Reklama

Leczenie opłaca się nie tylko chorym

Polscy pacjenci mają prawo do najlepszego leczenia, a naszą misją jest im to leczenie zapewnić – mówi Artur Zapart, dyrektor handlowy i market access Astellas Pharma Polska.

Publikacja: 15.06.2020 09:00

Artur Zapart, dyrektor handlowy i market access Astellas Pharma Polska.

Artur Zapart, dyrektor handlowy i market access Astellas Pharma Polska.

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera

Rozmawiamy przy okazji jubileuszu dziennika „Rzeczpospolita". Trzeba przyznać, że 100 lat to kawał czasu w historii firmy.

To prawda, tym bardziej że nasza firma pod obecną marką Astellas Pharma w tym roku również obchodzi jubileusz, choć oczywiście dużo skromniejszy, bo 15-lecia działalności. Jednak korzenie firmy sięgają końca XIX wieku. Astellas Pharma powstała w 2005 roku w wyniku połączenia dwóch japońskich firm farmaceutycznych Yamanouchi i Fujisawa. Historia obu firm to prawie sto lat działalności założonej w 1923 roku Yamanouchi oraz ponad sto lat istnienia Fujisawy, założonej pod koniec XIX wieku. Zatem można powiedzieć, że Astellas i „Rzeczpospolita" to to samo pokolenie.

Jak wygląda misja firmy?

Misja Astellas jest spójna z priorytetami Ministerstwa Zdrowia i zakłada dostęp polskich pacjentów do najlepszych terapii. Oznacza to konieczność zwiększenia nakładów na zdrowie, ale równie ważne jest ich mądre i efektywne zagospodarowanie. Warto patrzeć na wydatki na zdrowie w dłuższej perspektywie i szerszym kontekście. Na przykład w przypadku leczenia nowotworów prostaty zapewnienie pacjentowi dostępu do nowoczesnej i skutecznej terapii na odpowiednim etapie rozwoju choroby pomaga nie tylko w jego powrocie do zdrowia, ale i do pełnej aktywności zawodowej. Efektywna terapia często odsuwa w czasie, a czasami nawet pozwala całkowicie uniknąć kosztów związanych z rentami chorobowym. Nie można też nie wspomnieć, że dobre leczenie pozytywnie wpływa na psychikę pacjenta i jego rodziny, co się oczywiście przekłada na ich jakość życia.

Reklama
Reklama

Czyli chcą państwo zmieniać przyszłość polskich pacjentów?

Tak właśnie brzmi hasło przewodnie Astellas Pharma: „Changing Tomorrow". Podjęliśmy zobowiązanie, by każdego dnia poprawiać sytuację zdrowotną pacjentów, zwłaszcza onkologicznych, którzy nie mogą pozwolić sobie na czekanie, bo czas to jedyne, czego nie mają. Nie zapominamy też o pacjentach z innych obszarów, gdzie choroby może nie zagrażają życiu, ale znacząco wpływają na jego jakość. To schorzenia układu moczowego, szczególnie problemy z nietrzymaniem moczu. Nawet w warunkach pandemii prowadzimy (online) rozmowy z Ministerstwem Zdrowia, aby umożliwić polskim pacjentom refundowany dostęp do drugiej linii leczenia NTM i objawów pęcherza nadreaktywnego, a niestety w tym zakresie wciąż gonimy Europę. Naszej szczególnej troski, zwłaszcza w czasach pandemii, wymagają pacjenci po przeszczepach. Podejmujemy wszelkie starania, by zapewnić im dostęp do leków, ale to może nie wystarczyć. W ostatnich miesiącach obserwuję, że strach przed zakażeniem się wirusem SARS-CoV-2 bywa silniejszy niż strach przed innymi chorobami, co często przekłada się na odłożenie decyzji o leczeniu. O ile mogę potwierdzić, że wszyscy pacjenci transplantologiczni są zaopatrzeni w leki immunosupresyjne, o tyle z naszych raportów wynika drastyczny spadek liczby przeszczepień narządów. Tylko nieliczne ośrodki podejmują się przeszczepiania, choć powoli widać już światełko w tunelu.

Jedną z wartości branży farmaceutycznej jest odpowiedzialność społeczna. Jak w czasach pandemii udaje się państwu godzić ją z działalnością biznesową?

Naszym priorytetem stało się zachowanie ciągłości dostaw i sprawnego systemu dystrybucji. Jako odpowiedzialna firma nie mogliśmy przecież zamknąć działalności. Dzięki mobilizacji całego zespołu leki Astellas trafiają do potrzebujących pacjentów w całej Polsce. Uruchomiliśmy także program celowych darowizn finansowych na zakup środków ochrony osobistej dla personelu medycznego. Przeznaczyliśmy na to ponad pół miliona zł, a ze wsparcia skorzystało kilkanaście ośrodków w całej Polsce. Oprócz tego angażujemy się w działania o charakterze edukacyjnym, kierowane do przedstawicieli zawodów medycznych, prowadzimy również program szkoleniowy dla lekarzy pierwszego kontaktu i pielęgniarek. Od lat jesteśmy partnerem Polskiego Towarzystwa Urologicznego i angażujemy się w finansowanie wielu ważnych konferencji naukowych. W ostatnim czasie te wydarzenia mają najczęściej charakter wirtualny, ale nadal stanowią istotny element wzmacniający przygotowanie merytoryczne polskich lekarzy.

Skoro jest jubileusz, powinny być życzenia. Czego życzyłby pan sobie i branży w najbliższej przyszłości?

Jubileuszowe życzenia chciałbym dedykować nam wszystkim, polskim pacjentom, abyśmy mieli w Polsce takie same warunki leczenia, jakie dostępne są w innych krajach Unii. Życzę polskim lekarzom, znakomitym i uznanym specjalistom, aby mieli szansę korzystać ze wszystkich dostępnych terapii zgodnie ze światowymi wytycznymi. Niestety, przed nami jeszcze daleka droga. Dostajemy listy od pacjentów onkologicznych czy urologicznych z dramatycznymi apelami o traktowanie ich choroby na poziomie standardu europejskiego. Trudno na te głosy odpowiadać, bo nie da się zaprzeczyć, że i jedni, i drudzy mają dużo bardziej ograniczone możliwości korzystania z najnowszych terapii w porównaniu z pacjentami w krajach o zbliżonym PKB, takich jak Czechy, Słowacja, Grecja, Bułgaria czy Rumunia, gdzie nowoczesne terapie szybciej niż w Polsce uzyskują refundację. Życzyłbym zatem i sobie, i pacjentom, żeby to się jak najszybciej zmieniło.

Reklama
Reklama

Materiał partnera

Rozmawiamy przy okazji jubileuszu dziennika „Rzeczpospolita". Trzeba przyznać, że 100 lat to kawał czasu w historii firmy.

Pozostało jeszcze 98% artykułu
Reklama
Biznes
Sprzedaż działki pod CPK, Polska potęgą w produkcji zniczy i rekord WIG
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Porozumienie USA–Chiny, fala pustostanów nadchodzi i napięcia Bruksela–Pekin
Biznes
Zmarł Maciej Adamkiewicz, twórca sukcesu Adamed Pharma. Miał tylko 59 lat
Biznes
Francis Ford Coppola sprzedaje luksusowe zegarki. „Jestem bankrutem”
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Najnowsza, eksperymentalna szczepionka Moderny okazała się nieskuteczna
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama