Reklama

A4 płatna od czerwca

System ma obowiązywać w pierwszej kolejności na autostradzie A2 ze Strykowa do Konina i trasie A4 z Gliwic do Wrocławia

Publikacja: 06.03.2012 01:27

Zarejestrowani W systemie e-myta

Zarejestrowani W systemie e-myta

Foto: Rzeczpospolita

To trasy za­rzą­dza­ne przez Ge­ne­ral­ną Dy­rek­cję Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad. Dziś prze­jazd tra­są z Ko­ni­na do Stry­ko­wa kosz­tu­je kie­row­cę sa­mo­cho­du oso­bo­we­go 20 gr za km. Ta­ka sa­ma staw­ka ma od czerw­ca obo­wią­zy­wać na tra­sie A4.

Wciąż nie wia­do­mo, kie­dy e-my­to za­cznie obo­wią­zy­wać na au­to­stra­dach kon­ce­syj­nych, i to za­rów­no dla sa­mo­cho­dów cię­ża­ro­wych, jak i oso­bo­wych. – Nie ma rozmów na ten temat – mó­wi Emil Wą­sacz, pre­zes Sta­le­xpor­tu, spół­ki za­rzą­dza­ją­cej au­to­stra­dą A4 z Kra­ko­wa do Ka­to­wic.

– Przed­sta­wi­li­śmy pro­po­zy­cję in­sta­la­cji sys­te­mu elek­tro­nicz­ne­go po­bo­ru opłat, któ­ry był­by kom­pa­ty­bil­ny z via­tol­lem. Nie do­sta­li­śmy od­po­wie­dzi – mó­wi Zo­fia Kwiat­kow­ska, rzecz­nik Au­to­stra­dy Wiel­ko­pol­skiej, któ­ra za­rzą­dza tra­są A2 z Ko­ni­na do No­we­go To­my­śla.

Roz­mo­wy blo­ku­je brak no­wej wer­sji usta­wy o dro­gach pu­blicz­nych. – Bra­ku­je za­pi­sów umoż­li­wia­ją­cych roz­li­cza­nie po­bra­nych opłat mię­dzy nas i GDD­KiA – wy­ja­śnia Emil Wą­sacz. Jak de­kla­ru­ją obaj kon­sor­cjan­ci, za­le­ży im, by sys­tem obo­wią­zu­ją­cy na dro­gach kra­jo­wych był kom­pa­ty­bil­ny z tym, któ­ry zo­sta­nie uru­cho­mio­ny na au­to­stra­dach pry­wat­nych. – Idea jest ta­ka, by kie­row­ca pła­cił je­den ra­chu­nek – mó­wi szef Sta­le­xpor­tu.

– Je­ste­śmy otwar­ci na współ­pra­cę z Kap­schem – za­pew­nia Zo­fia Kwiat­kow­ska. – Ale w tym ro­ku wdro­że­nie sys­te­mu na na­szej au­to­stra­dzie nie jest moż­li­we. Sza­cu­je­my, że pra­ce po­trwa­ją co naj­mniej osiem mie­się­cy, a wciąż nie ma­my pod­staw praw­nych do roz­po­czę­cia roz­mów – pod­su­mo­wu­je Kwiat­kow­ska.

Reklama
Reklama

Re­sort trans­por­tu koń­czy pra­ce nad in­struk­cją, któ­ra bę­dzie obo­wią­zy­wać GDD­KiA pod­czas ne­go­cja­cji z kon­ce­sjo­na­riu­sza­mi. – Wa­run­kiem ko­niecz­nym do za­war­cia od­po­wied­nich umów z kon­ce­sjo­na­riu­sza­mi jest wpro­wa­dze­nie zmian w pra­wie. Pro­jekt usta­wy cze­ka na umiesz­cze­nie w har­mo­no­gra­mie prac rzą­du – mó­wi Ur­szu­la Nel­ken, rzecz­nik GDD­KiA.

W tym ro­ku do Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go z ty­tu­łu e-my­ta ma wpły­nąć 1,13 mld zł. W 2011 r. ka­sa pań­stwa zo­sta­ła za­si­lo­na z te­go ty­tu­łu kwo­tą 417 mln zł.

Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama