A4 płatna od czerwca

System ma obowiązywać w pierwszej kolejności na autostradzie A2 ze Strykowa do Konina i trasie A4 z Gliwic do Wrocławia

Publikacja: 06.03.2012 01:27

Zarejestrowani W systemie e-myta

Zarejestrowani W systemie e-myta

Foto: Rzeczpospolita

To trasy za­rzą­dza­ne przez Ge­ne­ral­ną Dy­rek­cję Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad. Dziś prze­jazd tra­są z Ko­ni­na do Stry­ko­wa kosz­tu­je kie­row­cę sa­mo­cho­du oso­bo­we­go 20 gr za km. Ta­ka sa­ma staw­ka ma od czerw­ca obo­wią­zy­wać na tra­sie A4.

Wciąż nie wia­do­mo, kie­dy e-my­to za­cznie obo­wią­zy­wać na au­to­stra­dach kon­ce­syj­nych, i to za­rów­no dla sa­mo­cho­dów cię­ża­ro­wych, jak i oso­bo­wych. – Nie ma rozmów na ten temat – mó­wi Emil Wą­sacz, pre­zes Sta­le­xpor­tu, spół­ki za­rzą­dza­ją­cej au­to­stra­dą A4 z Kra­ko­wa do Ka­to­wic.

– Przed­sta­wi­li­śmy pro­po­zy­cję in­sta­la­cji sys­te­mu elek­tro­nicz­ne­go po­bo­ru opłat, któ­ry był­by kom­pa­ty­bil­ny z via­tol­lem. Nie do­sta­li­śmy od­po­wie­dzi – mó­wi Zo­fia Kwiat­kow­ska, rzecz­nik Au­to­stra­dy Wiel­ko­pol­skiej, któ­ra za­rzą­dza tra­są A2 z Ko­ni­na do No­we­go To­my­śla.

Roz­mo­wy blo­ku­je brak no­wej wer­sji usta­wy o dro­gach pu­blicz­nych. – Bra­ku­je za­pi­sów umoż­li­wia­ją­cych roz­li­cza­nie po­bra­nych opłat mię­dzy nas i GDD­KiA – wy­ja­śnia Emil Wą­sacz. Jak de­kla­ru­ją obaj kon­sor­cjan­ci, za­le­ży im, by sys­tem obo­wią­zu­ją­cy na dro­gach kra­jo­wych był kom­pa­ty­bil­ny z tym, któ­ry zo­sta­nie uru­cho­mio­ny na au­to­stra­dach pry­wat­nych. – Idea jest ta­ka, by kie­row­ca pła­cił je­den ra­chu­nek – mó­wi szef Sta­le­xpor­tu.

– Je­ste­śmy otwar­ci na współ­pra­cę z Kap­schem – za­pew­nia Zo­fia Kwiat­kow­ska. – Ale w tym ro­ku wdro­że­nie sys­te­mu na na­szej au­to­stra­dzie nie jest moż­li­we. Sza­cu­je­my, że pra­ce po­trwa­ją co naj­mniej osiem mie­się­cy, a wciąż nie ma­my pod­staw praw­nych do roz­po­czę­cia roz­mów – pod­su­mo­wu­je Kwiat­kow­ska.

Re­sort trans­por­tu koń­czy pra­ce nad in­struk­cją, któ­ra bę­dzie obo­wią­zy­wać GDD­KiA pod­czas ne­go­cja­cji z kon­ce­sjo­na­riu­sza­mi. – Wa­run­kiem ko­niecz­nym do za­war­cia od­po­wied­nich umów z kon­ce­sjo­na­riu­sza­mi jest wpro­wa­dze­nie zmian w pra­wie. Pro­jekt usta­wy cze­ka na umiesz­cze­nie w har­mo­no­gra­mie prac rzą­du – mó­wi Ur­szu­la Nel­ken, rzecz­nik GDD­KiA.

W tym ro­ku do Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go z ty­tu­łu e-my­ta ma wpły­nąć 1,13 mld zł. W 2011 r. ka­sa pań­stwa zo­sta­ła za­si­lo­na z te­go ty­tu­łu kwo­tą 417 mln zł.

To trasy za­rzą­dza­ne przez Ge­ne­ral­ną Dy­rek­cję Dróg Kra­jo­wych i Au­to­strad. Dziś prze­jazd tra­są z Ko­ni­na do Stry­ko­wa kosz­tu­je kie­row­cę sa­mo­cho­du oso­bo­we­go 20 gr za km. Ta­ka sa­ma staw­ka ma od czerw­ca obo­wią­zy­wać na tra­sie A4.

Wciąż nie wia­do­mo, kie­dy e-my­to za­cznie obo­wią­zy­wać na au­to­stra­dach kon­ce­syj­nych, i to za­rów­no dla sa­mo­cho­dów cię­ża­ro­wych, jak i oso­bo­wych. – Nie ma rozmów na ten temat – mó­wi Emil Wą­sacz, pre­zes Sta­le­xpor­tu, spół­ki za­rzą­dza­ją­cej au­to­stra­dą A4 z Kra­ko­wa do Ka­to­wic.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca