Reklama

W UE może rosnąć spożycie wołowiny

Po tym, jak w 2012 r. produkcja wołowiny i cielęciny zmalała w Unii Europejskiej o 4 proc., w tym roku tempo spadku zmniejszy się do 0,5 proc. – szacuje Komisja Europejska.

Publikacja: 18.03.2013 13:04

Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych Fammu/FAPA podaje za KE, że w 2013 roku produkcja netto wołowiny wynieść może niemal 7,7 mln ton.

W 2014 r. spadkowy trend odwróci się. Kraje Wspólnoty wytworzą o ok. 7,8 mln ton tego mięsa. To o 1,5 proc. więcej niż w tym roku.

Zmaleje natomiast eksport unijnej wołowiny. Powód? Wysokie ceny i niekorzystny kurs euro. W 2013 r. kraje UE wyeksportują około 200 tys. ton tego wołowego, o 8 proc. mniej niż przed rokiem.

W 2014 r. eksport ten obniży się o dalsze 14 proc.  do około 170 tys. ton. W tym samym okresie jednak wzrośnie import wołowiny z krajów trzecich – informuje Fammu/FAPA.  W tym roku kraje Wspólnoty sprowadzą 297 tys. ton mięsa wołowego (wzrost o 9 proc.), natomiast w przyszłym roku około 310 tys. ton (wzrost o 3 proc).

W 2013 r. spożycie mięsa wołowego i cielęcego w Unii ukształtuje się na poziomie niemal 7,8  mln ton. Będzie na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. W 2014 r. spożycie tego gatunku mięsa może wzrosnąć - według Brukseli - o 2 proc.

Reklama
Reklama

Konsumpcja wołowiny przypadająca na jednego mieszkańca Unii wyniesie w 2013 r. 15,4 kg na osobę, a w 2014 r. wzrośnie do 15,7 kg na osobę.

Polska jest poza unijną czołówkę. Według ekonomistów cytowanych przez Agencję Rynku Rolnego w 2012 r. przeciętny Polak zjadł ok. 2,1 kg wołowiny, niemal tyle samo, co w 2011 r. W tym roku może zjeść jej ok. 2 kg.

Biznes
Rekord zbrojeniówki, droższe paczki z Chin i hossa na GPW przed świętami
Biznes
Minister klimatu zmienia zdanie. Butelki zwrotne bez kaucji – browary świętują
Biznes
Nowa Dolina Krzemowa nad Zatoką Perską?
Biznes
Wojna o cyberustawę. Wicepremier Krzysztof Gawkowski ostrzega prezydenta
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama