Reklama
Rozwiń

Lepsza sprzedaż nowych aut w październiku

Mamy miesięczny wzrost sprzedaży aut, choć tylko o 1,2 proc. W porównaniu z ubiegłym rokiem rynek notuje jednak spadek

Publikacja: 05.11.2009 02:58

Liderem rynku nowych samochodów pozostaje Skoda. Jako jedyna marka sprzedaje ponad 3 tys. aut miesię

Liderem rynku nowych samochodów pozostaje Skoda. Jako jedyna marka sprzedaje ponad 3 tys. aut miesięcznie.

Foto: Rzeczpospolita

Dilerzy znaleźli w październiku nabywców na 25 298 nowych samochodów osobowych – wynika ze wstępnych podsumowań sprzedaży polskiej branży motoryzacyjnej, do których dotarła ”Rz”. To co prawda więcej niż we wrześniu, w którym z salonów wyjechało 24 991 aut, ale wzrost jest minimalny, 1,2-procentowy. Tymczasem w porównaniu z rokiem 2008 sprzedaż jest niższa. W ujęciu październik do października o 8,5 proc., tj. o ponad 2,3 tys. aut.

– Mamy na rynku stagnację – twierdzi Rafał Orłowski z firmy analitycznej AutomotiveSuppliers.pl. – Przy tym nie wiemy, ile z tych samochodów pozostało w kraju, a ile wyjechało z Polski w ramach programów dopłat za złomowanie – dodaje. W branży panuje bowiem przekonanie, że mimo zakończenia tej akcji na największym w Europie rynku niemieckim znacząca część aut z polskich salonów trafia za granicę.

Które marki odnotowały wzrost sprzedaży? Znaczący miało Volvo, które sprzedało w październiku 540 samochodów, o ponad 37 proc. więcej niż miesiąc wcześniej. O blisko 30 proc., do ponad 930 aut, zwiększyło sprzedaż Mitsubishi. O tyle samo wzrosła październikowa sprzedaż Mazdy podkręcana zainteresowaniem modelami 3 oraz 6. – Najbardziej cieszy nas większa liczba zamówień od klientów indywidualnych, zebranych głównie w ostatnim tygodniu października – mówi dyrektor zarządzający Mazda Motor Poland Wojciech Halarewicz. – Jednak to poziom i tak niższy od tego, jaki osiągaliśmy przed wakacjami – zaznacza.

Niemal 25 proc. w górę skoczyła sprzedaż Citroena, o blisko 22 proc. Audi, o prawie 13 proc. Peugeota. Wyniki poprawiły także Volkswagen i Renault. Spadki natomiast zaliczyły m.in. Toyota (prawie 19 proc.), Kia (ponad 11 proc.), Opel (8 proc.) oraz Ford i Fiat. Ponad 7-procentowy spadek sprzedaży zaliczyła także skoda, lider polskiego rynku. Mniej sprzedawały również luksusowe BMW (o 6 proc.) i Mercedes (o ponad 1 proc.).

Czy w dwóch ostatnich miesiącach roku sprzedaż wzrośnie? Eksperci są sceptyczni. – Nie ma pozytywnych bodźców, które motywowałyby ludzi do odwiedzania salonów – mówi Marek Turczyński z Deloitte. Podobnego zdania są dilerzy: – Nie spodziewałbym się znaczącego wzrostu rynku. Byłoby natomiast dobrze, gdyby utrzymał się poziom z października – dodaje właściciel katowickiego salonu MM Cars Piotr Mozdyniewicz. Dilerzy przyznają, że pozytywnie na rynek wpłynęła także decyzja rządu o pozostawieniu ”kratki”.

– Rynek będzie bardziej stabilny. A to pozwoli nam lepiej zaplanować zamówienia – mówi Mozdyniewicz.

Dilerzy znaleźli w październiku nabywców na 25 298 nowych samochodów osobowych – wynika ze wstępnych podsumowań sprzedaży polskiej branży motoryzacyjnej, do których dotarła ”Rz”. To co prawda więcej niż we wrześniu, w którym z salonów wyjechało 24 991 aut, ale wzrost jest minimalny, 1,2-procentowy. Tymczasem w porównaniu z rokiem 2008 sprzedaż jest niższa. W ujęciu październik do października o 8,5 proc., tj. o ponad 2,3 tys. aut.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Rząd nie wyklucza wyłączenia X w Polsce przez skandaliczne wpisy Groka
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Biznes
Norwegia wyrzuciła rosyjskich rybaków ze swoich wód. Stanowili zagrożenie
Biznes
Giełdowe spółki wolne od pozwów synów Zygmunta Solorza
Biznes
Polska bezbronna wobec dronów, negocjacje UE-USA, możliwe spadki cen mieszkań
Biznes
Kina podsumowują pierwsze półrocze. Nawet „Minecraft” nie pomógł