Najwięcej, bo niemal 14 mld zł przeznaczamy na na piwo. Druga — z wydatkami na poziomie ok. 10 mld zł — jest wódka. Jednak wartość tych dwóch segmentów rynku spożywczego w ostatnim czasie malała. Od czerwca 2010 r. do maja 2011 r. wydatki Polaków na piwo spadły o 0,5 proc. Natomiast te na wódkę były o 7,8 proc. niższe niż rok wcześniej.
Trzecim najpopularniejszym produktem spożywczym są napoje gazowane. Wydatki na nie m.in. ze względu na wzrost cen wywołany drogimi surowcami i opakowaniami zwiększyły się o 1,3 proc., do niemal 3,37 mld zł.
O niemal 8 proc., do ok. 3,25 mld zł zmalały natomiast wydatki na soki, nektary i napoje — zajmujące czwarte miejsce w zestawieniu.
— Spadek wartości tego segmentu rynku związany jest m.in. z rosnącą popularnością tańszej wody — mówi Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, największego producenta soków w Polsce, właściciela m.in. marek Kubuś i Tymbark.
Polski rynek soków przestał się rozwijać także ze względu na duże nasycenie. Z danych firmy badawczej Euromonitor International wynika, że średnie spożycie soków w Polsce przekracza 40 l na osobę rocznie i jest znaczne wyższa od przeciętnego spożycia w Europie.