Reklama

Kiedy odszkodowanie dla Lotu

Na konferencji wynikowej w Chicago prezes Boeinga Jim McNerney powiedział, że wszystkie linie, które musiały uziemić dreamlinery, otrzymały już odszkodowanie.

Publikacja: 26.07.2013 03:00

Kiedy odszkodowanie dla Lotu

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Skłodowski

Jim McNerney dodał, że nie sądzi, by Boeing musiał liczyć się z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami z tego tytułu. – LOT nie otrzymał jeszcze żadnego odszkodowania z tytułu uziemienia dreamlinerów. Rozmowy z Boeingiem w tej sprawie trwają – powiedział „Rz" Rafał Moreń, szef komunikacji w LOT.

Natomiast Rafał Baniak, wiceminister skarbu, któremu z ramienia resortu podlega przewoźnik, powiedział w Radiu PiN, że Boeing złoży swoją ofertę odszkodowania w przyszłym miesiącu. Ujawnił również, że tylko z tytułu przymusowego uziemienia maszyn przez prawie cztery miesiące utracone przychody LOT przekroczyły 100 mln zł. Do tego dochodzą jeszcze koszty m.in. wynajęcia samolotów, które zastąpiły niesprawne boeingi.

Nie wiadomo jednak, ile pieniędzy ostatecznie domaga się LOT od Amerykanów. Obie strony zasłaniają się tajemnicą handlową. Wiadomo jedynie, że „jakaś" kwota padła podczas zeszłotygodniowej wizyty przedstawicieli zarządu Boeinga w Warszawie.

Odszkodowanie, o ile ostatecznie Amerykanie cokolwiek zapłacą, poprawią sytuację finansową LOT. Zresztą poprawia się ona niezależnie od pieniędzy od Boeinga. Za I półrocze linia miała wynik netto o 20 mln zł lepszy w porównaniu z założeniami przesłanymi w czerwcu do Komisji Europejskiej.

Pierwszymi liniami, które otrzymały od Boeinga zadośćuczynienie, są brytyjskie Thomson Airlines, które zamówiły w maju 60 dodatkowych B767 i otrzymały potężne zniżki od bazowej ceny. Według cen katalogowych Thomson powinien zapłacić 6,1 mld dol.

Reklama
Reklama

Tymczasem koszty niedoróbek w dreamlinerach rosną. Nadal na lotnisku Heathrow stoi maszyna Ethiopian Airways, która zapaliła się dwa tygodnie temu. Wiadomo tylko, że w B787 mają zostać awaryjne nadajniki lokacyjne, które mogły być przyczyną pożaru na pokładzie Ethiopiana.

Kłopoty z B787 wyraźnie mają wpływ na wyniki Boeinga. Za I półrocze koncern wypracował 1,09 mld dol. zysku. Za cały 2012 r. – 3,9 mld.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama