SRB nie dostanie pieniędzy bez wyroku sądowego

W sporze między GDDKiA a irlandzką SRB resort transportu poparł urząd. Tymczasem branża budowlana przygotowuje czarną listę barier spowalniających inwestycje

Publikacja: 05.10.2012 02:48

SRB nie dostanie pieniędzy bez wyroku sądowego

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Minister Sławomir Nowak nie ma zastrzeżeń do działań GDDKiA – podała Newseria. GDDKiA wstrzymała płatności dla spółki na zakończonym już kontrakcie.

SRB budowała cztery odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem o łącznej długości ok. 95 km. Spółka zakończyła budowę 30 km odcinka Kował – Sójki, na podstawie kontraktu wartego ok. 800 mln zł. GDDKiA do tej pory nie zapłaciła ok. 100 mln zł. Spółka złożyła w sądzie pozew, domagając się zapłaty 50 mln zł – to należności już przeterminowane. Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA, tłumaczy, że zamawiający nie zapłaci, ponieważ SRB zalega płatności podwykonawcom pracujących dla niej na tym i na pozostałych fragmentach autostrady A1.

Na początku września SRB zerwało kontrakty za 1,8 mld euro na budowę 64 km autostrady z Czerniewic do Kowal. Kilka godzin później umowę wypowiedziała GDDKiA. Spółka zapowiada, że wystąpi na drogę sądową o kolejny 1 mld zł – to zarówno roszczenia za wykonane prace, jak odszkodowanie.

– Na pewno nie będzie zgody na wyłudzanie publicznych pieniędzy – podsumował polsko-irlandzki spór Sławomir Nowak, minister transportu. – Jeżeli ktoś przed rozpoczęciem budowy albo w jej trakcie przestaje budować i przychodzi z żądaniami na setki milionów złotych, to nie jest poważna rozmowa. Do niczego nie doprowadzi – mówi Sławomir Nowak. Zdaniem szefa resortu transportu roszczenia niektórych wykonawców wobec GDDKiA są „kosmiczne, absurdalne i niezwiązane z kontraktem".

SRB jest już kolejną firmą, która nie zrealizowała rządowego kontraktu na budowę dróg. Przed nią podobne problemy miały m. in. Alpine, DSS, Covec czy macedońska SB Granit wraz z NDI. Łączna wartość roszczeń złożonych przez firmy do GDDKiA wynosi już ponad 4,2 mld zł.

Branża rozpoczęła dyskusje na temat warunków, na jakich powinny być realizowane kontrakty na budowę dróg, współfinansowane z kolejnej perspektywy unijnej. Przedstawiciele spółek budowlanych przygotowują tzw. czarną listę barier, które spowalniają rozwój branży – ogłosił wczoraj Polski Związek Pracodawców Budownictwa.

Ma ona zostać ogłoszona w pierwszej połowie przyszłego roku i stać się podstawą do opracowania rekomendacji w zakresie Warunków Kontraktowych FIDIC oraz ewentualnych nowelizacji ustaw. Znajdzie się na niej zapewne nowelizacja prawa zamówień publicznych. Przewiduje ona, że z kontraktów publicznych na trzy lata będą wykluczane firmy, na które zostanie nałożona kara w wysokości co najmniej 5 proc. wartości kontraktu.

Minister Sławomir Nowak nie ma zastrzeżeń do działań GDDKiA – podała Newseria. GDDKiA wstrzymała płatności dla spółki na zakończonym już kontrakcie.

SRB budowała cztery odcinki autostrady A1 między Toruniem a Strykowem o łącznej długości ok. 95 km. Spółka zakończyła budowę 30 km odcinka Kował – Sójki, na podstawie kontraktu wartego ok. 800 mln zł. GDDKiA do tej pory nie zapłaciła ok. 100 mln zł. Spółka złożyła w sądzie pozew, domagając się zapłaty 50 mln zł – to należności już przeterminowane. Urszula Nelken, rzecznik GDDKiA, tłumaczy, że zamawiający nie zapłaci, ponieważ SRB zalega płatności podwykonawcom pracujących dla niej na tym i na pozostałych fragmentach autostrady A1.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej