Edina Vetcare Group to kolejna inwestycja TDJ po przejęciu firmy kosmetycznej Miya Cosmetics, spółki z branży fotowoltaiki Projekt-Solartechnik oraz akwizycji polskiego oddziału firmy Teamtechnik specjalizującej się w automatyce przemysłowej.

Będzie konsolidacja

– Zdecydowaliśmy się na inwestycję w ogólnopolską sieć lecznic weterynaryjnych Edina Vetcare Group. Planujemy poszerzać ją o nowe placówki, aby docelowo liczyła ponad dwieście obiektów – zapowiada Jacek Leonkiewicz, partner zarządzający TDJ Equity. Dodaje, że obecnie polski rynek weterynaryjny jest bardzo rozdrobniony. Edina, z kilkunastoma placówkami, jest jego liderem. TDJ chce na bazie Ediny stworzyć platformę do dalszej konsolidacji.

– Polski rynek nadal funkcjonuje w modelu, w którym weterynarze jako właściciele klinik muszą być równocześnie lekarzami i menedżerami. Chcemy dać im możliwość skoncentrowania się na specjalizacji i pasji, a my będziemy ich wspierać w procesach biznesowych dotyczących finansów, HR, IT czy strategii. Takie trendy widać też na innych rynkach europejskich – mówi Leonkiewicz. Dodaje, że polski rynek weterynaryjny jest duży i szybko rośnie.

– Chcemy wykorzystać ten potencjał, będziemy dalej finansować rozwój firmy, podnosząc jej kapitał i działając w oparciu o partnerstwo z obecnymi akcjonariuszkami Aleksandrą Gutkowską (prezes i założycielka Ediny – red.) oraz Alicją Brzozowską (członek zarządu Ediny – red.) – mówi Leonkiewicz.

Jak podaje Edina, na podstawie ewidencji prowadzonej przez Krajową Izbę Lekarsko-Weterynaryjną, w Polsce na ponad 7,6 tys. funkcjonujących zakładów leczniczych aż 72 proc. prowadzonych jest w postaci gabinetów weterynaryjnych, w których opieka świadczona jest średnio przez 1,5 lekarza w jednym zakładzie. W Europie rynek ten ma inną strukturę – zgodnie z wynikami badania Federation of Veterinarians of Europe tylko 23 proc. praktyk weterynaryjnych jest jednoosobowych, około 30 proc. zatrudnia trzech, czterech lub pięciu pracowników, a pozostałe od kilkunastu do kilkudziesięciu lekarzy weterynarii. Zdaniem ekspertów polski rynek będzie podążał w kierunku tego modelu.

Rynek pod lupą

TDJ jest firmą rodzinną. Ma w portfelu spółki notowane na giełdzie (Famur, Zamet) i pozagiełdowe. Nie ujawnia wartości zrealizowanej inwestycji w Edinę oraz planów dotyczących przyszłego wyjścia z tej inwestycji. Podkreśla, że w grę będą wchodziły różne opcje, a na razie priorytetem jest rozwój biznesu. Dotyczy to nie tylko Ediny. – Chcemy, aby spółki będące w naszym portfelu mogły być platformami konsolidacyjnymi w swoich branżach – mówi Leonkiewicz.

Autopromocja
Panel dyskusyjny "Ach te magazyny"

Silniki boomu pracują pełną parą - rynek będzie rósł z uwagi na dalszy rozwój logistyki i e-commerce

OGLĄDAJ RELACJĘ

Edina jest częścią grupy kapitałowej, która ma w swoim portfelu również internetowy sklep z artykułami dla zwierząt Rikoland, producenta karmy dla psów i kotów Petner oraz Zoo Factory, producenta akcesoriów i żywności dla zwierząt.

Polska jest trzecim co do wielkości krajem w Unii Europejskiej pod względem populacji psów (7,6 mln) i piątym, jeśli chodzi o koty (6,4 mln). Według danych FEDIAF 88 mln gospodarstw domowych (38 proc. wszystkich) w Europie posiada co najmniej jedno zwierzę. Najwięcej jest psów (ponad 110 mln) i kotów (89,8 mln). Dalej są ptaki (51,9 mln), małe ssaki (29,8 mln), ryby (15,4 mln) oraz gady (około 9 mln). W ostatnich latach liczby te się zwiększyły.

Dokładna wartość polskiego rynku opieki weterynaryjnej nie jest znana. Przedstawiciele branży twierdzą jednak zgodnie, że wydatki na opiekę nad zwierzętami systematyczne rosną i że pandemia tego nie zmieniła. Inaczej było z diagnostyką (pozacovidową) i zabiegami ludzi. Tam w 2020 r. widzieliśmy mocne spadki.