Dziś otwarcie A1

Do użytku oddany został odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Kowala

Publikacja: 13.11.2012 16:16

Dziś otwarcie A1

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz Bogacz Andrzej

Droga prowadzi przez 3 województwa, co oznacza, że odbiory musiały zostać dokonane przez m.in. trzech różnych Wojewódzkich Inspektorów Nadzoru Budowlanego. Prawie 85-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Kowala pozwoli kierowcom pokonać ten dystans w ok. 40 minut.

"Dzięki nowej trasie skróci się czas przejazdu między Łodzią a Włocławkiem, tym samym przyśpieszy czas podróży z centrum kraju na wybrzeże" - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Jak wskazano w komunikacie GDDKiA, dotychczas kierowcy musieli jeździć zatłoczoną krajową "jedynką" przez Zgierz i Łęczycę - podróż z Łodzi na Kujawy trwała więc ponad dwukrotnie dłużej niż przejazd nową autostradą.

Jak poinformowała GDDKiA, kierowcy, jadąc od południa, będą mogli wjechać na A1 na węźle "Łódź Północ", a zjechać na węźle "Kowal", czyli na przecięciu autostrady z drogą krajową nr 1. Po drodze będą jeszcze trzy węzły: "Piątek" u zbiegu z drogą wojewódzką nr 703, "Kutno Wschód" na przecięciu z drogą krajową nr 92 - gdzie prace związane z budową łącznic mają potrwać do przyszłego roku - oraz węzeł "Kutno Północ" na przecięciu z drogą krajową nr 60. Na całym odcinku powstało 113 większych obiektów inżynierskich, a także osiem miejsc obsługi podróżnych - po cztery dla każdego kierunku ruchu. Znajdują się one w Głownie, Krzyżanowie, Lubieniu Kujawskim i Strzelcach.

To najdłuższy odcinek autostrady finansowany ze środków UE, oddany przez GDDKiA. Jak poinformowano, wartość prac budowlanych dla całego odcinka to ponad 2,4 mld zł. Budowa współfinansowana była z funduszy unijnych z programu Infrastruktura i Środowisko.

"W przyszłym roku autostrada A1 połączy Gdańsk i Łódź. 22 listopada otwarte zostaną oferty w przetargu na dokończenie prac między Kowalem a Toruniem, tak aby wiosną 2013 roku, po podpisaniu umowy, rozpoczęły się prace budowlane" - zapowiedziała Dyrekcja. Przetarg na odcinki autostrady w woj. kujawsko-pomorskim trzeba było rozpisać jeszcze raz po tym, jak we wrześniu br. GDDKiA zerwała kontrakt na budowę trzech odcinków: Czerniewice-Odolion (11,4 km) i Odolion-Brzezie (23,1 km) oraz Brzezie-Kowal (29,5 km). Ogłoszono wówczas, że winę za zerwanie kontraktu ponosi wykonawca, gdyż "GDDKiA wielokrotnie próbowała doprowadzić do kompromisu z wykonawcą, jednak (...) konsorcjanci nie byli w stanie dokończyć tej budowy".

Autostrada A1 ma przebiegać przez Gdańsk, Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice do południowej granicy państwa z Czechami w Gorzyczkach. Poza kujawsko-pomorskimi odcinkami drogi opóźnia się także budowa tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi, czyli odcinka Stryków-Tuszyn.

Na innym odcinku, między Świerklanami a granicą państwa w Gorzyczkach, wykonawca spiera się z GDDKiA o most MA 532, czyli ostatni budowany obiekt na tym odcinku A1. Według ostatnich planów, ma on być gotowy w sierpniu 2013 r. Wszystkie pozostałe obiekty i konstrukcja autostrady są tam praktycznie gotowe. Gdyby nie będący przedmiotem długotrwałego sporu most, autostradą można byłoby już jeździć z aglomeracji katowickiej do Czech.

Natomiast przetarg na budowę A1 między Tuszynem a Pyrzowicami ma być rozpisany w 2013 r. Nie wiadomo jeszcze ostatecznie, jak budowa będzie finansowana, ale minister transportu Sławomir Nowak zapowiedział pod koniec października br., że trwają prace nad przygotowaniem finansowania budowy ze środków pozabudżetowych, z wykorzystaniem rządowego programu Inwestycje Polskie.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej