Próby dźwiękowego systemu ostrzegawczego w nowym terminalu miały się zakończyć w połowie listopada, ale trwały jeszcze ostatniej nocy. Straż pożarna odmawia zgody na użytkowanie obiektu, dopóki komunikaty o ewakuacji nie będą słyszalne także przy huczących wentylatorach. – Trzeba wzmocnić sygnał. Okazało się, że zmiany będą dotyczyły kilkudziesięciu głośników, a nie wszystkich 3 tys. w budynku – mówi prof. Mirosław Kosiorek z Instytutu Techniki Budowlanej.– Ograniczenie liczby głośników do przerobienia przybliża nas do otwarcia Terminalu 2 – mówi rzecznik Portów Lotniczych Artur Burak.

Kiedy to nastąpi? Po wyborach nowy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk (PO) zapowiedział, że nowa hala odlotów zostanie otwarta do marca przyszłego roku. Właśnie wtedy lotnisko Okęcie musi być gotowe do obsługi ruchu pasażerskiego ze strefy Schengen.

Ale może być z tym problem. Tydzień przed wyborami dyrektor Portów Lotniczych Paweł Łatacz zerwał na polecenie ministra transportu Jerzego Polaczka (PiS) umowę z konsorcjum Ferrovial Agroman, Budimex i Estudio Lamela wartą 247 mln dolarów. Podwykonawcy wyrzuconego z placu budowy konsorcjum powinni już dostać zlecenia, np. na prace przy systemach wentylacyjnych. Tymczasem Porty Lotnicze nie podpisały jeszcze umowy z żadnym z nich. Według Buraka prace wstrzymuje nierozwiązana sprawa dźwiękowego systemu nagłośnienia. Zdaniem naszego informatora dyrektorzy wolą niczego nie podpisywać, dopóki nie rozstrzygną się powyborcze personalne roszady.

Jak się dowiedzieliśmy nieoficjalnie, szefowi Portów Lotniczych Pawłowi Łataczowi w ocaleniu stanowiska może pomóc znajomość z wiceministrem infrastruktury Tadeuszem Jarmuziewiczem.

Niepewny jest los jego zastępców: odpowiedzialnego za inwestycje Janusza Foty (byłego dyrektora Zarządu Dróg Miejskich, którego prezydent Warszawy Lech Kaczyński pozbawił stanowiska po ujawnieniu przez dziennikarzy wykupienia przez niego mieszkania z puli Skarbu Państwa po jednej piątej rynkowej ceny) i Piotra Naleja – odpowiedzialnego m.in. za rekordowo długotrwały wybór najemców sklepów w Terminalu 2 (nie wiadomo, czy uda się je otworzyć jednocześnie z nową halą odlotów). Nalejowi podlega inna osoba niewygodna dla nowej ekipy: kierownik Działu Marketingu Martyna Lipiec, żona aresztowanego byłego ministra sportu.

Czy w Portach Lotniczych odbędzie się kadrowe trzęsienie ziemi? Ministerstwo Infrastruktury nie odpowiedziało wczoraj „Rz” na pytania o zmiany personalne.