blokuje kredyt dla Ukrainy, wojna z chińszczyzną, strach OpenAI przed Google
Biznes
Asseco bije rekordy wyników. Czy inwestorzy mogą liczyć na kolejną hossę?
Biznes
Asseco pokazuje wyniki. Polska noga rośnie najmocniej
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Polska gospodarka przyspiesza, fundusze obligacji, chmurowy sojusz Amazon–Google
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama